7 juli Ik
ben bezig met het opnemen van een minidisk en dat duurt zo
lang als de disk zelf. Een CD kun je rippen ... zoefff klaar!
Minidisk moet je helemaal luisteren, maar dit is geen straf,
want ik luister naar Teresa Berganza, die Spaanse liederen
zingt, begeleid door haar echtgenoot Félix Lavilla op piano.
En ik heb nog een tweede met begeleiding van gitarist Narcisco
Yepez. Komt eraan. Mooier dan Callas, hoor! Maar misschien
vind ik dat, omdat ik meer van liederen dan van opera
houd.
Ik begin met Ay, majo di mi vida van Granados
HT.
Dat staat dus op minidisk, maar deze opname komt van
Youtube. Bij het opnemen van plaat op minidisk is er iets
misgegaan en is het daardoor geen stereo. Kijken wat ik eraan
kan doen, de plaat is nog altijd te koop, maar er is geen CD
van verschenen, voor zover ik kan nagaan. Verder met Nana HT,
een wiegenliedje van De Falla. Dat brengt me weer bij
een ander schattig wiegenliedje, Gilbert Bécaud: Berceuse
pour Gaya HTBécaud heette in het echt Gilbert Silly; ik kan me
voorstellen dat je dan je artistennaam verandert!Gaya
is zijn oudste zoon. Als je het over singer song writer hebt
...
In het Spaanse wil ik je graag trakteren op Noches en
los jardines de España. Van De Falla en de
piano wordt bespeeld door Clara Haskil HT
Toegift voor vandaag: Con
amores la mi madre HTmet
Berganza.
8 juli Mijn
zus is maar zo gek op Brahms. En ik vind er niks
aan, raar hè? Op één stukje na en dat zijn de eerste 16,
beeldschone maten van Intermezzo nr 117. De rest heb ik eraf
geknipt. HT Ene
Radu Lupu speelt het. Ik luisterde een keer naar een
pianoconcert en vond het maar een rommeltje; bleek het Brahms
te wezen. Maar mijn zus houdt gelukkig wel ook van liederen
van Mahler en zo.
Ik kan me trouwens vergissen. Als het
vioolconcert van Brahms begint met waar wij zussen 'Mijn hartje, mijn duifje, mijn allerliefst
konijntje' HT op zongen
tegen onze kinderen, dan houd ik wel van het vioolconcert.
Even nakijken morgen! Nee, dat is Mendelssohn.
Mijn
zussen en ik - ik kan me niet herinneren, dat mijn broers
meededen - zongen allerlei geks op klassiek werk. B.v op twee
maten 2e deel van de Mondscheinsonate van Beethoven 'Wat
ben je lief, wat ben je mooi', w.s als iemand een nieuwe
jurk aanhad of zo HT Ik
heb me suf gezocht naar welk deel van welke sonate!
'Habanera' uit Carmen HT was
goed om een kleintje toe te zingen: 't Is weer mis, 't is
weer mis, ik heb mijn broekje weer volgedaan'.
'Zo gaat
... naar de bliksem toe', op een fragment - ik heb het
langer gelaten dan nodig, want mooi - van het middengedeelte
van de treurmarsHT van
Chopin, waar ik verder zo'n bloedhekel aan heb. Te zingen bij
een spelletje en naar believen kan er een naam worden ingevuld op de stippeltje: Erna, Magda, Paula, geeft niet
welke. (Clementi, sonatine nr 5, 2e deel was goed voor
'Help, help' zie bij 19 oktober in deel 3)
Op de eerste maten van de NotenkrakerHT zong mijn moeder 'Mijn lieve Ernestien, mijn Erna is een
schatje', maar ze is er wel vrij snel mee opgehouden!
Genoeg andere leuke pianoconcerten trouwens. Zoals dit: 3e
pianoconcert van Palenicek HT(ongeveer
20 min.) Waarschijnlijk is dat een concert, dat ik toevallig
eens in handen heb gekregen in de tijd dat ik bij Nic de Tombe
werkte. Het is een waanzinnig leuk concert en je hoort het
nooit. Het begint met 'Lang zal ze leven' in mineur, maar het
is toch erg vrolijk!
