menu lijst kerst  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Muziek: 
de keuzes van Erna (4)

naar onder
Alles afspelen
Playlist downloaden

12 november Pianoconcert van Schumann in het hoofd bij het aanbreken van mijn dag. Maar daar heb ik het al over gehad. Op zoek naar iets anders dan maar. 
Ergens in mijn achterhoofd: het 1ste pianoconcert van Rachmaninov is min of meer onbekend. Daar ga ik maar eens naar luisteren. Het 3e deel is als een pianoconcert op zich: een vrolijk begin, een zacht middengedeelte en dan nog een stukje in een up-tempo, zoals dat tegenwoordig heet. HT De pianist is ene Soheil Nasseri. Van het hele concert vind ik deel 1 wel aardig en deel 2 een beetje nikserig, zoals Ko het altijd noemt.
Dan maar eens beginnen aan het doorwerken van mijn dikke schrift met de slordige registratie van onze minidisks. Eerst proberen die op YT te vinden, want dat is een stuk makkelijker dan minidisks bewerken. Het schrift begint met Albeniz, Alicia de Larrocha die Iberia  speelt. Dit deel heet El Puerto HT
De volgende aantekening is een harpconcert, van Albrechtsberger HT. Had je me gevraagd naar Albrechtsberger, had ik w.s. gezegd 'Nooit van gehoord', maar mooi dat ik dat harpconcert heel goed ken. Leuk concert en zó gevonden op YT. Ben wel een tijd bezig geweest om het wat te versterken en toen liep het programma vast. Kan gebeuren. 
Bij het beluisteren in de gepubliceerde uitvoering vind ik het niet mooi. Opnieuw zoeken. Opnieuw toegevoegd op 22 november. Uitvoering met Nicanor Zabaleta.
De derde melding in mijn minidiskadministratie betreft Victoria de los Angeles, maar dat kon ik op YT niet vinden, dus ik zal daarvoor aan de disk moeten. Later, morgen misschien. Wel kwam ik bij het zoeken een idioot filmpje tegen met kleine stukjes van allerlei coloratuursopranen, stokoude exemplaren erbij, met buitengemeen slecht beeld. De raarste was van ene Mado Robin, die een stukje Lucia di Lammermoor + waanzinsaria zingt en eindigt met een bes, die bijna een octaaf hoger ligt dan de beroemde hoge C, maar volgens mij stond dat niet in de partituur van Donizetti. Ze kon trouwens nog een halfje hoger, eng hoor. Mooi is het niet, eigenlijk eerder heel lelijk, wel curieus. Je moet er vooral niet naar luisteren, want je krijgt er hoofdpijn van. Yma Sumac verkeerde zelfs niet op dergelijke hoogten. Voor zover ik weet dan. 
Heel mooi: Anna Moffo in de aria Una voce poco fa uit de Barbier van Sevilla, Rossini HT
13 november Wat ik vandaag in de kop heb zitten kan ik niet thuisbrengen: iets met een vogeltje? Hele dag aan het zoeken geweest, bij Schilderijententoonstelling, Carnaval des Animaux, weet ik veel van alles. Maar  gevonden, 1/2 8 's avonds: Grieg, Lyrische stukken, deel 3, nr 4, vogeltje HT.
Gelukkig heb ik nog wel wat anders, want ik kwam gisteren het enige pianoconcert nr 3, van Prokovief HT  tegen. Ik zie er voor een groot gedeelte altijd ballet bij. Ik heb allerlei uitvoeringen beluisterd, w.o. met Argerich, maar dat vond ik te snel. Hier wordt het gespeeld door George Li, eigenaardige naam. Hij is pas 19! Dat belooft wat.
Bij het zoeken wel iets bijzonders gevonden: Cantus articus HT van een Finse componist met een spannende naam Einojuhani Rautavaara. Met veel vogel(tje)s, wow! Ik heb het wat ingekort en het is een beetje zachtjes.

