menu lijst kerst  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11  
Muziek: 
de keuzes van Erna (6)

naar onder
Alles afspelen
Playlist downloaden

29 augustus (2016) Gisteren hadden we de koebridgers hier. Een groep mensen, die 35+ jaar geleden op zaterdagmiddag een kaartje legde in café 'De Bontekoe'. Na al die jaren spelen ze nog altijd met enige regelmaat een potje bridge met elkaar en gisteren waren ze hier. Mijn vriend Lex begon tijdens de lunch over Jaroussky en daar had ik nog nooit van gehoord. Luisteren dus, zie eind vorige pagina. Maar van het een komt het ander en zo ging de mailwisseling in eens over Emma Kirkby, op de foto. 

Ik houd niet erg van vibrato en vind mede daarom haar stem heel mooi, geen vibrato en zeer aangenaam om naar te luisteren. Hoor haar in Vivaldi's Nulla in mundo pax sincera HT Zoiets als 'er is geen eerlijk vrede in de wereld', een plek van haat en nijd, waarin alleen de Verlosser je kan redden.

21 september. De bridgeclub bestaat 75 jaar. Ter gelegenheid van de feestelijkheden heeft een medebridger bedacht dat hij op melodieën uit de Schöne Müllerin bridgegerelateerde teksten wil gaan zingen en dat ik die maar moest begeleiden. 
Ik heb hem gezegd, dat ik maar een matige pianiste ben, maar dat er wel een paar van die liederen speelbaar voor me waren, nl deze, deze en deze. Vervolgens kwam hij aanzetten met die, die en die. Fijn. Met veel aanpaswerk heb ik samen met Ko de betreffende liederen min of meer in de vingers.

Nu moeten die liederen gezongen worden tijdens een bijeenkomst in een grote zaal. Nog geen 10% van de aanwezigen heeft ooit van de Schöne Müllerin gehoord, en daarvan nog niet de helft zal de overeenkomst tussen de tekst daarvan met de geschreven liedjes kunnen begrijpen. Bovendien blijven ze t.z.t. er gewoon doorheen kletsen. 
Afgezien daarvan rammelen de teksten ook nog aan alle kanten. Er is meestal geen tactische manier om iemand, die zelf erg tevreden is over wat hij in elkaar heeft gezet, zoiets duidelijk te maken. Mijn argument, dat zeker een cabaretachtig liedje, lettergreep na lettergreep moet horen bij noot voor noot van de melodie en dat vooral de accenten op de juiste plaats horen te komen. Voorwaar geen eenvoudige taak, een tekstdichter is er lang mee bezig en dat is dan over het algemeen een vakman. Ik heb er wel een keer wat van gezegd en daarbij als voorbeeld het Wilhelmus gebruikt om mijn mening kracht bij te zetten: 'Den Co-ho-ho-ho-ninck van Hispanjen he-heb ick altijd ghe-eert.' Ik kan het alleen maar vreselijk vinden, maar hij vindt het een prachtig volkslied. En ja, smaken verschillen, dat heb ik al vaak geconstateerd op deze pagina's.

Kwam vandaag mijn dochter Tinka langs en met haar spraken we over het probleem van de liederen. Zij had een leuke illustratie van wat je met tekst en muziek kunt doen, waarbij het klopt als een bus. Kijk naar Mr Willy, met en zonder 'muziek', cq links, rechts, afkomstig van Youtube.

