|
||||||||||||
|
| ||||||||||||
|
22 oktober. De top 400 van radio 4 is
weer klaar. Zoals altijd kwam de Matthäus op de eerste plaats, gevolgd door
het requiem van Mozart en met die keuzes kan ik het min of meer eens zijn. Mijn
eigen nr 1, het 3e deel van de cellosonate van Rachmaninov, kwam op de hele
lijst niet voor, niet te geloven! Het mooie lied 'Mondnacht' ook niet. Wel
onbegrijpelijke keuzes als 'Spiegel im Spiegel' van ene Pärt. Ik begrijp niet
dat iemand daar helemaal gelukkig van wordt. Het stond n.b. behoorlijk
bovenaan. Nog onbegrijpelijker vind ik dat 'Canto Ostinato' van van Holt hoge ogen gooit. Ik weet nog dat ik het langgeleden voor het eerst hoorde. Aan het begin dacht ik 'interessant', maar na een minuut of wat 'nou weet ik het wel'. Het stuk is verdeeld in 106 segmenten van een paar maten - wat is Co-pilot toch makkelijk soms! - kun je nagaan, zeg: elk 5 maten. Als je het voor het eerst hoort en je hebt er na 300 maten genoeg van heb je er over 10 jaar na 200 maten genoeg van, toch? Het is inmiddels 50 jaar oud en derhalve m.i. rijp voor de prullenbak. Maar wie ben ik. En dat staat dan ergens bovenaan in de lijst. Zoals bekend ben ik een groot liefhebber van Ravel, maar zijn Bolero - met het steeds herhalende thema - is wat mij betreft ook zo'n stuk voor eens in de 3 jaar of zo. Gelukkig stond het pianoconcert, twee handen - kan ik iedere dag naar luisteren - in de lijst. Linkerhand stond niet in de lijst, maar zijn beeldschone menuet uit Tombeau de Couperin dan weer niet. In de auto hoorden we laatst Ravels pianotrio, niet te versmaden: HT eerste deel. Ik moet alleen even uitvissen wie de uitvoerenden zijn naast Janine Jansen, violiste. Nooit van gehoord ... Thorleif Thedéen, een Zweedse cellist en Denis Kozhukhin (spelling aanvechtbaar, net als Rachmaninov, -nof, -noff) een Russische pianist. |
||||||
|
Oktober. Ik moet altijd van alles doen als ik bedenk dat hier iets te schrijven valt,
want schrijven gaat vrijwel altijd gepaard met een stukje om te beluisteren.
Dat stukje moet ik zoeken op YT. Eerst zoeken naar de componist, het
betreffende stuk en dan een uitvoering die me bevalt. Dat moet ik dan opnemen
via 'plakken' op een programma en daar gaat vaak van alles mis door mijn gebrek
aan kennis van diepere computerkunde! Als alles goed is gegaan moet ik het stuk in kwestie vaak een andere naam geven om te zorgen dat ik het t.z.t. kan vinden in een zgn MP3-lijst. Vervolgens moet het stuk eventueel bewerkt worden in een programma dat 'Audacity' heet: applaus eraf, het te bespreken deel isoleren van de rest als nodig, soms nog bewerken zoals Fade out als ik maar een stukje wil, zoals hieronder. Omdat ik het niet heel vaak doe, ben ik b.v. vergeten hoe ik het stuk kan uitrekken om het makkelijker te bewerken, want op Audacity krijg je zo'n geluidsbeeld als hieronder te zien. Rechtsboven het plusje en minnetje, waarmee je het geluidsbeeld kan uitrekken om er makkelijker iets mee te doen. Best leuk werk en e.e.a. houdt de grijze massa fit!