9 juli Ik
ga me er met een jantje-van-leiden vanaf maken vandaag. Tijd
voor een requiemHT ,
vind ik. Ropartz. Je hoort het nooit, maar o,
wat mooi! Bijna 40 minuten. Gecomponeerd in 1938, haha. T.z.t.
komt zijn Missa brevis ook nog wel eens voorbij.
10 juli Verjaardag
van mijn overleden voormalige schoonzus Miek. Een lastige
tante, maar ze kon heel goed pianospelen, o.a. De Falla. Ik
ben nogal wat bezig geweest met Spaanse muziek, de afgelopen
dagen. Omdat ik opliep tegen het probleem van 'enkel spoor' -
zie 7/7 - op minidisk ben ik gaan zoeken naar CD's of desnoods
LP's van Teresa Berganza. Vond de LP van haar uitvoering
Spaanse liederen met pianobegeleiding op eBay Duitsland en bij
een medebridger, die heel veel van muziek weet, beschikt over
een hoogst moderne platenspeler plus bereidheid om e.e.a. voor
ons op te nemen. Maar ik was op MP begonnen met snuffelen en
kocht op de bonnefooi een box met drie CD's, The Spanish Soul.
CD 1 sprak me niet erg aan, maar op nr 2 en 3 stonden wel weer
een paar juweeltjes. Die ga ik hieronder op een rijtje zetten,
kan ik ze zelf ook vinden. Zij wordt op piano begeleid door
Juan Antonio Alvarez Parejo, mooie naam, ik zet hem er voluit
bij!
HTAdeus ÊmaVilla-Lobos
Een volksliedje in het Portugees, uit Brazilië.
HTCançao
do poeta do século XVIIIVilla-Lobos Lied van
een dichter uit de 18e eeuw, leuke titel! De dichter droomt
over een wandeling in het maanlicht met zijn geliefde.
HTCapim
di prantaBraga Oorspronkelijk uit Afrika.
Landarbeiders zingen over een onkruid, capim, dat meteen als
je het uittrekt, weer aangroeit. Zoiets als de slakken hier in
de tuin, 's avonds haal je ze weg, de volgende dag zitten ze
er weer!
HTNigue-nigue
ninhasBraga Wiegenliedje. Daar hebben we er al
een heel stel van.
HTMi
viña de ChampanayGuastavino Dit is een lied
van iemand die over zijn wijngaard zingt: wat ie moet doen in
januari en februari etc. Een aantrekkelijk wals tempo.
HTBonita
rama de sauceGuastavino Over de takken van een
wilg. In het Frans is een wilg een 'saule', wat een
wonderlijke klankwisseling.
HTNo
quiero tus avellanasGuridiVan dit lied - ik
ken het al jaren van horen zingen - en van het vorige en de
twee volgende heb ik geen informatie. Ik had nog nooit van de
componist gehoord, evenmin als van Guastavino en Braga. Mooie
en/of leuke liederen.
HTCantarcillaToldra
Ik denk dat dit een kerstliedje is. In de
tekst staat Niño met een hoofdletter en er komen palmen in
Betlehem in voor. Laat ik nou toevallig weten - vanuit de tijd
dat ik te maken had met de kerstplaat die Thea Ekker ooit heeft
gemaakt - dat Belén het Spaanse woord voor Bethlehem
is.
11 juli Gisteren
had vriendin Joke het over een lied van Satie, dat ze
gehoord en mooi gevonden had, maar ze kon niet helemaal
op de naam komen. Het klonk ongeveer als ... ik dacht
Jeu d'Eau, maar het was Je te veux. Op gezocht op
Youtube en het deed mij niets en dat lag vnl aan de
zangeres die het zong; haar stem stond me niet
aan.
Toen zat wel Jeu d'Eau van Ravel
in mijn hoofd en van daar kwam ik meteen op Jardins
sous la pluie HTvan
Debussy - Gieseking speelt het - en op de Regenprelude HTvan Chopin, gespeeld door
Valentina Igoshina.