25 september. Gisteren feest bij LBC. Ik zat 's avonds aan tafel met Kees V. - de wedstrijdleider, en zijn aantrekkelijke vriendin, die een prachtig bloesje aanhad; Daniëlle A., voorzitter van district Leiden, die een beeldschone jurk aanhad; Peter D. een drukke, maar wel aardige medebridger, die veel lichamelijk volume heeft rechts van - en Ko tegenover mij. Ik kon het bloesje uitgebreid bestuderen, maar kon amper aan enig gesprek deelnemen, want ik had links de herrie uit de zaal en rechts de massa van Peter, die zich uiteraard meer bezig hield met sexy Daniëlle dan met bejaarde Erna. Maar Ko bracht het gesprek even op muziek en kon ik even kletsen. Peter D. hield niet van Rachmaninov, 'stoffig' had hij gehoord en nu vond hij dat ook; en niet van cello, want hij had eenmaal een cellist horen steunen en kreunen bij het bespelen ervan en nu moest ie daar altijd aan denken. Arme man: zo gaat het 3e deel van de cellosonate van Rachmaninov geheel aan hem voorbij. Ik ga er gelijk weer eens even naar luisteren, want ik kan het niet vaak genoeg horen. HT
Peter hield wel veel van Beethoven, vooral Für Elise kon hem bekoren, en ook Carmina Burana vond hij geweldig. Wat zal die man blij zijn met muziek voor miljoenen. 

Vanmorgen in de krant stond er een uitgebreid artikel over een radiopresentator op het gebied van pop: Gerard Ekdom. Nooit van gehoord natuurlijk, maar hij doet iets wat ik hier eigenlijk ook doe, alleen doet hij het voor een groot publiek: mensen laten luisteren naar zijn smaak in liedjes en dan liefst onbekende. Interessant. Ik vind het wel jammer, dat ik zo weinig van pop weet en laat me graag op het pad van iets aantrekkelijks zetten. Dus ging ik op YT op zoek naar een paar door hem gemelde 'nummers', te beginnen met Michael Jackson in 'Human Nature'. Dat vond ik niet onprettig om naar te luisteren, maar ik kon het absoluut niet verstaan en het was toch geen opname met joelend publiek. Als ik het niet kan verstaan, wie dan wel? Misschien Amerikaanse burgers met een sublieme geluidsapparatuur? 
Nr. 2 was Prince en die zong 'Sometimes it snows in April'. Zeker niet iets om direct uit te zetten, maar ook vrij onverstaanbaar (ook geen live opname, dus geen publiekslawaai. Daar moest ik trouwens flink naar zoeken!) Volgens mij kun je zulke liedjes pas waarderen als je de tekst ernaast kunt leggen. Waarom ook niet trouwens, buitenlandse films kijk je ook met ondertiteling, toch? 
Tenslotte van ene Joshua Kadison - nooit van gehoord - een Ballad,HT Picture postcards from LA en dat vond ik wel aardig, al vind ik het geluid van de begeleidende piano erg lelijk. Dat ligt aan het instrument, niet aan Joshua, die zichzelf begeleidt en goed te verstaan is. Misschien ga ik dat boek van Ekdom wel aanschaffen.