|
||||||
|
1 oktober. Gisteren zaten we in de
auto. Op onze 'vrije dag' hebben we altijd veel te doen. Vandaag naar Ikea voor
het e.e.a. en daarná naar de toko, niet zover daarvandaan ergens in Rijswijk
of zo. Daar hebben ze heerlijke Vietnamese loempiaatjes in de diepvries, klaarmaken in de
airfryer. Dat je het maar weet. NPO klassiek stond aan en daar
werd een orgelconcert HT
van Bach besproken. Het was op de radio geen heel heldere
uitvoering. Ik kende het niet, maar de melodie ervan wél. Vioolconcert van het een of ander? Ik moest wel even flink zoeken, want ik had het idee dat het een vioolconcert van Bach moest zijn, dat hij voor het gemak had hergebruikt: 1ste of 3e deel van vioolconcert 1 of 2 of het dubbelconcert? Daar ben ik niet zo goed mee bekend dat ik ze ter plekke zou kunnen zingen, als erom gevraagd zou worden. Maar allemaal nee! Ten slotte vond ik het: dubbelconcert van Vivaldi! HT Allebei in A mineur en van allebei een fragment. De spelers van Vivaldi hebben wel vreselijke haast, ik had eigenlijk liever een andere uitvoering gehad. Nou ja, het is maar een klein stukje en ik ben er de hele morgen mee bezig geweest. Nu heb ik het nét geüploaded en gecontroleerd, want er kan altijd van alles mis gaan. Beide concerten staan in A mineur, maar tweede fragment is LAGER dan het eerste .... |
||||||
| 25 september. Ik lees een boek geschreven door een vriendin van Claire: Mama wil weg. De man van mama is violist en er is op een gegeven ogenblik een conflict tussen papa en mama over een polonaise van Wieniawski. Daar moet ik het mijne van weten! Hier is hij: HT Het wordt gespeeld door Christian Li en die is ... 10 jaar!!! | ||||||
| 9 juni. Uit:Jezus Christ Superstar - Lloyd Webber - is het liedje van Maria Magdalena 'I don't know how to love him' overbekend. Maar ik vind persoonlijk 'Could we start again, please' oneindig veel mooier. Misschien wel omdat het veel gemeen heeft met 'Try to see it my way' van de Beatles - conflictoplossing?- waar ik ook veel van houd. HT De zangeres is Yvonne Elliman. | ||||||
| 2 mei. Meestal ben ik niet dol op oude muziek. Maar Ko had op de USB stick een stukje fluitmuziek waarbij ik al gelijk dacht: Rampal, en dat vond ik wonderschoon. Het tweede deel van fluitconcert in D van Loeillet. HT De rest ligt ook prettig in het gehoor. | ||||||
|
17 april. Het is de Goede Week en er
is veel passiemuziek op radio 4. Gisteren hoorde ik iets ouds dat ik mooi vond,
maar mogelijkerwijs heb ik niet goed genoteerd wat het precies was. Bij het
zoeken op YT kwam ik dit tegen van een Spaanse componist uit de 17e eeuw, Tomás
Luis de Victoria en het heet Caligraverunt oculi mei. Het
is van een schrijnende eenzaamheid en past goed bij deze dagen HT.
Caligaverunt oculi mei a fletu meo,
quia elongatus est a me, qui consolabatur me. Videte omnes populi, si est dolor similis sicut dolor meus. O vos omnes transitis per viam, attendite et videte.
Mijn ogen waren verblind door tranen,
want hij die mij troost is ver van mij. Ziet, alle gij volken, of er verdriet bestaat zo groot als het mijne. gij allen die langs deze weg komt, sta stil en zie toe. |
||||||
|
2 april. Het andere stuk van Ravel op
YT was dus een sonate voor cello en piano, maar het origineel daarvan is voor
viool en piano. Dat moet al ergens staan HT,
maar tegenwoordig vergeet ik veel en dat gaat alleen maar erger worden! Ko en ik hebben nog wat meer geluisterd van Alexander Tsfasman. Echt gezellige muziek Luister naar Romance, HT en Let's dance rumba HT, al is dat veel te vlug voor een rumba. Doet een beetje denken aan Statius Muller! en Foxtrot HT Ik weet niet wie het speelt en je kunt er niet op dansen. Ook de foxtrot is te vlug voor een slowfox en te langzaam voor een quickstep. Ach, wat zou ik nog graag dansen! |
||||||
|
1 april. Gisteren vertelde Herman
(bridgeclub) me dat hij zo'n geweldig lied van Ravel had gehoord: Soupir.
Daar moet ik natuurlijk meer van weten en ja, ik vind het prachtig.
Bovendien wordt het gezongen door een countertenor, een extra dimensie: HT
gezongen door Matthias Dähling met Sebastian Wybrew aan de piano.
Ook vond ik een stuk van Ravel voor cello en piano, maar dat komt nog wel. Veel Ravel op radio 4 op het ogenblik: hij werd 150 jaar geleden geboren. |
||||||
| 25 maart. Vandaag kwam ik een stuk tegen van Alexander Tsfasman Jazz suite for piano and orchestra. Hier het eerste deel, maar de rest is ook veel belovend. HT Maar ik moet nog wel even opzoeken wie de pianist is: Daniil Kramer. | ||||||
|
16 februari. We zijn weer een hele
tijd verder en aangekomen in 2025. In de auto hoorde ik laatst iets onbekends,
dat ik leuk vond en waarvan ik dacht: Bernstein? YES!!! Het heet 'On
the town', is daarvan het eerste deel en wordt gespeeld door een orkest met
een dirigente en die heet Alondra de la Parra. Is weer eens wat anders! HT Als ik een tijdje niet met dit materiaal gewerkt heb ben ik weer veel vergeten ... |
||||||
|
19 november. Op de radio het Miserere
van Allegri. Ik dacht dat hij de man was die eruit zag als een
bridger, maar die ook zijn vrouw had vermoord. Ik vergiste me: dat was Gesualdo.