De laatste kon ik spelen. Het Chopin album is
behoorlijk gebruikt. Er staat van alles in, zoals de
Ballades, waar ik wel eens aan zit te prutsen, een paar
Nocturnes, waarvan sommige wel te doen zijn, de
Berceuse, die ik ooit wel aardig kon spelen en de
Polonaises, niet te doen. Eentje met hollende paarden
erin, waar pianisten lamme polsen van krijgen.
Behalve de associatie met hollende paarden (pianoconcert van
Ravel, 3e van Rachmaninov), water en vallende regen hebben
musici van alles gebruikt bij het componeren van hun muziek.
Luister naar Tata Mirando en zijn NachtegaalHT
Of naar dit stuk van Rzewski over een fabriek: Winnsboro Cotton
Mill Blues. Ik vind het niet mooi, maar wel fascinerend. Een deel moet de pianist met zijn hele
onderarm spelen i.p.v. alleen zijn handen. De opname is
er een waarin het uitgevoerd wordt door 2 pianisten: Sarah
Gibson en Thomas Kotcheff.
Op dezelfde CD twee leuke stukken van ... Bolcom.
een Amerikaanse componist:Graceful Ghost HTen Poltergeist HT
Paul Jacob is de pianist.
Iets minder direct, maar het idee is helemaal duidelijk: La
belle et la bête HTuit
Ma mère l'Oye van Ravel. Deze muzikale vertolking van
de sprookjes van Moeder de Gans wordt vaak orkestraal
uitgevoerd, maar bestaat ook voor piano. Ik heb het werk wel
eens als quatre-mains uitgevoerd op een muziekavond bij Shell
Nigeria met ene Frieda. Zij kon veel beter spelen dan ik en
nam de linker partij voor haar rekening, ik de rechter.
'Lainderonette, keizerin van de pagodes' lag boven mijn kunnen, maar de rest ging wel goed. Begeleiden of met z'n
tweeën spelen gaat me wel aardig af, maar in mijn eentje lukt
het niet door trillende handen. Behalve toen er, ook in
Nigeria, zo'n concert was en ik Jardin sous la Pluie gespeeld
heb. Maar toen was ik 8 maanden zwanger en beleefde alles in
staat van grote kalmte! Dacht iedereen, dat ik geweldig kon
pianospelen, maar het jaar daarop, ontzwangerd, moest ik
opnieuw beginnen in het zo veel eenvoudiger 'Claire de Lune'
... Ik krijg het nog warm als ik eraan terugdenk! Het hele
stuk hier nog eens: HT.
De
onderdelen zijn:
1) De schone slaapster 2) Klein Duimpje 3) De pagoden 4) Belle
en het beest 5) De tovertuin. Het wordt gespeeld door Lang Lang
links en Martha Argerich rechts.
13 juli En
leuk voorbeeld van je laten inspireren door iets is het
fantastische muziekverhaal Peter en de Wolf. Van
Prokovief. Ik ben dol op deze uitvoering, waar Ko van
Dijk de verteller is en die ik tot mijn genoegen op Youtube
vond. Let op de muziek als de kat in de boom klimt, geweldig! HT
Jeu d'EauHT waarmee
ik begon, is nog niet aan de beurt geweest. Het wordt
uitgevoerd door Martha Argerich.
16 juli Met 'De steppe gaat
bloeien' werd ik wakker vandaag. Wat een
waardeloos lied vond ik dat altijd en ik zong het daarom niet mee in
de kerk. De tekst staat me niet aan, van dat vage Huub Oosterhuis gedoe.
...'ballingen keren met blinkende schoven':
schoven die blinken, wat een onzin! 'De steppe zal lachen en
juichen', 'Dode, dode sta op, het licht van de morgen'.
Vooral die punt bevreemdt me. Grammaticale wartaal.
Vroeger konden ze er ook wat van, hoor: vooral Marialiederen
stonden bol van de flauwekul. Hoe heeft uw naam: '... zo blij
als de eerste mei, die klank is als een hemeldrank van
reine maagdenwijn'. Sterre
der zee: 'Bedreigen ons noodweer en storm op onz'baan? Is
't scheepje onzer ziel gevaar te vergaan? Bedaar o, Maria, de
storm op ons bêe ...' Het zong wel lekker weg, trouwens!