Vogeltjes hebben ook iets gedaan voor Haydn zegt men bij Google, ik ga dus zoeken bij Haydn. Resultaat: zijn 3e strijkkwartet HT wordt Vogel genoemd. (In de Engelse versie van Wikipedia heet het 'Emperor' en ik ben genoeg lerares Engels om te weten dat emperor beslist niet vogel betekent.) Het 2e deel is beeldschoon met pizzicatobegeleiding: even onweerstaanbaar als witte bloemetjes met groene puntjes, maar hier soms iets te hard.  Ik ken het noot voor noot, maar ik zou niet weten hoe dat komt; ik heb er geen CD van, geen minidisk en mijn moeder speelde het uiteraard ook niet op de piano. Rara. 
Maar verder heb ik nog niet gevonden wat ik zocht (maar dat kwam later op de avond, zie boven).

14 november Wat een vreselijk nieuws over de aanslag in Parijs. Je kunt nog begrijpen dat in een oorlogssituatie een passagiersvliegtuig uit de lucht geschoten wordt, - per ongeluk w.s., maar erg genoeg dat niemand daarvoor excuses wil aanbieden! - maar dat een stel terroristen zomaar meer dan honderd mensen, met wie ze helemaal niets te maken hebben, uitmoorden gaat mijn verstand te boven. Beesten zijn het, zeg Ko, maar beesten doen over het algemeen dergelijke dingen niet. Ik weet alleen van honden, die bij tijd en wijle een aantal schapen de keel afbijten of vossen die te keer gaan in een ren vol kippen. 
Ik heb voor vandaag gezocht naar iets heel verdrietigs; Abide with me HT in een instrumentale vertolking. Ik hoor het nog zingen door Daniel Rodriguez na 9/11 en krijg er nog altijd tranen van in mijn ogen.