6 oktober. Ik zal er wel nooit achterkomen waarom ik deze of die muziek 's morgens in mijn hoofd heb. Vandaag was het Mahler, in de nacht al, toen ik een keer wakker werd, maar vanmorgen zat het er nog. Uit Des Knaben Wunderhorn het lied: Trost im Unglück. Het wordt door Jessye Norman gezongen. HT Wonderlijke tekst die duidelijk bij een man hoort, maar die (altijd) door een vrouw gezongen wordt: ... und schwör's bei meinem Bärtchen (baardje) dir ewig treu zu sein' ... De totale inhoud van het liedje (Des Knaben Wunderhorn zijn bewerkingen van volksliedjes volgens Wikipedia) komt erop neer dat hij heel goed zonder haar kan. Tegenstrijdige tekst.
10 oktober. Wat zit er in mijn hoofd (en waarom?): een zot liedje uit mijn prille jeugd en daar van de regel ('ze hebben alle soorten vrouwen, grote, dikke, jonge, ouwe; halee, halee, halo') 'bij aankoop van twee-vijftig een kameel cadeau! Halee, Halee, halo'. Echt zo'n soort liedje dat hoorde bij een zomerkamp of zo - 'Ik heb een tante uit Marokko en die komt' van dattum -  maar daar ben ik nooit van mijn leven geweest. Die regel van die vrouwen, allemaal op dezelfde toon, ging eraan vooraf. 's Even kijken of ik niks beters kan bedenken. 
Op dierendag hoorde ik iets moois van Poulenc. Quatre petites pričres de Saint François d'Assise HT gezongen door The Gentlemen singers Het 3e gebed:
Jammer genoeg moeten er altijd mensen hoesten!
Seigneur, je vous en prie, que la force brűlante et douce de votre amour absorbe mon âme et la retire de tout ce qui est sous le ciel, afin que je meure par amour de votre amour, puisque vous avez daigné mourir par amour de mon amour. 
Het gaat allemaal over Gods liefde. Opvallend vind ik dat in deze tekst God wordt aangesproken met 'Vous/votre' terwijl dat in de Franse kerk niet zo gebruikelijk is en het meer intieme 'tu' wordt gebruikt. Fauré doet dat trouwens ook. Ik heb 'En pričre' met enige regelmaat gezongen. '... devant Vous ŕ genoux' kwam er in voor.
In Duitsland wordt ook du/dich etc gebruikt. 'Erbarme dich' uit de Mattheus kent iedereen ... 
Iets anders dat ik mooi vond is van ene Bortnyansky, maar het begon wel na een tijdje te vervelen. Sacvred Concertos. HT Als je het mooi vind kun je verder luisteren op YT. 
19 oktober. Ko heeft 'dienst' bij LBC en dus ben ik alleen thuis = radio 4 aan. Ik luisterde b.v. naar Elegie van Rachmaninoff (Op 3 nr 1) HT en dat wordt hier gespeeld door de grote meester zelf. Peter D. zou het stoffig vinden, ik niet. 
Leuk is het commentaar dat je onder een uitvoering op YT aantreft! Soms onleesbaar, zoals hier. Bovendien kreeg ik de spatie niet ongestraft weg tussen commentaar van de Griek en dat van de Rus. Later wel. Misschien is het eigenlijk geen Grieks; het ziet er bekend uit, maar echt lezen lukt me niet, laat staan begrijpen. Armeens?
ძალიან ამგარი შესრულებაა Как же это прекрасно! 곡이 이렇게 예쁠수가 있나  
Ook een Romance voor altviool van Max Bruch kon me bekoren. HT Die wordt hier gespeeld door Jeanine Janssen.
Tot mijn verbazing kwam ook Calefax langs, het 'riet'ensemble. Toen ik daar voor het eerst van hoorde was ik niet onder de indruk. Nu speelden ze NB Kurt Weill en daar hou ik helemaal niet van!! En ik vond het MOOI. Maar nog niet te vinden op YT. 