Er waren trouwens ook wel mooie en acceptabele liederen in de
kerk: (Ik kan niet meer verzinnen waar het mee begon, maar
Joke heeft misschien nog wel het boekje Psalterke. Internet
is, gek genoeg, niet heel behulpzaam). Hier is het: 'Looft
uwen God, alle tongen en talen' ...'want dit manna is
groot, sterkt in de strijden behoudt in de dood'
(ook raar, supervitamine?), a-ha-ha-lelujah, God is groot.
Ik kan me beter vinden in God is groot, dan in blinkende
schoven of reine maagdenwijn. De melodie was ook prettig.
Dit alles bestemd om door het volk in de kerk gezongen te
worden. De grote componisten zorgen voor concertmuziek voor
het volk in de kerk. En daar is ongelofelijk veel moois
bij.
Zoals de altijd herkenbare missen van Lorenzo Perosi. Ik heb er
een stel met veel plezier gezongen. Hier weer een stukje leuk
slot, zie 30/6, alweer van het Gloria HT en
verder het Sanctus HT
19 juli Deze
week vond ik bij de kringloop een CD met allerlei oude muziek.
Nu ben ik niet zo dol op oude muziek, maar een CD kost 1€ en
daarvoor wil ik de CD in kwestie best beluisteren. Vind ik het
niks kan ie weer terug. Op deze stonden twee leuke dingen: een
sonatine van Scarlatti om zelf te spelen, kun je de
herhalingen gewoon weglaten, ook lekker; er stond er nog een
op, maar daar vond ik niet veel aan. En een leuk concertje van
ene Manfredini. Nooit van gehood HT maar
gezellige muziek. Concerto Grosso opus 3.
O, wat erg! We zitten in de auto te luisteren naar wat wij
allebei vervelende muziek vinden. We weten niet wat, symfonie
van het een of ander. Mahler? zegt Ko. Nee, zeg ik, Mahler is
altijd herkenbaar.
Het is nog niet afgelopen als we terugkomen van de
boodschap die we moeten doen (in een winkel die op zondag open
is). Als we terugkomen is het bijna uit, bijna, want de
componist kon wat je noemt, niet klaarkomen. Elke keer als je
denkt 'afgelopen' gaat het nog even door: nog maar een
paukenslag en nog maar een. Dan verplicht applaus en wat is
het? De derde symfonie van Mahler ... ai Berg, val je daar
even door de mand!!!
Ik heb niet veel symfonieën in huis: iets van Beethoven, de
Pastorale vind ik wel aardig, 2 van Mendelssohn, iets van
Strawinski, 2e van Mahler. Ben ik trouwens ook niet zo dol op. Van de orgelsymfonieën van
Widor vind ik er drie mooi, 1, 5 en 8, en delen van andere. Prélude à
l'après-midi d'un fauneHT van
Debussy b.v. heb ik altijd erg kunnen waarderen. Maar
misschien duurt dat niet lang genoeg om het een symfonie te
kunnen noemen.
1 augustus Met
iemand van de bridgeclub spraken we over de Australische
plannen en over dochter met heimwee. Heel lief nam G. de week
erná wat literatuur over genezen via muziek mee. Bij het
chapiter heimwee stond het 3e pianoconcert van Bartok.
HTDat kende ik niet, maar het is leuk, vind ik. Of het helpt tegen
heimwee kan ik niet beoordelen, want daar heb ik nooit last
van; ik ga altijd graag op reis! Martha Argerich speelt het.
En Yuri Bashmet, van die sonate voor arpeggione Schubert, doet
ook mee.
3 augustus Bij
een lange autorit staat de muziek aan: inspirerend. Vandaag
moesten we Aniela ophalen van het vliegveld in Weeze, 160 km
saaie route, maar ik hoorde voor een tweede keer een Pianoconcert
van Bach: het 4e BWV 1055. Je krijgt de
indruk dat de pianopartij maar met één hand gespeeld wordt,
maar dat is niet het geval. HT Nelson
Goerner speelt het met allebei!