15 november Toen ik nog klein was en pianoles had van meneer Kranenveld, mocht ik op of rond mijn verjaardag zeggen wat hij voor me moest spelen. Hij hoopte altijd op Liszt, want daar was hij een groot liefhebber van, maar ik wilde altijd hetzelfde: Bruiloft op Troldhagen HT, alweer van Grieg. De enorme blijdschap in de eerste paar maten sprak me aan, denk ik; nog steeds een beetje, maar verderop vind ik er niet veel aan; w.s. werd dat ook niet gespeeld door Kranenveld. Bij Griegs Lyrische stukken ook een Berceuse HT; die kunnen we natuurlijk niet overslaan. Een paar woeste maten in het midden heb ik eruit gehaald. Die sloegen m.i. nergens op en zonde van de beeldige muziek. 
Griegs pianoconcert is ook lekker, maar dat kent iedereen. Mijn broer Robbert mocht het graag spelen. Die speelde wat hij speelde op het oor. Zat ie net zo lang te rommelen tot hij het in zijn vingers had, ik kan me niet herinneren dat hij ooit les heeft gehad. Rhapsody in blue was zijn andere lievelingsstuk. Ik kan me ook niet herinneren dat hij iets anders speelde dan die twee!
Plaatje hieronder: Berthe Morisot, 'Le berceau'. 
16 november Bij al dat gesnuffel op YT vind ik weer een bekend wiegenlied, dit keer van Schubert. Moest ik oefenen voor zangles. Hier vind ik een couplet genoeg, wel lief toch? Gundola Janowitz zingt het. HT  
Uit mijn ooghoeken zag ik nog een ander wiegenlied, van Brahms. Brahms? Huh?  HT hier gezongen door Anne Sofie von Otter. 
Vanuit nog een andere ooghoek zag ik nog iets van wiegenlied en Jessye Norman en nu wordt het pas spannend. Notabene weer Brahms en de titel is  Geistliches Wiegenlied HT Het eerste dat me opvalt is dat het iets gemeen heeft met Mariënwiegenlied van Reger, zie blz 1 van mijn muziekschrijfsels en verder dat er op de beginmelodie een kerstliedje is, in het Latijn, waarin apparuit, apparuit ...? Ik heb 12 CD's met kerstliedjes maar ik kan het niet thuisbrengen. Dat wordt weer een dagje denken. Mijn overbuurvrouw Nel wist het: Resonet in laudibus, Jacob Handl HT Nel zingt al jaren in het kerkkoor hier, ook als soliste. Zij neuriede met me mee tot apparuit, apparuit; dat hadden we blijkbaar alle twee onthouden! Het wordt hier gezongen door een Italiaans koor. 
Nog een Berceuse HT gezongen door Elly Ameling, alleen staat er nog niet bij wie de componist is ... Niet de minste: Diepenbrock.
Deze dag afsluiten met een nocturne, gecomponeerd door een vrouw, begin vorige eeuw:  Marguerite Roesgen Champion. Het past bij alle wiegenliederen. Nocturne HT voor hobo - Andrew Price -  en orgel, bespeeld door David Tierney. 
Strategier, ooit dirigent van een goed, maar onaangenaam koor waar ik 'n tijdje in zong, werkte graag samen met organist Albert de Klerk. Hier Pater Noster HT van diens hand. Wonderlijk dat er zo veel Ave Maria's zijn, maar weinig Onze Vaders. We hebben nog wel een leuke opname van het Onze Vader in het Swahili: HT Baba yetu. Christopher Tin is de componist. 
Ik vang er niet veel van op; het is al bijna 25 jaar geleden dat ik Swahili studeerde. Jina lako = uw naam, samehe makosa = vergeef zonden, woorden hier en daar, maar de tekst is natuurlijk wel te vinden. Ja zeker! en wel met een woord erin dat mijn hart sneller laat kloppen, Swahili op z'n mooist: tunavyowasamehe zoals ook wij die hun vergeven, in bouwsteentjes typerend voor het Swahili. Geweldige taal! Iets leuks b.v.: Jina lako ni nani? Wie is jouw/uw naam? Niet wat of hoe. 
18 november Surinach zat in mijn hoofd vanmorgen, maar ik heb mijn bedenkingen. Het 3e deel van zijn pianoconcert is wel leuk en de rest heb ik op minidisk, maar mwah. Ik heb weer wat tijd besteed aan het zoeken naar het liedje uit Auvergne waardoor een schattig stukje orgel van César Franck is geïnspireerd. Chant Béarnais HT . Ik heb een minidisk in de verzameling en in de administratie staat erover, dat ene Netania Davrath dat liedje zou moeten zingen, maar helaas is niets te horen en op YT kan ik het niet vinden. 
Ko en ik mochten het stukje allebei graag spelen, toen we in Frankrijk nog over een digitaal instrument beschikten, waarop twee soorten orgel. Ik was niet zo enthousiast over het pianogedeelte van dat instrument, omdat je altijd de aanslag van de toetsen hoorde, maar erop orgelspelen was best leuk, want dat maakte meer lawaai en dan hoorde je de aanslag van de toetsen niet. Ko - als kind begonnen met orgel, van 8 -14, pas daarná pianoles, miste het voetpedaal bij orgelspelen; ik niet, want ik heb niks met voetpedaal, ik speel piano op een orgel. 
In de opname hoor je wel degelijk een voetpedaal en het voegt echt iets essentieels toe. Het wordt gespeeld door een redelijk vaardige amateur met de naam Johannes Schröder en wat ik er leuk aan vind, is dat hij ook, net als wij altijd, wat problemen heeft aan de paar wat lastiger maten tegen het eind.
Het digitale ding is in Frankrijk achtergebleven. 
19 november Vandaag zo'n akelige novemberdag, heel geschikt voor een requiem. Dat wordt het Requiem van Duruflé HT. Ik heb het voor het eerst gehoord toen we 2 leden van een koor uit Oxford te logeren kregen en uiteraard naar hun concert gingen luisteren. 
Het is geïnspireerd door het Gregoriaanse requiem, dat je steeds weer hoort in de muziek. De solisten in deze uitvoering zijn Theresa Berganza en José van Dam, het koor komt uit Parijs.
Veel later, in het programma 'Een goedemorgen met' kwam Strategier eens aan het woord en dit was het eerste stuk muziek van zijn keuze. Het duurt ongeveer 40 minuten en het is soms zachtjes, zeker aan het begin. 
Hoihoi, 2/3 van november is al zowat voorbij ...
20 november John Lennon HT Imagine all the people.