21 oktober. Wij kijken graag naar The Eggheads , een quizzprogramma op BBC elke doordeweekse avond. Een team van 5 quizzers daagt the Eggs uit. Die bestaan uit een team van 9 spelers, die ongeveer alles weten en in een wisselende samenstelling van 5 leden spelen. We kijken al zó lang, dat we weten wie er vanavond spelen, van de Eggs dan. 
De vragen zijn van verschillende categorieën: Arts & Books, Music, Science, History, Politics, Geography, Food & Drink, Sports en eindigt met een rondje algemene kennis. Wij weten bijna nooit iets, maar soms iets van Science (plantjes, dieren), bijna altijd de vragen die met talen te maken hebben (een Frans woord of een Duits, Spaans, Italiaans en wat is dat in het Engels?), af en toe iets in Geography als het niet specifiek over Engeland gaat en dan nog zo maar hier en daar wat: een boek, iets van klassieke muziek, een schilderij ... Ik weet helemaal NOOIT een geschiedenisvraag of een over politiek en ook de popmuziek is mij bijna altijd totaal onbekend. Maar gisteren wist ik TWEE vragen over popmuziek, zo hé!! 
De eerste ging over een stukje tekst. Uit welk liedje komt 'I long to see the sunlight in your hair'? Ja, weet ik: 'Hello' van Lionel Richie. Waarom weet ik dat nou? Het liedje is natuurlijk bekend. Bovendien is Richie heel goed te verstaan en daardoor blijft de tekst hangen. Maar vooral omdat er ooit een clip bij hoorde die ik in mijn herinnering nog altijd associeer met 'blind' en dat vond ik bij het zien lang geleden al vreemd. De tekst wijst helemaal niet op blind. De aangesprokene niet: 'Is it me you are looking for? en de regel uit de quizz geeft ook anders aan. 
Mijn lievelingsliedje van Richie is 'Three times a lady' HT, lekkere Engelse wals. 
Toen kwam er ook nog de vraag: Wie zingt 'Come away with me?' HT en Judith van the Eggheads wist dat niet. Erna wel!!! Norah Jones. Ook al een Engelse wals, maar dat valt niet meteen op. En later wist ik nog een boek ook 'My wicked, wicked ways? (Erroll Flynn). Ooit gelezen en dan weet ik nog, dat ik het een leuk boek vond, maar geen idee hoe het verhaal gaat. Heb ik van bijna alle boeken: ik weet of ik ze kon waarderen, maar na een jaar of 3 kan ik ze gerust weer lezen, want dan ben ik de inhoud ongeveer vergeten.
Mijn avond was weer goed. Niet dat het lang duurde want het was bijna 1 uur en ruim bedtijd.
25 oktober. Het is vandaag 25 jaar geleden dat er een eind aan het leven van Guus, mijn eerste echtgenoot, kwam. 
Met Tinka - op vakantie in Griekenland - en Anne Claire - laat in de avond in Australië - heb ik al contact gehad; Tonkie werkt en is vaak moeilijk bereikbaar, maar ik ga het straks wel proberen. Ik schreef Claire, dat ik zo graag nog eens met hem zou willen praten, net als met mijn moeder trouwens. Claire had juist een paar woorden met ongeveer gelijke tekst op Facebook gezet, schreef ze me terug. Het liedje dat hierbij hoort is van Gordon. Ik houd niet zo van Gordon, maar het is een prachtig liedje: Kon ik maar even bij je zijn. HT
26 oktober. Een Zuid Amerikaans wiegenliedje in het hoofd vandaag. Duerme negrito. HT Het wordt gezongen door Fernanda Oleyza en op de gitaar Alejandro Polemann. Ik ken het al zeker 50 jaar, maar de versie die nog in mijn hoofd rondwaart heb ik niet kunnen vinden. 