OK, dat staat al ergens. De broertjes Jusse waren bij Bar Laat en speelden een Berceuse van
Godard. HT
Ik heb deze twee inmiddels jonge mannen nog nooit anders dan aantrekkelijke
muziek horen spelen. Als we naar het Concertgebouw gaan moeten we naar Amsterdam, daar parkeren wat inmiddels zeker 25€ kost + betalen van de kaarten die nooit meer goedkoop zijn. Om te luisteren naar muziek die je niet dolgraag wilt horen en zien spelen? Daarom zijn we blij met de repetitieconcerten daar: je kunt iets gaan beluisteren dat je graag wilt horen en al het publiek is geïnteresseerd, dus er wordt niet gehoest. Deze keer was dat Mahler en vorige keer Ravel en beide keren heb ik in ieder geval genoten. Volgens mij gaat het daar ook om. |
||||||
| 1 oktober. In de auto luisterden we vandaag klassiek. Met mooi Bizet harp en fluit. HT Laura Martinez fluit, Esther Pinyol harp. Er was ook iets schattigs van Telemann, (houten) fluit en viool, maar niet te vinden op YT, althans niet die versie. | ||||||
| 28 augustus. Vandaag kreeg ik voor het eerst sinds tijden weer problemen met 'uploaden' van de muziek en pas toen ik het accent van 'Seoithín' had verwijderd lukte het. In het begin van deze pagina's moest het altijd, later niet meer. Mocht iemand hierin lezen en niet de muziek achter het pijltje krijgen: wil je me dat laten weten en daarbij de pagina vermelden? | ||||||
|
28 augustus. Nu kijk ik hier weer
naar, heb 2 coupletten van de Ierse tekst afgehaald, want alleen dáár heb ik
een vertaling van, maar ik ben wel het liedje zelf kwijt ... Dat wordt weer
zoeken. Dat was een heel gedoe, want er stond een hoop geklets voor! HT Dit is dus een Iers wiegenliedje, maar zonder specifieke naam en met onderstaande tekst. Om te luisteren hoe 'Iers' klinkt. Gezongen door Niamh Farrell en begeleid door haar broer. |
||||||
|
||||||
| 24 augustus. Cor stuurde me een YT link , naar aanleiding van dat Ierse wiegenliedje = in het Iers: seoithin seo, maar dat zou ook heel goed 'hush, baby, hush' kunnen betekenen. ... ik weet natuurlijk niks van Iers. Maar ik schrijf het hier vast even op, omdat ik het misschien anders niet meer kan vinden. Het ziet er niet uit, want de truc met control C en control V lukte niet, dus dan maar via 'knipsel'. | ||||||
|
15 augustus. Om de een of andere reden
kan ik geen muziek meer 'laden' van YT. Ik weet niet of het programma dat ik
daarvoor gebruikte gefikst kan worden, maar anders moeten eventuele
toevoegingen hier het zonder geluid doen ... jammer.
Gisteren raakte ik toevallig door een boek, een Ierse uitdrukking en Google om
e.e.a. op te zoeken bij een Iers wiegenliedje. Wiegenliedjes kan ik niet zomaar
voorbij laten gaan en ik ging dus op zoek bij YT. Het liedje heet Mother's
lullabye en de naam Gartan (componist?) hoort erbij. Heel schattig, met o.a.
een uitvoering gezongen door Meryll Streep. Ik kan het hier dus niet laten
horen, maar je kunt wel zelf gaan luisteren, toch? Ik hoop dat het nog
eens in orde komt! |
||||||
|
||||||
|
Onlangs stuurde zoon Justus me een link naar een video-opname van een
concert voor marimba. Het heet Djinn en is van de NieuwZeeland/Griekse
componist John Psathas. Vaak vind ik moderne muziek weinig
aantrekkelijk, maar dit vind ik sprookjesachtig. Het eerste deel heet Pandora
en de marimba wordt bespeeld door Yoshiko. Het is leuk om het geheel te
beluisteren/bekijken op YT, want je ziet niet vaak iemand een marimba bespelen
en Yoshiko is ook nog eens heel elegant en leuk om te zien. HT
Een andere compositie van Psathas heet One study one summary HT oorspronkelijk voor marimba, maar hier (ook?) gespeeld door Yuja Wang aan de piano, Martin Grubinger op marimba en een aantal percussie specialisten. Op het eind wordt er gemusiceerd op wat lijkt op een aantal pannen die aan de muur hangen. Tamelijk spectaculair, zie YT. |
||||||
| 30 juni. Ik moest nog iets voor Noor bedenken en zocht naar Spaanse muziek. Dit kwam ik tegen van Albéniz en ik vond het meteen geweldig. Het heet Capricho. HT | ||||||
|
7 mei. Ko heeft de bladmuziek gevonden
van die Sylphes en tot mijn genoegen is dat niet al te moeilijk. Ik denk
dat ik dat wel tamelijk snel uit het hoofd kan leren en in de linkerhand moet
ik wat noten weglaten omdat ik geen octaaf meer kan spelen, maar dat mag de
pret niet drukken! Heel veel pianomuziek is voor mijn met de stijve pols/hand
niet meer haalbaar.