Imagine there's no heaven, it's easy if you try; no hell below us, above us only sky. Imagine all the people living for today
Imagine there's no countries, it isn't hard to do, nothing to kill or die for and no religion too. Imagine all the people living life in peace
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one. I hope some day you'll join us and the world will be as one
Imagine no possessions. I wonder if you can: no need for greed or hunger, a brotherhood of man! Imagine all the people sharing all the world ...
You may say I'm a dreamer, but I am not the only one. I hope some day you' ll join us and the world will live as one
In onze lokale krant, Het Leidsch Dagblad, is een sympathieke actie gestart om deze week te proberen dit nummer op de eerste plaats van de top2000 van dit jaar te krijgen als protest tegen de terroristische aanslagen. Ga naar de website van het LD als je mee wilt doen.
Later: en dat is gelukt!
21 november Het duurt nog maanden voordat het weer ergens op gaat lijken , maar ik heb nu al zin in Frühlingsrauschen van Sinding HT. Met een beetje oefenen kan ik het spelen, op ongeveer halve snelheid ... Bij het YT filmpje wordt niet verteld wie het speelt. Onze begeleider - Wiebe/ Wijbe? - bij het studeren van de Matthäus speelt het wel eens voorafgaand aan de repetities. Ik mag er graag naar luisteren.
22 november Zondagmorgen en nog vóór half negen telefoon. Daar zit op onze slaapkamer - allicht slaap je nog, zeker als je, zoals wij, pas om 2 uur ter ruste bent gegaan - als geluid Von fremden Ländern van Schumann op. HT hier gespeeld door Martha Argerich. Er bestaat akeliger telefoongeweld, maar verder? Ik heb altijd geleerd: NIET tussen 10 uur 's avonds en 10 uur 's morgens en daar probeer ik me nog altijd aan te houden. Of ik kon invallen met bridgen vanmiddag. Ja, dat wel. Toevallig belde dezelfde dag ook nog 's iemand om 5 voor 11 's avonds!
Over Saint Saëns heb ik het nog nooit gehad, maar doe vandaag maar eens een pianoconcert. Nr 5 HT De pianist is Thibaudet en het concert draagt de naam 'Het Egyptische'. Saint Saëns heeft wat afgereisd, (Zuid) Amerika, Z.O. Azië en dat in een tijd zonder vliegtuigen. Dit concert is gecomponeerd in Luxor, Japanse invloeden in deel 2 (ja) en aan het eind ervan kikkers en krekels (heb ik niet gehoord). Ik heb het niet zelf verzonnen hoor, deze informatie komt uit Wikipedia. 
25 november In de krant een recensie van een concert dat een of ander koor uit de buurt gaat geven. Ze zingen o.a. een mis van een Finse componist Ola Gjeilo, die wordt vermeld met veel lovende woorden. Daar wordt een mens nieuwsgierig van, toch? Ja, interessante mis en het Sanctus of Agnus Dei - ze zijn niet goed te verstaan, maar het heet 'The ground' - HT is wonderschoon. Het wordt gezongen door een koor uit Vilnius.
29 november Al een paar dagen zwaar verkouden en niks in mijn hoofd. Ja, een wals van Chopin gisteren en 'Maantje tuurt' vandaag. Daar kan ik niks van bakken. Ik vraag me wel af waardoor zoiets als 'Maantje tuurt' getriggerd wordt.
2 december Ik hoorde iets op de radio, gisterenavond laat. Het leek op Gregoriaans, maar toch weer niet, want meerstemmig. Gesualdo bleek de componist te zijn van Miserere HT gezongen door Hilliard Ensemble. Flink ingekort.
Gesualdo,
zo lees ik in Wikipedia, is zowel door zijn muziek als door zijn levensloop een opvallende figuur binnen de klassieke muziek. Zo vermoordde hij op 16 oktober 1590 met behulp van zijn dienaren zijn vrouw en haar minnaar ... Er is geen melding van lang in het gevang, dus misschien mocht dat gewoon nog, toen. Je vraagt je ook af of hij zijn Miserere ervóór of erná heeft gecomponeerd. Miserere heeft toch altijd iets van ellende in zich. Ik hou niet zo erg van luisteren naar Gregoriaans, maar dit vind ik echt de moeite waard. 

Hij ziet er wel een beetje streng uit, deze Carlo Gesualdo. En ook alsof hij goed kon bridgen; hij kijkt hier alsof hij een moeilijk contract tot een goed einde moet gaan brengen: 'Mmm, hoe zal ik dat eens aanpakken ...'