'Slaap, negertje, terwijl je moeder op het veld werkt om van alles voor jou te kopen' daar komt het zo'n beetje op neer. 'En als je niet gaat slapen komt een WITTE duivel je halen en eet je op'. Wat zwarte Pietendiscussie??? 
Wel een beetje eng, zo'n zwart kindje met knalblauwe ogen. Met grijze ogen vaak gezien, erg mooi vind ik dat.
3 november. Met een medebridger, die van de Schubert liederen, praat ik regelmatig over muziek. Op een keer, toen we het over Mozart hadden, maakte hij melding van zijn liefde voor 'Et incarnatus est', uit een niet complete mis. Ik kende het niet, maar had thuis wel een hele stapel missen van Mozart en luisterde alle missen af. Met een legpuzzel op tafel natuurlijk. Afgezien van af en toe blijde herkenning (missen, die ik ooit zelf met een of ander koor had gezongen, zoals 275 met het vrolijke 'Dona nobis') was er niets bij dat mijn speciale aandacht trok. Bovendien was ik eigenlijk vergeten, dat het stuk dat hij bedoelde 'Et incarnatus est' was en niet 'Benedictus'... Mis in C mineur, zei hij gisteren tegen me, opus 427. Ja, die had ik toevallig niet in de collectie!!
Zoals altijd is iets makkelijk op YT te vinden en ik had in mum van tijd 3 uitvoeringen gevonden. Inderdaad, verbazend mooi. De keuze ging tussen eentje met Arleen Auger, mooi, maar geen volmaakte trillers en één keer vliegt ze uit de bocht; een tweede met ene Miah Persson, erg de moeite waard, en de derde, waar ik hier voor kies, met Barbara Hendricks. Met Academy of St Martin in the Fields en Sir John Marriner. Allicht dat dat een geweldige uitvoering is. HT
4 november. Zo'n liedje in je hoofd blijkt een oorwurm te worden genoemd en er werden wat voorbeelden gegeven in een artikeltje erover. Bad Romance van Lady Gaga stond op 1 en dan I can't get you out of my head van Kylie Minogue. Nou had ik van Kylie wel eens iets aardigs gehoord, dus ging ik zoeken op YT, luisterde naar een paar oorwurmen en vond het allemaal niks. Op de 7e plek stond Bohemian Rapsody van Queen. Ik weet dat het elk jaar weer boven in de top 2000 staat, maar ik heb er niks mee. Toch iets mis met mijn smaak ...
6 november. Een concert van het koor van de medebridger. Nederlands programma, ik kende alleen het Pater Noster van de Klerk en Psalm 121 van Daan Manneke HT. Strategier en Diepenbrock klinken ook niet echt onbekend. Ik vind dit soort muziek interessant, maar 't is niks voor Ko. 
Er trad een zwangeres op. Volgens het programmaboekje was ze sopraan, maar ik kwam ik pas achter toen ik het las. Veel vibrato, hard en nauwelijks verstaanbaar (en ze zong NB in het Nederlands!); pas helemaal op het eind één fraaie, sopranige toon. Het koor was meestal verrassend goed te verstaan en dat is knap voor een koor. Ze zongen a capella, dat scheelt alweer bij het al dan niet verstaan, want dan speelt de piano er niet doorheen. 
De pianist was er om de soliste te begeleiden en mocht zelf ook een stukje: een stuk uit Canto Ostinato van ten Holt en ik vond het supersaai, hoewel hij zijn best deed met het steeds verleggen van accenten.