Daarna zat ik weer met mijn hoofd in de muziek en dacht aan
het sublieme nummer van Dave Brubeck: It's a
Raggy Waltz. HTHet
een heeft helemaal niks met het ander te maken, behalve dan
dat het allebei vrolijk is en van grote klasse.
4 augustus Gisteren
had ik ruzie met de zoekmachines. Ik probeerde iets van Kate
Bush te laden, maar de converter weigerde dienst. Termen als
'converter' kan ik nu achteloos gebruiken, haha. Maar deze
morgen werkt het weer - als je de computer uitschakelt en
opnieuw aan de gang zet lukt zoiets wel eens. Resultaat: een
mooi nummer - via Audacity ontdaan van onnodige geluiden, ook
dat kan ik nu moeiteloos - van Peter Gabriel (net zo'n stem
als Sting) en Kate Bush: Don't
give up HTBest toepasselijk. Maar het intro is een
beetje te lang naar mijn smaak. Misschien maak ik het nog wel
een keer korter, want dat kan ik tegenwoordig ook!
Ik was eigenlijk op zoek naar iets anders. Ko suggereerde Babooshka
HT.
Wuthering Heights is geloof ik haar meest bekende
nummer. Het volgende hoort ook niet tot de 'klassieke muziek' - waarom
niet? - The modern Jazz Quartet met Fontessa. HT Maar
mooi toch?
7 augustus Ko
zit piano te spelen. Hij is handig op de piano, maar neemt het
niet zo nauw. Een van de nummers die hij op de piano heeft
staan is Rialto Ripples HTvan
Gerschwin. Hij begint meestal zorgvuldig, maar laat
zich binnen een paar maten meeslepen door zijn verlangen om
iets vlot te spelen. Jammer. Ik zou het leuk vinden, dat hij het
eens echt
instudeert, want het is een vrolijk stuk muziek. Om een
uitvoering te kiezen heb ik er een heleboel beluisterd,
allemaal mwah! Behalve die door Daniel Wayenberg en die
had Ko toevallig in zijn bibliotheek.
13 augustusEspera
me en el cielo, corazonHT *)
schattig liedje, dat ik in de jaren 60 voor het eerst
hoorde, de tijd dat ik veel Antillianen en Surinamers
kende (er werd wat afgezongen door die Antillianen). Ook
ben ik dol op Escalera de la cárcelHT Miguel
Aceves Mejia. (Ik moet weg, morgen verder en verbeteren
...)
Er was ene Ciro Axen, die medicijnen studeerde. Hij was
van de Mexicaanse muziek en zong de sterren van de
hemel. Jammer, dat ik geen idee heb, wat er van Ciro
terecht is gekomen. 'Escalera de la cárcel' gaat over
iemand in de gevangenis.
*) Wacht op mij in de hemel, mijn hartje, voor het
geval jij eerst gaat.
De foto is van een Mariachi, een groep zangers en instr
umentalisten in vooral Mexico. Van Miguel Aceves Mejia kon
ik geen foto vinden, maar dat was een begrip in die groep
studenten.
Ik studeerde rond 1960 in Leiden, had weinig plezier in het
studentenleven, vond de studie zelf ook niet bijster leuk,
maar denk nog vaak terug aan de Antillianen en Surinamers met
wie ik, met vriendin Myrna samen, veel contact had en dikwijls
feestte; wat een gezellige partijen waren dat, weinig alcohol
en veel dansen! en tussen neus en lippen door leerde ik
achteloos allerlei liedjes plus nog wat Spaans en
Papiamentu.
Harold Durgaram, van wie ik een tijdje behoorlijk hoteldebotel
was, is jong gestorven; Ronald Venetiaan werd president van
Suriname; Frank Martinus bracht het tot schrijver, de enige
trouwens die ik niet zo aardig vond; de vrouw van Rudi Labadie
heeft in '63 mijn trouwjurk gemaakt; René Treurniet herinner
ik me als een ongelofelijk aardige, hoffelijke kerel. Met
Herbert kon ik het ook altijd goed vinden. Hem heb ik later
nog wel eens gesproken, maar weer uit het oog verloren. Er
waren niet veel meisjes bij, Carrie en Ine N., maar andere
namen herinner ik me niet. Laat dit kleine stukje een hommage
zijn aan mensen die bijgedragen hebben aan een stukje van mijn
leven waar ik met veel plezier aan terugdenk.