In deze dagen denk ik altijd terug aan de heerlijke sinterklaasavonden thuis bij mijn ouders, broers en zusjes. Mijn moeder was niet zo van feesten e.d., maar met sinterklaas werd er flink uitgepakt, letter en figuurlijk. Na het eten 's avonds zette zij zich achter de piano en dan werden ALLE sinterklaasliederen gezongen, met z'n allen en dat waren heel veel liederen, wel een stuk of 20 denk ik. Mijn vader was dol op een lied dat begon met 'Ja? het is alweer december' en verderop was er iets met een paard en 'komt de zoldertrap al af'; we kenden de melodie, maar niet de woorden; het hoorde er gewoon bij en nu kan ik het nergens meer vinden. Ik hield het meest van 'Hoor de wind waait door de bomen'  HT; dat ging naadloos over in 'hoor wie klopt daar kinderen' HT, maar dat is blijkbaar geen Hollandse traditie, want niet op YT. 
Iedereen zorgde voor een cadeau plus gedicht voor alle anderen en dat waren er veel, dus het feest duurde uren. Het eindigde met allemaal een schoen achterlaten en de volgende morgen had mijn moeder op onze ronde tafel in de huiskamer een schilderij van schoenen en snoep gemaakt, geweldig. Ik heb geen feestelijke herinneringen aan mijn jonge jaren; dit is de grote uitzondering.
3 december Het aardige van het schrijven van deze pagina's is dat ik weer heel intensief naar muziek luister en bovendien regelmatig nieuwe dingen ontdek. Leuk. Waar ik aan het begin al gedacht heb aan een toptien van favorieten, maar er zelfs geen begin mee kon maken, denk ik nu, dat deel 3 van de Cellosonate van Rachmaninov er in ieder geval in zou staan. Had ik in mei? toen ik hiermee begon, nog nooit gehoord. Nu luister ik er zowat elke dag een keertje naar. Ook prachtig gespeeld door Narek Hakhnazaryan HT, een jonge (27) Armeense cellist, en Noreen Plera aan de vleugel. 
Zo schrijf je zijn naam op z'n Armeens: Նարեկ Հախնազարյան. Die omgekeerde m is blijkbaar een a! En de u met een kommaatje aan zijn linkerpoot een n. Als hoofdletter raakt ie een stukje van zijn rechterpoot kwijt. Er gebeurt ook iets met de k aan het eind van Narek t.o.v. de k middenin Hakhnazaryan, of misschien is kh een aparte klank. Hè, ik had in Frankrijk een Armeense buurvrouw ...
4 december Ik heb al meer zicht op mijn top tien: pianoconcert van Ravel; 3e deel cellosonate Rachmaninov; 2e deel vioolconcert Haydn; Phydilé Duparc/Kruysen; 1ste ballade van Chopin; When I fall in love/Nat King Cole; Missa Criolla/Requiem Rutter?; Requiem Fauré; allegretto uit de 1ste van Widor?
5 december Ik had wel willen beginnen met, in plaats van de datum,  het liedje '5 december, 5 december, ja dat is zo'n blijde dag! Dat jong en oud en groot en klein weer vrolijk wezen mag ...' maar dat is totaal buiten beeld op YT!! Jeugdsentiment, ik ben er mee bezig. 
Vanmorgen kreeg ik antwoord op mijn mail aan het filmmuseum 'The Eye' en heel uitgebreid, heel aardig: ik ben al jaren op zoek naar de film, die ooit gemaakt is van Mme Butterfly en tussen '56 en '64 gezien in Odeon, den Haag. Als je gewoon gaat zoeken bij Google bestaat die film niet eens, maar het filmmuseum wist ervan. Een film van de Italiaan Carmine Gallone, 1954, met Kaoro Yachigusa in de hoofdrol. Er werd al geplaybackt in die tijd, want het werd door een Italiaanse sopraan *) gezongen. Als ik 'm te pakken krijg, hoor je er meer van!

Het is w.s. een sentimentele draak, naar het plaatje te oordelen. Wat ik me nog levendig herinner is dat iedereen met natte ogen naar buiten kwam. 