Op de terugweg Diskotabel op de radio, altijd weer leuk. Commentaar op een stuk van Bartok, het langzame deel uit het 4e strijkkwartet HT  (hier:Tákacs kwartet). Er wordt verbazend weinig in gestreken. 
Het stuk, of meer de uitvoering ervan, kreeg er van het panel ongenadig van langs. Heel amusant om te luisteren naar wat specialisten over iets te zeggen hebben. Zo hadden ze het over 'pizzicato volgens Bartok' *) en het kwartet (Jerusalem kwartet) zou toch heel goed moeten zijn, maar dit was vast in een studio opgenomen. Het was wat met die opnames: strijkkwartetten 'werden in allerlei spagaten gedwongen': ik zie het voor me! Ergens kwam de kreet orkestueel langs en organische uitvoeringen. Als leek vraag je je af of organisch met orgel te maken heeft of met planten, allebei nogal raadselachtig bij een stuk zonder orgel.  
Boeiende middag.
*) Dat bestaat écht: de bespeler van het strijkinstrument moet met zijn vingers de snaar oppakken en laten terugspringen, dus anders dan je leert in de les, stok in je vuist en met je vinger alleen de snaar tokkelen

7 november. In de nasleep van zo'n middag muziek komt een ochtend YT!! Gjeilo, Ubi Caritas HT . En heel iets anders Sinfoniëtta van Johan Wagenaar HT
8 november. Al eerder heb ik iets  gemeld over een lang geleden - in Biafra - verloren LP: wiegenliedje, gezongen door Salli Terri. De LP was v an een gitarist: Laurindo Almeida en ik geloof dat die behoorlijk bekend is. Op YT is een van de 2 LP's die ik van hem had te vinden en vanmorgen heb ik die uit elkaar zitten plukken om dingen te bewaren die me dierbaar zijn. Laurindo speelt wisselend samen met fluitist Martin Ruderman en met zangeres Salli Terri. Via SHAZAM kreeg ik de titels van de verschillende onderdelen te pakken en nou moet ik de componisten er nog bij zoeken. Ik ga ze op een rijtje noteren: 
Piece en forme de Habanera, Ravel HT
Tres Pontos di Santo ? (waarvan ik de eerste minder vind, dus maar dos i.p.v. tres), componist kan ik niet vinden HT
Tambourin, F. Gossec HT
Bachianas brasilieras van Villa Lobos HT
Azulao van Jaime Ovalle HT 
Het laatste stuk komt van een ander YT filmpje en is een samenwerking met Modern Jazz Quartet. Volgens mij is het 'One note Samba' HT maar SHAZAM wist het niet ... Van Jobim.
28 november. Dit weekend ben ik wezen 'scratchen' in Utrecht. Samen met een paar honderd zangers, vnl dames natuurlijk, en een Zuid Amerikaanse groep zangers/instrumentalisten Ramirez zingen, Navidad en Misa Criolla. Lekker! Navidad heb ik vorig jaar voor het eerst gedaan, ik kende het op het oor, maar zelf zingen is andere koek. Het is heel ritmisch en bovendien Spaans, dat af en toe heel snel moet worden gezongen, zoals de regel '... media noche el sol relumbró', waarbij je je tong breekt over de twee erren in relumbró, aan het eind van het lied over de drie koningen, de allerlaatste maten op deze opname (ik heb 'La Huida' (Vamos) eraf gehakt, want daar ben ik niet zo dol op; je kunt het zó vinden op YT) HT Ariel Ramírez y los Fronteriz, uit 1964. 
Minstens zo leuk was dat ik op het perron Jan M. ontmoette en die had ik in jaren niet gezien. Toen ik bij Nic in de platenzaak werkte 50+ jaar geleden, leerde ik hem kennen; hij werkte daar ook. Jan weet veel muziek en we hadden elkaar ook veel te vertellen, herinneringen, maar ook nieuwe dingen. Gelukkig was Barthe, waarmee ik voor de scratch had afgesproken, met een vriendin, zodat ik de toevallig wat gecompliceerde en daardoor langere reis naar Utrecht de tijd kreeg om bij te kletsen. Jans favoriete werk is nog altijd 'Vier letzte Lieder' van Strauss, dat was het lang geleden ook al en ik heb het  voor het eerst beluisterd en gekocht op zijn aanbeveling!
Dit keer maakte hij me attent op de componist Dan Burgess en eenmaal weer thuis luisterde naar The promise of Christmas en zat zó weer bij Hour of Power ... HT
Het aardige van zoeken naar iets op YT is dat je altijd weer onverwacht leuke dingen tegenkomt, zoals het Miserere van Allegri HT, dat toevallig bij de zoektocht naar Burgess langskwam. Een tijdje geleden waren Ko en ik op bezoek bij Adinda en Adinda is in de muziek. Van haar hoorde ik voor het eerst van de mis van Jacob de Haan. Deze keer vroeg ik haar wat haar eerste keus zou zijn in muziek; Jan: vier letzte Lieder, Adinda dat Miserere. Ik ben niet zo erg van oude muziek, maar nu kwam ik het tegen met een jongenssopraan erin, dat is me een partij mooi! Het jochie heet Aksel Rykkvin, hij is Noors en is pas 12. En dan zó kunnen zingen! Het wordt gezongen door het Nordstrand Church Choir.
Van het een komt het ander: nog meer Aksel in Come unto Him uit de Messiah van Händel HT met aan het orgel, ook mooi, mooi! Vegar Sandholt. 
30 november. Op radio 4 een programma met de componist des vaderlands, ene Mayke Nas. Zij liet de luisteraars twee delen horen van een compositie van Martijn Padding. Een beetje psychedelische muziek, maar ik vind het van een wonderlijke schoonheid. Het heet White Eagle en is een vioolconcert, waarbij de viool wordt bespeeld door Heleen Hulst. Tweede en derde deel. In het tweede deel hoor je een eigenaardig geluid, gemaakt door te flapperen met dunne metalen platen. HT