Ik keek eens op YT of er inmiddels een mooie uitvoering was van het Ave Maria van Caesar Franck en die was er. Ik weet wel mooiere sopranen, maar deze, gezongen door Lyda van Tol, vind ik beter dan de uitvoering die ik op deze site ergens lang geleden heb gezet.HT Daar kan Schuberts Ave Maria m.i. niet tegenop. |
||||||
|
||||||
|
5 mei. Een TV programma: allerlei
pianisten spelen op een piano ergens in een station. De pianisten worden
beluisterd door de bekende bassist Dominic Seldis, Roel van Velzen en een mij
onbekende pianiste en aan het eind van elke ronde mag er eentje in het concertgebouw
optreden, alle anderen uitgenodigd om te komen luistern. Best leuk. A.s.
woensdag is het concert.. Afgelopen woensdag speelde een jongeman 'Les Sylphes', een etude van Burgmuller. Ooit heb ik wel etudes van Burgmuller gespeeld, maar niet deze, wonderschoon: HT gespeeld door Takashi Yasunami. Daarna vond ik nog een andere etude:'Consolation' HT ook al door een Japanse meneer gespeeld, maar deze heet Saturo Takishima. |
||||||
|
10 april. De componiste des vaderlands
zei in dat programma, dat iedereen kan componeren. De meesten zullen er geen
belangstelling voor hebben, maar ikzelf heb het inderdaad wel eens gedaan. Het
ging meestal over begeleiding van een of ander liedje, maar ik heb ook een keer
een nieuwe cadens geschreven bij een vioolconcertje dat Anneclaire
speelde toen ze een jaar of 11 was. Volgens mij was het van ene Millies en het
was melodieus en prettig om naar te luisteren. De cadens was nog iets te
moeilijk voor haar, dus heb ik een andere gemaakt. Dat moet dan in de stijl van
het concert, maar bij een viool gaat het steeds maar om één noot, dus dat is
betrekkelijk makkelijk: je hoeft het alleen maar 'in je hoofd' te horen. We
hebben de uitvoering met A.C. nog ergens! Een andere was bij een kleine mis van Gounod die ons kerkkoor instudeerde en waarin vreemd genoeg wel een sanctus voorkwam (de onderdelen van een gewone mis zijn: kyrië, gloria, soms credo, sanctus + benedictus erachteraan en agnus dei), maar geen benedictus. Daar heb ik toen op zitten zwoegen, want ik weet niks van muziektheorie en het moest uiteraard vierstemmig. Ik heb de compositie ingeleverd bij de dirigente, maar zij kon de zon niet in het water zien schijnen, keurde het ongehoord af met de mededeling dat de maat - 3/4, dat paste goed bij de tekst - niet dezelfde was als de rest van de mis of zo, en kwam zelf een week later met haar eigen versie. Ik heb de stukjes nog ergens in een map, met Opus 2 of zo erboven, haha! |
||||||
|
7 april. Bij Podium klassiek was de
componist(e) des vaderlands Anne-Maartje Lemereis. Zij kreeg de opdracht
om ter plekke een compositie te schrijven en wel met een titel, n.l. het
gedichtje van Godfried Bomans, zie hieronder. 2 minuten mocht het duren! En
hier beluister je dus een werkelijk kersverse compositie HT
De compositie is naamloos, maar heet hier Twee hondjes. Ik hoor trouwens
maar één hondje! Dat ene hondje kun je natuurlijk makkelijk opvangen door het gedichtje iets te veranderen (aan Godfried B. kan ik geen permissie meer vragen!) in: ik wou dat ik 'n hondje had dan ... , maar dat is niet half - sic - zo inventief. Overigens heeft Anne-Maartje haar toestemming gegeven. Ik hoop nog veel van haar te horen! |
||||||
|
||||||
|
3 april. Voor Noor was ik onlangs
bezig met romances op viool. Daarbij kwam ik deze tegen op YT, van Pablo de Sarasate:
Ronza Andaluza. Veel verschillende uitvoeringen en ik heb gekozen