*) Februari '16: Callas!

Een vriendin heeft me een CD geleend met romantische cellomuziek. Behalve een rondo van Dvorak vind ik het niks en het appetijtelijke rondo wordt ook niet erg mooi gespeeld. Ik ga maar eens op zoek naar een andere uitvoering, maar noch Yo Yo Ma, noch Narek met de moeilijke achternaam zijn met het rondo te vinden op YT. Wel kom ik natuurlijk vanzelf wel weer iets anders tegen, ook van Dvorak en gewoon Yo Yo Ma. Het heet op YT 'Silent woods', beetje eng voor een stuk van Dvorak. In het Tsjechisch heet het 'Klid', ook bedenkelijk, en Dvorak zelf noemde het 'Waldesruhe' en ook daar kan ik niet wild van worden. Mooi is het wel! Van oorsprong een onderdeel van een cyclus voor quatre-mains, door Dvorak zelf al bewerkt voor een  uitvoering op cello. HT  
10 december Ik mag nou wel zowat aan kerst beginnen, lijkt me. Openingskoor van het Weihnachtsoratorium van Bach. HT Ik had eerst een andere opname van René Jacobs, maar dat was in zo'n sneltreinvaart, dat het zelfs mij een beetje te gek werd en ik hou best van opschieten in de muziek. Deze uitvoering is van Harnoncourt, met een geheel mannelijke bezetting. Dat steekt mij als vrouw een beetje, maar wellicht zitten er wat dames in het orkest. Op het openingskoor na ben ik niet zo dol op dit werk van Bach. Ik ben meer van de mierzoete kerstliedjes. 
Zoals O little town of Bethlehem HT. Het wordt gezongen door Fiekojan Hoolboom en the Leyden English Choir. Hoezo? Het Leyden English Choir, een koor van (ex)studenten Engels in Leiden, gaf - misschien geeft - elk jaar een kerstconcert volgens de aantrekkelijke Engelse traditie. Veelal voortreffelijk gezongen, gedeeltelijk samen met het publiek. Altijd uitverkocht trouwens. Fred H., collega Engels op de school waar ik les gaf, zorgde altijd voor goede plaatsen. Ik denk er met veel plezier aan terug. Van het concert van een jaar of 30 terug heb ik een minidisk en die heb ik zojuist met veel moeite uit elkaar geplukt. 
Later heb ik een seizoen meegezongen, toen ze het Requiem van Fauré gingen studeren en The Crucifixion van Stainer. Met veel plezier gezongen, maar ik kreeg op mijn leeftijd, 50+, niet makkelijk meer aansluiting. En er was een soort inner circle - een groepje van semisolisten, die b.v. in The Crucifixion het mooie stukje 'God so loved the world' zongen en dan deed de rest niet mee - daar hou ik ook niet zo van. Hun 'uniform' vond ik wel aardig, alle dames van dezelfde stof iets (laten) maken, keuze tussen crème, blauwgroen of donkerblauw. 
Het liedje heb ik, met Ko aan het orgel, wel eens gezongen in de dorpskerk in Leiderdorp, ook alweer jaren geleden. Als er daar markt was, was de kerk open en waren er twee vrijwilligers om koffie te schenken en eventueel een praatje met mensen te maken. Een andere vrijwilligster was ook liefhebster van zingen en in de kersttijd hebben we eens de ochtend verlucht met kerstliedjes. Was leuk! Alleen het begin, de proloog? van dit lied is razend moeilijk, geloof het of niet, en daar heb ik me dus maar niet aan gewaagd. 
11 december Dat Leids/Engelse koor kwam op in het donker, met brandende kaarsen geloof ik, maar dat weet ik niet zeker meer, en dan zongen ze dit lied Quem pastores. HT Voortreffelijk koor: ze moeten in het donker lopen in een vrij onbekende omgeving, een kaars en hun map vast houden, daarbij, zonder hulp van dirigent, a capella zingen aan het begin van een concert en dan niet zakken! Het is trouwens een heel oud lied, uit 1410!