16 augustus In
de auto - altijd goed voor inspiratie - dacht ik ineens aan de
mis van César Franck. Behalve het Panis Angelicus, dat
regelmatig ergens in een kerkdienst of zo langs komt, liefst
twee tenoren in canon, hoor je er nooit iets van. Toch is het Kyrie HTverbazend
mooi. Elke keer dat ik het toevallig hoor denk ik: 'Jammer,
dat ik dat nooit met een koor gezongen heb'. De rest van de
mis beklijft niet, niet bij mij dan. Ik heb het 'intro' een
beetje ingekort.
Net zoiets is Petite messe solenelle van Rossini.
Wonderschoon Kyrie HT -
een amateuropname vermoed ik - met
als extra bijzonder, dat het op een PIANO begeleid wordt. Het
middenstuk ervan wordt plotseling a capella gezongen, meer in
de stijl van, ik noem maar wat, Monteverdi. In mijn oren slaat
dat nergens op en over de rest van de mis kan ik ook niet echt enthousiast
worden, maar het Kyrië klinkt goed en die piano blijft apart.
De meeste missen, die ik ken, zijn tamelijk homogeen. In de
Krönungsmesse van Mozart b.v. kan het ene deel me niet meer
bekoren dan een ander, laat staan dat ik maar één stuk de
moeite waar vind. Soms zijn een aantal maten extra lekker,
zoals het 'Amen' van de Gloria van Bruckner, maar over het
algemeen zijn de vele missen die in mijn hoofd zitten helemaal
goed of helemaal saai.
Ook raar: ik houd van requiems of requies? en ik houd wel
degelijk van Dvorak, maar Dvoraks Requiem hoef ik niet.
Dat is toch vreemd? Geef mij maar een van zijn
strijkkwartetten HT. O,
het is een pianotrio geworden, het 2e, en
daaruit Scherzo.
17 augustus Met
de gastvrouw kreeg ik het zaterdag bij een etentje over de Radetzky
marsHT
(Johann Strauss, André Rieu muziek) - en 's avonds lag
ik er in bed over na te denken. Die begint net als een stuk
uit ...? maar dan omgekeerd en wat was dat ook weer? Zo'n melodie kun je zingen, maar vind maar eens uit wat het is. Ik
dacht Dichter und Bauer van Suppé. Niet dus.
Vandaag om een uur of 5 had ik 'm, na een dagje zoeken: ouverture Wilhelm TellHT van
Rossini. Niet dat ik wist, dat ouverture Wilhelm Tell van Rossini
was.
Radetzky begint hoog: tatata tatata tatata-ta-ta naar beneden
en Tell is: tatata tatata tata-ta-ta-ta naar boven. Hoe zou je
het zichtbaar kunnen maken? Daar ga ik nog eens over
denken.
Radetzky
tatata tatata tatata
ta
ta
ta
ta
ta
tatata tatata tata
Niet dat ik erg van de Radetzky mars hou ... onlosmakelijk
verbonden aan Turks Fruit, verder niks. In vele Youtube
filmpjes gaat het publiek ook nog eens meeklappen,
getver!
Wilhelm Tell is voor mij persoonlijk gelieerd aan een
herinnering uit de eerste klas van het gym. Ik zat bij een
meisje in de klas dat Carla S. heette en bij een jongen, Jan
K. Om de een of andere reden zong Jan Carla dikwijls toe met
Carlepit, Carlepit, Carlepitpitpit op Wilhelm Tell. Dik 65
jaar geleden!
Ik mocht Jan graag en had aan Carla een hekel. Toen zij jarig
was werd de hele klas uitgenodigd op haar feestje, behalve ik.