voor eentje met Itzak Perlman. HT
Over het algemeen heb ik het niet zo op dubbelgrepen bij vioolmuziek, maar hier
komt het voor in combinatie met een triller en wat kan hij dat prachtig spelen! Begin februari had ik iets over Friml en dat had ik uitgesteld wegens naar Namibië en daarna vergeten. Ik zag het zojuist weer staan en dus op zoek naar Friml. Ik heb een paar dingen gevonden op YT die ik aardig vond. 1) Etude 'The Breeze', HT w.s. gespeeld door ene Sara Davis Bueckner, maar ik weet dat niet zeker. Ook kon ik 'The donkey serenade' wel waarderen HT en die wordt zeker uitgevoerd door bovenvermelde pianiste. Tenslotte was Friml de componist van een operette/musical die 'Katinka' heette; de titel sprak me allicht aan, de muziek niet. Wat me wel intrigeert is een onderdeel daaruit en dat heet 'Allah's holiday', maar behalve intrigerend heb ik er niks mee! HT Eigenaardig, wat? |
||||||
| 18 maart. We kijken naar een Engels TV programma, een quiz voor studenten van verschillende universiteiten en het heet University Challenge met héél moeilijke vragen en een leuke herkenningsmelodie. Die heet College Boy en is van componist Derek New. Ik weet het antwoord op 98%? van de vragen niet, maar kan wel met enige moeite het melodietje vinden, bewerken en hier neerzetten! HT | ||||||
| 29 februari. Ik probeer een vriendin aan de klassieke muziek te helpen en schrijf iedere week een stukje voor haar waarin ik iets 'klassieks' onder de loep neem. Al een tijdje te voren loop ik te denken over het onderwerp van volgende keer. Ik ben inmiddels 3 maanden bezig en heb me tot nu toe ingehouden, maar 'het lied' zit er nu toch aan te komen. Waar begin je mee? Misschien gewoon wel met het mooiste lied dat ik ken: 'Mondnacht' van Schumann. Ik ken het met b.v. Jessye Norman, niet te versmaden, Thomas Quasthoff? Fisher Diskau? en ineens ... zou Bernard Kruysen het gezongen hebben? Ja, natuurlijk! Te vinden op YT? Ja, ja, ja!!! en hier is het: HT | ||||||
| 2 februari. Ik hoor net van ene Rudolf Friml. En dat spreek je uiteraard uit als friemel ... Zijn 'Festival of roses' is heel aardig en hij heeft N.B. een musical geschreven die 'Katinka' heet. Daar moet ik meer van weten, maar nu eerst even naar Namibië! | ||||||
|
30 januari. Vanmiddag kwam ik op de
TV/concertzender bij Mahler terecht, dat kan ik wel horen: dat is Mahler
... Ene Magdalena*) zong een van zijn liederen uit een serie die ik niet
kende,- Rüpert Liederen - dus bleef ik luisteren. Van een afstandje, want die
Magdalena kon verbazend mooi zingen, maar ik vond haar een beetje eng om naar
te kijken. *) Kozena, en daar moeten accenten op ... Toen ze klaar was ging het programma door naar meer Mahler en wel zijn 4e symfonie. Nou ken ik die toevallig heel goed en ik ging weer zitten kijken. Claudio Abbado was de dirigent: geen partituur te zien, hij dirigeerde alleen met zijn handen en zijn gezicht. Ik heb genoten, want het was heel leuk om b.v de harp te bekijken als daar iets moest gebeuren of tegen het eind te zien dat de eerste violist heel hard pizzicato moest spelen, terwijl ik heel goed wist hoe het klonk. Ik ben en blijf een leek die veel van muziek houdt. Toen het voorbij was ging ik eens bij Mahler kijken op Google. En daar was een vraag: hoe kun je naar Mahler leren luisteren, of zoiets. De raad die gegeven werd was om te beginnen met het Adiagietto uit de 5e symfonie. Dat was zijn bekendste stuk ... maar Erna had er nog nooit van/had het nog nooit gehoord. HT Bizar eigenlijk: die 4e kende ik al toen ik amper 20 was. Dat is ruim 65 jaar geleden. Nadien leerde ik ook al gauw de Lieder eines fahrenden Gesellen kennen, die ik altijd heb kunnen waarderen, Kindertotenlieder, die ik me niks deden en Des Knaben Wunderhorn, met het lied van Antonius, leuk! en de 1ste symfonie ken ik ook goed, maar dan houdt het op. Ik heb nog wat te doen! |