Eind volgende week gaan we weer naar dit koor luisteren. 
(Later: het was een goed gezongen concert, maar de gekozen muziek was tamelijk ontoegankelijk, John Tavener b.v., ligt niet lekker in het gehoor; ik kan het ook niet erg waarderen. Slechts drie meezingers, waarvan twee ook tamelijk onbekend, zeker voor het grote publiek. 
Het koor kwam nog steeds a capella zingend - loepzuiver - op, niet in het donker, zonder kaarsen en helaas: geen Quem pastores ... Ik kwam wel een oud-collega, ook Engels, tegen, ruim 20 jaar niet gezien.)  

Het Oratorio de Noêl van Saint Saëns hoor je niet zo heel vaak, Het is een liefelijk werk met verschillende onderdelen voor 4 solisten en koor. Ik laat 3 delen horen, het orkestrale intro HT, een stuk uit het midden, de eerste regel luidt 'Tecum principium'; met harp HT en het heerlijke slot Tollite hostias HT. Dit slot van SS kerstoratorium heb ik menigmaal met een of ander koor gezongen, een feestelijke eind. De rest is ook heel aantrekkelijk, je kunt er flink wat uitvoeringen van vinden op YT. Deze heb ik vooral gekozen om de beeldige sopraan. Helaas kan ik haar naam niet vinden. 

13 december In Engeland wordt bij het zingen van bekende kerstliederen vaak een bepaalde tactiek toegepast: eerst één stem, eventueel solo, dan meerdere stemmen of het hele koor, dan samen met de mensen in de kerk en tenslotte iedereen, waarbij de sopranen een bovenmelodie zingen. Hier hoor je het King's College koor uit Cambridge, met het bekende Once in Royal David's City HT.
Ik hoef eigenlijk alleen maar aan de melodie te denken of de tranen schieten al in mijn ogen. 30 jaar geleden werd Maarten - de 12 jarige zoon van onze beste vrienden - daags voor Kerstmis ziek. Hij bleek acute leukemie te hebben en overleed de 27ste. In de dienst van zijn begrafenis werd dit lied gezongen. Alleen heet het in het Nederlands 'Al wie dolend door het donker'. Stampvol was de kerk en mijn God, wat was het koud. 
Het was een ontzettend leuk jongetje, Maarten, lichtblond, heel lichte ogen. Hij kon enorm goed schaatsen. Het beste vriendje van mijn even oude dochter. Ik zal hem echt nooit vergeten en zit nog zo veel jaar later te huilen achter mijn computer. 
15 december Mijn geheugen is niet heel goed. Ik weet niet veel meer van vroeger, op een paar kleine dingen na. B.v. dat ik als jong kind in een kamer in bed lag en de weerschijn van de lichten van schaarse auto's die passeerden langs de muur zag glijden, terwijl mijn moeder piano speelde, w.s. Chopin. Verder wat herinneringen aan bloemetjes en zo. 
Mijn eerste echte muzikale herinnering dateert uit de tijd dat ik 5 of 6 was. We woonden al in Tjideng, het jappenkamp. In een huisje aan de Brantasweg, helemaal aan de rand van het kamp; mijn moeder - die in het kamp altijd een piano heeft gehad - met alle kinderen. Een tuintje. Een wip in dat tuintje. Als je op de wip bovenin was kon je over het gedèk heenkijken naar de velden die buiten het kamp lagen. Toen blijkbaar nog niet midden in Batavia. Grote hagedissen in die velden, eng wel een beetje. Bovenin op die wip zong ik van 'Ik leef hoog in de alpen', dat vond ik mooi. Daar klinken de klokjes en glimlacht de zon. Zo! 
Het staat in 'Kun je nog zingen'. Raar hè, dat je daar dan, als je dik 70 jaar ouder bent, op een morgen mee wakker wordt? 
Mijn exemplaar van 'Kun je nog zingen' is bijna 100 jaar oud! Uit 1919. Met een gebiedende wijs meervoud, dat zie je ook niet meer: 'Zingt ze mooi!'
Terug naar kerst, al moet ik eigenlijk de badkamer poetsen. Ik ben de hele morgen bezig geweest om een redelijke uitvoering te vinden van een kerstliedje waar ik dol op ben: Wiegenlied der Hirten HT. Ik heb tig kerst CD's en het staat er op geen een. Op YT vond ik echt vréselijke uitvoeringen, vals, blikkerig, niet muzikaal, van alles. Het is een compositie van ene Reimann. Dit was een wat onverwachte: ik vind filmpje met een plaatje van 5 half bejaarde, bebrilde heren, maar gezang dat leek op alleen vrouwen en superzachtjes. Zachtjes kan ik met Audacity verhelpen en dit kwam eruit, acceptabel. 
Ik houd ook veel van Go, tell it on the mountain HT, zo'n blij lied. Hier gezongen door de Cambridge Singers met John Rutter.  
20 december Een kerstliedje dat ik haat uit de grond van mijn hart is Greensleeves en ik krijg ook geen warme gevoelens bij het superslome 'De herdertjes lagen bij nachte'. De favoriet aller tijden is 'Transeamus' zie blz 1. 
Laatst vond ik in een kringloop winkel een CD met Carols uit Manchester. Het is een heel aardige CD, maar kerstliedjes lijden vaak aan een gebrek: ze bestaan uit weet ik hoeveel coupletten en daar zit je meestal niet op te wachten. Ik noteer één couplet van de m.i. meest geslaagde 'nummers', te beginnen met Annunciation HT. Wie de soliste is weet ik niet, want op de CD wordt alleen vermeld wie de carols bij elkaar gezocht heeft en wie de dirigent is.  HT The gold of straw is niet ingekort, wat een aantrekkelijk fluitje! Each child's name HT gaat over het bijzondere van elk nieuw leven. Ik heb net een website gevonden met de teksten van honderden carols, maar niet van dit liedje en het is nooit helemaal te verstaan, helaas. 
In dulci jubilo HT heb ik altijd leuk gevonden, met die gekke tekst, half Latijn en half iets anders (In dulci jubilo, nun singet und seit froh b.v.). Ik heb het wel eens in de 'stille mis' met Kerstmis gezongen, Petra Veenswijk aan het orgel, speciaal voor mijn vader, die op rare teksten viel. Maar hij kon er geen woord van verstaan, zei hij later: het geluid verdween in de koepel van de Meerburg. 