Nu was ik een onaangepast kind, ik konkelde. Dat ze me niet
moest was terecht. Ik was diep ongelukkig in die klas,
overigens zonder me daar echt bewust van te zijn. Ik had
eenvoudig nooit geleerd om me sociaal te gedragen - voor mijn
achtste had ik nooit met andere kinderen, op mijn 4 jaar
jongere broertje na, contact gehad en dat was een gevolg van
oorlog en jappenkamp. Later hadden mijn ouders hun handen vol
aan bijkomen van die oorlog en hun grote gezin en ik was ook
nog maar 11. Maar toen Carla op de grote dag trakteerde heb ik
haar snoepje geweigerd, een wijnbal was het.
In de ouverture van Rossini komt nog onverwacht een stukje
mooi stukje fluit voor, goed bekend en, tot vandaag, geen flauw idee wat het
was HT .
18 augustus Bij
vriendin Joke was vanmorgen haar zoon Piet Hein en die zit in
de muziek. Nog niet echt als beroep, maar toch een flink eind
in die richting. Ook hij kent alle nummers uit de top 2000. Ik
vroeg hem naar zijn voorkeur en hij noemde Dave Matthews. Daar
luister ik dan thuis naar en hoor vervolgens vrijwel niks, omdat het
in de Youtube filmpjes aanwezige
publiek vreselijk veel lawaai maakt en soms meezingt. Het laatste kan ik
trouwens wel begrijpen, want ik ga zelf niet naar een Matthäus uitvoering,
omdat ik daar ook het liefst zou meezingen. Wel grappig: Matthews en
Matthäus.
Iemand anders - naam vergeten - had ene Al Greene bestempeld
als de grootste culturele inbreng van de vorige eeuw. Hoe is
het in vredesnaam mogelijk. Ik zou direct kiezen voor het
Requiem van Rutter - zonder nadenken - maar mét wat nadenken
en wat zoeken prefereer ik zonder twijfel het pianoconcert in
G van Ravel, zijn laatste compositie. Ik dacht dat het van
eind 19e eeuw was, maar Ravel, las ik, ging
precies 14 dagen voor mijn geboorte dood. Zie filmpje, muziek
en Martha Argerich bij 27 mei.
Als ik Piet Hein zie denk ik aan dixieland. Ik heb Piet Hein één keer
met zijn band horen spelen in een voor de muziek te kleine kroeg.
Word je gek van de herrie en hoor je de muziek niet meer, dus
het kan best zijn, dat hij iets heel anders dan dixieland ten gehore brengt.
Leuke muziek, dixieland, en direct gekoppeld aan gezellige
feesten in mijn laatste twee schooljaren. Ik had het geluk te
blijven zitten in de 5e klas van het gym, tot woede van mijn
vader en tot - zou blijken - mijn eigen grootst mogelijk genoegen. Want
ik kreeg voor het eerst vriendinnen en met die vriendinnen en
klasgenoten heb ik wat af gefeest: het was elke twee weken
raak! Ik herinner me als 'lekkere' nummers: Tiger Rag
HTMuskrat Ramble HT Royal
Garden Blues HT Down
by the Riverside HT.
Gut,
ik kijk naar mijn keuzes en zie: Tiger Rag, Muskrat
Ramble, Royal Garden Blues en straks Petite Fleur
en Lullaby of Birdland. Mijn liefde voor planten en
dieren? Ik heb ze toch écht luisterend uitgekozen! Feline Stomp van Humphrey
Littleton, al eerder genoemd; St James's Infirmary Blues ...
en elk feest op school eindigde met de absolute topper:When
the Saints come marchin' inHT
Petite Fleur van Sidney BechetHT kwam
later, dierbaar! En Lullaby of Birdland HT van
Erroll Garner. Maar dat heeft niet veel met
dixieland te maken.