||||||
| 31 december. In de auto naar Garderen hoorden we Vaughan Williams. Ik word altijd een beetje zenuwachtig als het hem (moderne muziek, kerstliedjes ook) betreft, maar dit was heel plezierig om naar te luisteren. We hoorden in de auto de uitvoering van eentje op altviool, dit is een andere, t .w. nr 4 op cello. HT | ||||||
|
24 december. Deze drukke dagen moet je
af en toe eens even gaan zitten. Met de TV aan. Ik kwam terecht bij You Tube,
daar hebben ze vaak leuke filmpjes van vogels e.d. Maar ik trof Yuja Wang en
die speelde - in een prachtige jurk, maar op een vuil podium (niet geveegd
in ieder geval) - Schumann, 'Kreisleriana', nooit eerder zelfs maar van gehoord, maar de moeite waard. Stukje opgenomen. HT Toen ik verder bleef kijken zat ze op hetzelfde podium (met witte tulpen langs de voorkant) in een andere fraaie jurk iets anders te spelen, 'Hammerklavier', een sonate van Beethoven; daarin speelde zij met haar rechterhand een triller met duim en wijsvinger en andere noten met 3, 4 en 5!!!*) Doe het haar maar eens na. *) als je piano speelt hebben je vingers een nummer voor de vingerzetting. 1 = duim, 2 = wijsvinger etc Nu had ik toevallig op onze homesite een fragment uit een prelude van Shostakovic, waar Ko de partituur van had gevonden en ik dacht dat ik het wellicht zou kunnen spelen. Vergeet het maar: daar komt een triller op 3 en 4 of 4 en 5??? met andere noten voor duim en wijsvinger. Je krijgt het echt niet voor elkaar, als je geen toppianist bent. Zoals Yuja dan, zie hieronder. Wat een fenomenale pianiste! |
||||||
|
||||||
| 17 december. Vorige week hoorden we iets in de auto dat onbekend was en aardig klonk. Ik had geen papiertje bij me en kon de naam niet onthouden, tenminste niet helemaal. Iets met E als voornaam en dan iets met Korn ... Ko wist het Erich von Korngold. Dit is een impromptu voor cello en piano. HT Anssi Kartunen is de cellist en Nicolas Hodges de pianist. Prettige muziek, toch? | ||||||
| 11 december. Aan Herman, die ik ken van de bridgeclub en die heel veel van muziek weet, heb ik gevraagd wat hij mij van Wagner kon aanbevelen. Want ik hoor aan alle kanten dat Wagner zo de moeite waard is, maar ik weet letterlijk NIETS van Wagner. Hij kwam met Siegfried Idyll en dat wordt hier gespeeld door een symfonieorkest uit Frankfurt o.l.v. Alain Altinoglu. Ik hoor het vandaag voor de tweede keer en ja, ik kan er goed naar luisteren. HT | ||||||
| 23 oktober. Een heel klein stukje beeldschone muziek ... we zitten in de auto en 'Discotabel' is net klaar, maar er is een klein beetje tijd over. 'Wie aus den Ferne' Schumann. HT Het wordt een beetje heftig aan het eind en ik weet niet wie het speelt. Kijken of ik dat kan uitzoeken. Wilhelm Kempff. | ||||||
|
26 september. Zit ik rustig te lezen,
met zachtjes de radio aan, komt er ineens iets voorbij waarvan ik denk: Hé,
Theresa Berganza. Toen ik het harder zette begon de radio te ruisen, moest Ko
eraan te pas komen om het geluid te repareren en was ... Tanja Kross voorbij.
Zij zong iets van ene René Clemencia en dat heette BO TIN KU BOLBE
HT
en volgens mij is dat zuiver Papiamentu. Dat roept om uitzoeken!!!