Padding is docent aan het Haags conservatorium en in Wikipedia wordt het werk beschreven als 'antiromantisch & postminimaal. En zo is het maar net. 

2 december. Op Radio 4 hoorde ik gisteren een Berceuse en wel van Fritz Kreissler. Een beetje berceuse is nooit weg natuurlijk, alleen werd die op de radio niet mooi gespeeld. Of het instrument was niet mooi, kan ook. Gelukkig weet ik niet meer wie de violist(e) was. Op YT vond ik een paar uitvoeringen, een van Kreissler himself uit 1915 en daar kon ik ook niet heel enthousiast over worden. Deze is door Kenneth Renshaw, een jeugdig persoon met een nerdachtige uitstraling, maar hij kan wel mooi viool spelen HT en won dan ook de Menuhin Competition in Bejing met o.a. dit stuk. 
Het doet sterk denken aan de Berceuse van Grieg, die ik in mijn vingers probeer te krijgen en ook aan de Berceuse van Fauré. Ik weet niet veel, maar zoek wel regelmatig iets op!!! Op YT vond ik de opname van deze Berceuse gespeeld door Kreissler uit 1915, maar het werd volgens Google pas in 1916 gepubliceerd. Huh? de bladmuziek? De Berceuse van Fauré is van 1878-1879 (zou hij er lang over gedaan hebben?) en die van Grieg uit 1883.  
4 december. Er kwam iets van Toldrŕ langs op de radio. De presentator had nog nooit van Toldrŕ gehoord. Ik wel, lekker puh! Op blz 2 een kerstliedje van hem Cantarcilla? gezongen door Theresa Berganza HT. Hier heb je het nog een keer, het begint toch kersttijd te worden, aan de overkant hebben ze al een boom in de kamer!

Maar je gaat natuurlijk kijken wat ie nog meer heeft en komt weer allerlei leuke Spaanse muziek tegen, zo gaat dat nou eenmaal. Hier van da Falla piano (Ricardo Requejo) in Nocturno en Serenata andaluza. HT 

en een leuk stuk, dat ik in mijn jonge jaren speelde, zij het minder snel en virtuoos uiteraard. 

De kleine handen waren ook lastig. Het heet Andaluza. HT

Gespeeld door Paco M. dat is alles wat ik van de pianist weet.

Het begon dus met Eduardo Toldrŕ, die van het kerstliedje. Wonderschoon zijn 'La rosada ' HT en 'Ave Maria' HT uit Sis Soneti (sonnetten) voor viool & piano. Violist Alejandro Bustamante. pianist José Enrique Bargaria.
5 december. Mijn oorwurm is weg. Sinds vorige week zaterdag zat Ramirez in mijn hoofd, beide werken kon ik a.h.w. in hun geheel beluisteren. Maar vandaag heb ik een Sinterklaasliedje en w.s. kent niemand het. Dit is de tekst en ik ga een kijken of ik er wat mee kan. 
Al in een land hier ver vandaan daar woont een oude man
Een man die heel wat lekkers heeft en ook wat missen kan
Die man komt ieder jaar in 't land, zijn knecht is zwart als roet
en weet je wat die oude man nog meer voor aard'ge dingen doet? voor aard'ge dingen doet?

Hij rijdt te paard langs ieders huis en Piet zijn zwarte knecht
Kruipt door de schoorsteen naar benęe, komt op 't fornuis terecht
Hij legt voor ieder kind wat neer, die beste brave baas
Ik wed, dat je het allen raadt: Het is Sint Nicolaas! Het is Sint Nicolaas.