22 augustus Gisteren
met broer Kees over muziek zitten kletsen. Hij houdt, net als
zus Paula, van
Brahms en heeft 6 favoriete pianoconcerten, waaronder dat van
Brahms, maar het staat wel op de 6e plaats ... Van Bortkiewicz
hield hij. Dat heb ik vanmorgen geluisterd, maar ik kon er
niet wild van worden. Het was ook een slechte opname waarvan
Ko terecht zei, dat het leek op muziek bij een oude zwart-wit
film. Er was een vioolsonate die interessant leek. Bij Kees
scoorde Rach 3 goed en Chopin 1 (bij mij Chopin 2) en daar ga
ik helemaal in mee, maar Ravel stond niet eens bij die 6. Leuk
hoor, die verschillen in smaak! We waren het wel helemaal eens
over het pianoconcert van Schumann. Ik ga
voor Zimerman.HT Duurt
een half uurtje.
Van Bortkiewicz een prelude, nr 9 HT Wel
aardig, al denk ik dat de piano wel eens gestemd had moeten
worden.
16 september Tijd
geen muziek gedaan. Ik laat me vaak inspireren door waarmee ik
's morgens wakker word: er zit altijd iets in mijn hoofd. Dat
was steeds iets waarover ik al wat had opgeschreven. Ook
vandaag niks nieuws onder de zon, maar ik kreeg gisteren de
Engelse tekst van Awgorad en die heb ik toegevoegd aan het
betreffende gedeelte. En als ik stukken tekst herlees vind ik
ALTIJD fouten. Raar, hoor. Zelfs in tuindagboeken van tig jaar
geleden, tig keer gelezen en gecorrigeerd, tig fouten!
Hopeloos!
Zo had ik opgeschreven dat Gerschwin 2 pianoconcerten had
gecomponeerd, dat zuig ik dan gewoon uit m'n duim. Nee, eentje
maar. Maar het is wel super! HT Een
half uur.
23 september Ik
werd wakker met een wals in mijn hoofd. Dvorak, dacht ik. De
melodie bleef de hele dag zitten en ik kon niet maar bedenken
wat het precies was, behalve Dvorak. Ik heb alle
strijkkwartetten - maar daar was de muziek eigenlijk te
volumineus voor - doorgewerkt op Youtube, vioolconcert,
pianoconcert, celloconcert. Nee.
Hèhè, gevonden: de 7e symfonie, laatste deel. Gek, want ik
ben geen symfonieënmens, maar deze ken ik goed en vind 'm
geweldig! HT Het
duurt bijna 40 minuten.
27 september Ik
was alleen thuis vandaag en gebruikte die tijd om te luisteren
naar wat muziek, zoals Mass for the Children van Rutter.
Daarover misschien later meer. Maar ik moest ineens denken aan
een meesterlijk stuk uit het Requiem van Lloyd Webber, 'Hosanna'.
Als je bedenkt waar dat zijn oorsprong in vindt: het
verhaal van Jesus die op een ezel de stad binnenrijdt en daar
ontvangen wordt door een uitzinnige menigte, die hem begroet
met palmtakken, dan verbeeldt dit Hosanna dat verhaal heel
goed. Die intocht in Jerusalem, op een ezel, toewuiven met
palmtakken, wordt in de kerk op Palmzondag gevierd, het begin
van de Goede Week of Lijdensweek. HT
Het wordt gezongen door Plácido Domingo.
28 september De
7e symfonie van Dvorak stond samen met de 8ste op een CD. De
8ste vind ik minder evenwichtig, maar er zitten stukjes bij
waar je kippenvel van krijgt: een heel klein fragment van het
2e deel ervan HT,
er zit een mooi stukje fluit voor, maar wordt helaas gevolgd
door meer gewelddadige muziek. Later, net als dat stukje fluit,
nog eens herhaald; het 3e deel, in walstempo HT
mag ik graag horen. Deel 1 en deel 4 vind ik minder. De 9e
symfonie, De Nieuwe Wereld, is het bekendst, van mij hoeft ie
niet.
Op onze andere muziek-site
heeft Ko het iets anders gedaan. Daar zijn in de map mp3 een
aantal submappen gemaakt voor diverse categoriën muziek:
fun, liederen, orgel, missen enzovoort. Daar kun je 'gewoon'
mp3's in zetten, als ware het foto's. Die mappen zijn op de website te zien en een
programmaatje zorgt er voor dat automatisch een hele
categorie in de speler wordt geladen. Kijk op http://muziek.vijnberg.nl
en log in met wachtwoord koert