Over René Clemencia kan ik niks vinden, nog niet opgemerkt voor Wikipedia
blijkbaar! Tanja heeft een CD vol gezongen met soortgelijke muziek, maar die
kost maar liefst 50€ en dat is toch een beetje al te gek. Helaas is ze
nauwelijks te verstaan en dat vind ik een doodzonde voor een zanger(es). Maar
dit nummer vind ik wel heel aantrekkelijke muziek. |
||||||
|
||||||
|
22 augustus. Ik mag graag boeken van
Maarten 't Hart lezen om nogal uiteenlopende redenen. Ik kan er meestal om
lachen, hij heeft op van alles kritiek en daar ben ik het vaak mee eens, hij
heeft een hekel aan 'papen' en dat vind ik ook nogal komisch al ben ik er
zelf eentje; hij weet
erg veel van planten en dieren en sluit die allemaal in z'n hart; en hij
schrijft vaak tussen neus en lippen door over allerlei muziek, waar ik vaak nog
nooit van heb gehoord en daar ga ik dan naar luisteren. Zoals van Nicolai
Medtner, zelfs de naam nooit gehoord. Hier een van zijn beeldschone
'vertellingen' (Szadki) en dit is nummer 4. HT (Uit:
Lotte Weeda) Verder is er deze dagen op de TV een serie documentaires over de broers Jussen, Lucas en Arthur, die samen verbazend goed piano spelen, als quatre-mains of op twee instrumenten. Hele aantrekkelijke (inmiddels) mannen, met eindeloos veel capaciteiten, zoals b.v. moeiteloos met iedereen kletsen in Engels, Duits of Frans. Onderling spreken ze Limburgs. Een programma waar we van genoten hebben. Hun muzikale genialiteit kwam al heel vroeg aan het licht en ze kregen hier in Nederland les van een geweldige lerares - Leny Bettmann - die er na verloop van tijd voor heeft gezorgd dat ze onder de hoede van de allerbeste pianist van de wereld (?) terecht kwamen: Maria João Pires en ook van haar hadden Ko noch ik ooit gehoord. Zij speelt hier, heel mooi, een nocturne van Chopin, maar ik ben altijd van Zimerman als het om Chopin gaat ... HT Hier de broers zelf op twee vleugels: een wals van Arendsky HT uit Suite nr 1. Ko en ik verheugen ons op een repetitie in het concertgebouw: Yuja Wang!! en ze speelt allebei de concerten van Ravel, wow! En in november ook nog een optreden van Jaroussky! |
||||||
|
13 juli. Omdat we de USB stick met
muziek al weet ik hoe vaak beluisterd hebben in de auto werd het tijd voor een
nieuwe. Ko heeft me weer allerlei trucjes bijgebracht om snel op te nemen en te
verplaatsen van hier naar daar en terug. Ik heb ook veel zitten zoeken en zocht vandaag bij negrospirituals. Zo kwam ik terecht bij een YT filmpje, waarop ...? vertelde dat negro-spirituals gebaseerd zijn op de zwarte toetsen van de piano. Het klopt niet altijd, maar hij gaf als voorbeeld 'Amazing Grace', waarvan de melodie afkomstig is van ene John Newton, die N.B. kapitein was van een slavenschip (voordat hij zich tot het christendom bekeerde). Ik weet niet of het waar is, maar in deze dagen, waar het slavernijverleden nogal eens in het nieuws is, interessant. Het lied ontroert me altijd en doet me steeds weer denken aan nine-eleven. Een brandweerman die daarbij hulp geboden had, ene Daniel Rodriguez, zong het bij de eerste herdenking of zo. Ik heb een opname waar hij het, met een beetje traag begin, zingt bij Hour of Power. HT Vroeger keken we regelmatig naar H.o.P. en vonden het de moeite waard, maar toen het gedoe tussen de oude Schuller en zijn zoon (goede predikant, trouwens) begon zijn we er mee gestopt. |
||||||
| 25 april. Vanavond hebben we naar 'Chariots of Fire' gekeken, gehuurd via het een of andere provider (on demand) en dat kwam omdat we het over de muziek ervan hadden gehad. Als je de titel hoort denk je gelijk aan de Romeinse tijd, maar de film gaat over atleten die uiteindelijk naar de Olympische Spelen in Parijs gaan, 1924. Helemaal aan het eind van de film kwam Jerusalem nog langs waar de chariots of fire in het tweede couplet voorkomen ... De muziek in de film is van de componist is Vangelis. HT Geweldige muziek die trots en vreugde in zich draagt. Knap als je dat zó kunt componeren! De opname is van een concert met de componist aan de piano en iets meer uitgesproken dan de filmmuziek via YT. | ||||||
11 februari. In de auto kwam 'Les deux
guitares' langs, gezongen door Aznavour. Dat had ik misschien al in geen 50
jaar gehoord, maar was er ooit goed mee bekend en sindsdien vraag ik me af 'Waarom
ken ik dat?' HT
Aznavour zingt een stukje in een onbekende taal, mogelijk Armeens:
|
||||||
|
3 december. Gek genoeg herinner ik me
nu niks meer van dat concert in april ... Vandaag luisterde/keek ik naar een
concert van Daniel Barenboim, 50 jarig jubileum, in Buenos Aires, leuk hoor.
hij speelde 13 toegiften!!! w.o. Ginastera 'La danza de la moza donosa' - de
dans van het begaafde meisje - en daar kon ik de opname van vinden. HT Ik was verrast dat hij het publiek in vloeiend Spaans toesprak, want ik wist niks van deze pianist, behalve dan hoe hij er uitziet en dat hij ook dirigent is. maar als je in Buenos Aires geboren bent is het niet zo gek als je vloeiend Spaans spreekt. |
||||||
|
28 april. Andere dingen dan muziek aan
mijn hoofd, maar luisteren doe ik uiteraard wel. Zelfs een keer naar een
concert geweest, met 'Ma mère l'oie' in de orkestrale uitvoering. De moeite
waard en dat vogeltje in het begin, bij de boswandeling, is leuker met orkest
dan alleen piano. Ik moet er altijd bij denken aan Frieda van Rossum, met wie
ik het een keer quatre-mains speelde bij een concert voor de Shellgemeenschap
in Umukoroshe, héél lang geleden!! De Pagodes kon ik, jammer genoeg, niet
aan, maar de glissando's in het laatste deel kreeg ik wel onder de knie en dat
had ik nog nooit gedaan!