Het fragment wordt gezongen in Latijn en iets?, door een koor in de Sagrada Familia: alle koorleden door elkaar, lijkt me geweldig!

22 december Tijd om eens op te houden over kerst, met een toegift: Frederica von Stade en Kathleen Battle gaan helemaal uit hun dak met Got, tell it on the mountain HT in Carnegie Hall. Wynton Marsalis op de trompet. Kiri te Kanawa heeft ook zo'n glamour kerstCD uitgebracht, ga ik zo even luisteren. Een bladzijde of wat heb ik al eens gewag gemaakt van The most beautiful birthday of all, een heerlijk liedje en een heerlijke Engelse wals, net als Silver Bells HT Ik denk: echt iets voor zangeressen om graag een CD met kerstmuziek uit te brengen! Fijne feestdagen gewenst aan allen die dit toevallig lezen!

Later: speciale blz met kerstliedjes gemaakt: liedje + tekst, een stuk of 50

31 december Voor oudejaarsavond een Zuid Amerikaans liedje, dat ik altijd aardig heb gevonden. Elke uitvoering die ik vind is superlangzaam. Kun je wel goed rumba op oefenen ... El Reloj HTde klok. Klok geef alsjeblieft de uren niet aan, want ik word helemaal gek: zij gaat er iedere morgen vandoor als de het licht wordt. Zoiets. Gezongen door Louis Miguel. Ik heb nooit veel om popmuziek gegeven, maar rond mijn twintigste leerde ik weet ik hoeveel Zuid Amerikaanse liedjes via mijn vrienden uit Curaçao en zo. Goed om Spaans te leren, het kwam spelenderwijs binnen!  
Ik heb trouwens de film van Mme Butterfly uit 1954 binnengekregen. Zwart/wit - was ik vergeten - en alleen Italiaans, maar met het libretto erbij geen probleem. Ik vind het nog nog steeds een prachtige film!!!

Beste wensen allemaal, veel lachen en veel van muziek genieten!

29 november 2021 blz 2, 3 en 4 nagekeken en verbeterd

naar boven