Mooi hč?: 'die ook wat missen kan' en 'komt op 't fornuis terecht'. Aan het eind wordt het geheel wat onduidelijk: je neemt toch aan dat Piet voor ieder kind wat klaarlegt en dan die beste baas is, maar in de laatste regel verandert het onderwerp ineens. Mijn zus Trees weet misschien hoe e.e.a. in elkaar zit, maar die heeft tig kleinkinderen en is w.s. ergens bezig met pakjesavond.
6 december. Drama in La mamma est morta gezongen door Callas HT. Komt uit de opera Andrea Chenier van Umberto Giordano en daar heb ik allemaal nog nooit van gehoord. Maddalena, die de aria zingt, heeft haar moeder verloren in de Franse revolutie en het trouwe dienstmeisje van de familie moet haar lichaam verkopen om het kind te kunnen redden. Nou? Drama toch?
Andrea is de Italiaanse versie van André en de André in kwestie is de Franse dichter André Chenier, die leefde a.h. eind 18e eeuw en vlak voor de val van Robespierre onder de guillotine terecht kwam. Zijn gedichten zijn niet erg bekend geworden, maar zijn naam, door de opera, wel. Wikipedia komt weer goed van pas want uiteraard had ik ook van deze dichter nooit gehoord. 
8 decemberScott Joplin op radio 4 en wij in de auto. Leuk. Ik heb het onderscheid tussen licht/pop en klassiek altijd net zo idioot gevonden als het verschil tussen literatuur en een prettig boek; kinderboek, damesroman, dokters-, reisboek, thriller. Er zijn boeken die je goed vindt en boeken die je niks vindt en zo is het in de muziek ook al. Ik zie niet waarom een lied van Fauré klassiek zou moeten heten - dat houdt een zeker waardeoordeel in, toch? - en een lied van Sting niet. Bethena, HT een wals van Scott Joplin, heb ik altijd erg kunnen waarderen.
Nog even Aksel in Wie freudig ist mein Herz (Bach). HT
9 decemberNino Rota ken ik van een leuk pianoconcert, maar op YT kom ik hem tegen met '7 moeilijke stukken voor kinderen' - wat een geweldige titel! - en daarvan dit Cantilena HT. Terwijl ik er mee bezig ben word ik afgeleid door een balkje dat voorbij het YT filmpje schuift, waarin de pianist in die moeilijke stukken, Mauro Bartoli, aandacht vraagt voor  Massenets Meditation de Thaďs HT Ik ga luisteren en ken het stuk goed, maar wist écht niet wat het was. Ik dacht alleen meteen aan de Titanic! Ja, daar werd het in gebruikt; enge film, die wil ik nooit meer zien, want dan kan ik daarna niet slapen. Je zal als moeder met kinderen aan boord van zo'n schip zijn, weten dat het verkeerd gaat, zelf in opperste paniek met het vooruitzicht dat je in dat koude water gaat verdrinken, terwijl  je beseft dat je kinderen hetzelfde lot wacht. Gruwelijk  scenario. Ik zit nooit lekker op een grote boot, met de wetenschap van al dat koude water onder en om je heen.
Het stuk wordt hier uitgevoerd door Janine Jansen bij w.s. het Amsterdamse grachtenconcert
10 december. De tekst van de tune van 'New Tricks' bevalt me wel: 'It's all right, it's okay; it really doesn't matter if you're old and gray ...' en de muziek is ook gezellig. HT Leuk is het commentaar bij het YT filmpje. Iemand schrijft 'What a terrible song', 'terrible' omdat het o.a. gaat over leven en doodgaan, maar een ander schrijft 'I like it and I am only 7'. 
Behalve de 7 moeilijke stukken voor kinderen (en piano) van Nino Rota zijn er ook 5 makkelijke, 'Pezzi facile' voor fluit en piano. Hier het eerste en het laatste HT en HT ... De fluitist is Davide Formisano.
12 december. Zoetjes aan naar kerst. Altaria Schlafe meiner Liebster uit Bachs Weihnachtsoratorium, HT gezongen door Aafje Heynis.
20 december. Legpuzzel en kerst CD, goede combinatie. Mijn favoriet onder de kerst CD's - ik heb er een heel stel - is Christmas Star van de Cambridge singers met John Rutter. Alleen draaide ik hem niet, want helaas stond er 'Greensleeves' op - en dat heette heel vals 'What child is this?' en Greensleeves is met vlooienmars en Für Elise, een van mijn 3 pet-hates. Als dat onverwacht langskomt word ik niet goed, zo gezegd. Maar handige Ko heeft een kopie gemaakt zonder Greensleeves en ik heb er net weer van zitten genieten. Ik heb nou eenmaal een kinderlijke geest, maar die deel ik w.s. met John Rutter. Go, tell it on the mountain HT, te gek.

Ik ben een aparte blz met alleen kerstliedjes begonnen.

 

naar boven