Vandaag lees ik een recensie van Lidy van de Spek, al weet ik hoe lang de muziek-recensiste van het LD. En ja hoor, ze doet het: 'In razendsnelle muizentraploopjes die organisch overgaan in heerlijk akkoordenslagwerk'. Dat organisch interesseert me, het is een populair woord bij mensen die over muziek praten. Discotabel e.d. Wat zouden ze er toch mee bedoelen? Hier ging het over een wals van Chopin, piano, er kwam geen orgel aan te pas. Dus het zal wel iets te maken hebben met planten? bloemen? aarde? Ko weet niet of hij 'water' als organisch moet bestempelen. Intrigerend. Bij 'muizentraploopjes' denk ik meteen aan 'Ich will bij meinem Jesu wachen' ... via tertsen naar boven, maar kan er geen in een wals van Chopin bij bedenken en ook niet vinden als ik het hele boek met walsen doorlees. Loopjes genoeg, dat wel. |
||||||
|
13 januari. 2022 alweer ... Bezig met liederen,
chansons, nummers en teksten. Wat komt eerst? Melodie?
Stem? Tekst? Ik merk. dat dat niet elke keer hetzelfde is. Ik denk: meestal eerst de melodie en dan de stem. Maar dansbaar is voor mij ook een element. Wat voorbeelden: verderop. Met vriend en oud-collega Wijbe heb ik op mijn verjaardag onlangs twee uur aan de telefoon gezeten en gekletst over van alles en vooral over muziek. Hij is een heel goede amateur zanger (we deden op school indertijd al madrigaaltjes in een tussenuur of als we moesten wachten bij rapportvergaderingen: Wijbe bas, Joachim tenor, Anne alt en ik, leuk hoor! Hij was nu serieus in de liederen, had 'Mondnacht' HT (Jessye Norman) van Schumann gezongen en we bedachten, dat we dat wellicht eens samen konden 'doen'. Ko zorgde voor een partituur die een halve toon lager dan de partituur die Wijbe me stuurde en zo w.s. goed te doen is voor mij, want ik ben maar een zeer matige pianiste. |
||||||
|
Met Sam had ik inmiddels een e-mail uitwisseling gehad en Sam is van 'eerst de
tekst'. Nou, dan ga ik maar eens meer op teksten letten. Die van Mondnacht doet me
niks, maar het lied ontroert me mateloos. Melodie + stem b.v. die van Jessye
Norman of van Thomas Quasthoff. Nu dan maar eens wat doen met Trenet, de favoriete zanger van Franse Chansons van Sam. Hij stuurde me een lijstje met zijn lievelingsnummers. Maar eigenwijs als ik ben koos ik al gauw voor Vous qui me passez sans me voir HT en waarom? Omdat de tekst me meteen aansprak: Ray Charles 'You dont know me'HT. De melodie doet me niet veel, de begeleiding laat me weer aan mijn geliefde Nat King Cole denken, zo is er altijd wat! Meer Trénet luisteren! |
||||||
| Mes jeunes années HT Waarom kan ik dit waarderen? Ik ken het al heel lang op het oor ... prettige meldodie, prettige stem en dansbaar, een beetje langzame, Weense wals. De begeleiding is aardig stijl Nat King Cole, begin jaren 60? Ik ga de tekst zoeken. | ||||||
|
||||||
| Dat is wel een tekst die ik kan waarderen, maar voor mij niet de eerste aantrekkelijkheid van het chanson. | ||||||
| Hieronder links 6/8 en rechts 4/4 | ||||||
|
||||||
| En net zoiets bij Widor: | ||||||
|
||||||
|
||||||
|
|
||||||
|
||||||
| 1 februari. Toevallig zag en hoorde ik vanmiddag weer de 4e van Mahler, waar ik al dol op was toen ik nog bij de Tombe werkte! De sopraan in dit laatste deel HT heet Magdalena Kozená, maar er moet een tilde op de z en dat lukt niet met gewoon de computer. Ik kan niet goed naar haar kijken, maar haar stem is fenomenaal. Bovendien krijg ik alleen het vierde deel niet opgeladen (later wel) en ik weet niet wat er mis gaat. Dirigent is Abbado. | ||||||