Deel 3 Klik op het blauwe blokje als wilt
luisteren.
4 oktober Zo
veel jaar in Frankrijk gewoond en bijna nooit iets over Franse
chansons gemeld. Alleen Bécaud is aan de beurt geweest.
Allicht, dat was de eerste Franse zanger waar ik, op de
middelbare school nog, mee in
aanraking kwam.
In mijn studententijd waren Franse liedjes erg populair, maar
het is een beetje aan me voorbijgegaan. Ik herinner me
'Feuilles Mortes' gezongen door Juliëtte Greco, mooie tekst.
Ik hou erg van Brassens met 'La première Fille' HT
en 'Le petit Cheval Blanc' HT een
heel droevig liedje over een paardje, dat helemaal nooit mooi
weer meemaakt en toch altijd blij blijft, ik moet er bijna van
huilen! Mouloudji 'Comme un petit coquelicot' HT
ook al zo triest. Hoewel je natuurlijk wel om moeilijkheden
vraagt als je halfnaakt gaat liggen slapen in een korenveld.
Komt er een stel van die graancirkeldraaiers langs, een foute
gast ertussen en daar lig je dan af te koelen, met 3
druppeltjes bloed, als een klaproosje met één
afgevallen blaadje, op je borst.
Ook Mouloudji 'Un jour tu verras'HT,
lekker romantisch plus lekkere Engelse wals. Bovendien helemaal te verstaan, neem er een
voorbeeld aan, singer songwriters!
Aznavour kan ik wel bijna compleet downloaden. Ik ben dol op één liedje en ik moet nog uitvinden hoe het heet en met
wie hij het zingt. Ik vind de combinatie van deze twee,
allebei ietwat hese stemmen
ongelofelijk. HT
Het heet w.s. Insolitement - nee, zo heet het album - en de
zangeres is nog onbekend. Daar is ie, leve internet maar weer:
'On s'éveille à la vie' en hij zing het met
Hélène Ségara. Ik heb wel meer moeite met hem/hen te
verstaan. Dit lied heeft een heel mooie tekst: je ontwaakt in
het leven als je de liefde tegenkomt.
Op Youtube vond ik nog iets dat Aznavour zingt met zijn
dochter en zijn kleindochter, alle drie even muzikaal HT Het
heet 'Hier encore' = nog pas gisteren.
5 oktoberTrompet
als solo-instrument? Niet waar je meteen aan denkt,
tenzij je toevallig zelf trompet speelt. Trompet is leuk
in Aïda en in het 2e Brandenburgs concert. En in de
optocht, toch?
Hier het eerste deel van een concertje van Haydn HT De soliste is Alison Balsom en het is een opname van the
last Night of the Proms van een paar jaar geleden. Ik
kan het me nog herinneren, want daar luisteren/kijken we
bijna altijd naar.
6 oktober Vanmorgen
- 7 uur aantreden! - is mijn 2e oog geopereerd: staar HT
Dat is een prachtige operatie, met groots effect, waar je
helemaal niets van voelt; de tandarts is vervelender. Als de
oogarts met je bezig is is er een geluid alsof een beginnend
saxofonist zit te oefenen, wonderlijk. Ik heb een
tijdje gezocht op Youtube en heb uiteindelijk het geluid
gevonden, flink ingekort en de oogarts in kwestie praat er
doorheen. Ik weet niet hoe ik dat van het geluidsbandje moet
afhalen. De saxofonist had geen vorderingen gemaakt tussen de
vorige keer, een maand geleden, en vanmorgen.
(De volgende dag was ik voor controle bij de oogarts. Die vertelde
me, dat hij het geluid van die saxofoon nodig heeft omdat hij
niet alles kan zien, maar wel kan horen of hij niet vacuüm
zuigt.)
Op de terugweg luisterden we in de auto naar het dubbel
vioolconcert van Bach. We vielen binnen tijdens het 2e deel en
hoorden nog een stukje van het 3e deel. Helaas werd dat erg
snel gespeeld. Zo'n musicus laat dan wel zijn virtuositeit
horen, maar eigenlijk ten koste van de muziek. Kijken of ik daar
een voorbeeld van kan vinden: HT ook
dat 3e deel, gespeeld door Lara en Scott St John. Ach, wat
hebben ze een haast. Jammer! Om het goed te maken het
aangrijpende 2e deel HT uitgevoerd
door Gilles Colliard en Saskia Lethiec. Wat moet het heerlijk
zijn om zó viool te kunnen spelen.
8 oktober Het
lijkt soms alsof ik alleen maar van zangers houd en nauwelijks
van zangeressen, maar dat is absoluut niet waar. Ik hoor Fauré
graag van Bernard Kruyssen, ja, da's wel waar. Maar ik vind
dat er massa's geweldige zangeressen zijn. Ik kom b.v. direct bij
Elly Ameling terecht die Bist du bei mir HT (Bach)
zingt.Ik heb een tijdje via Youtube zitten luisteren naar
dingen die zij gezongen heeft en kwam van alles tegen. Sommige
dingen heb ik opgeslagen om nog vaker naar te luisteren.
Misschien later. Elly A. zingt ook 'Aan de Amsterdamse grachten',
vreselijk, met van dat hele keurige
zangeressen-Nederlands.
Ze zong ook 'Nuits d'été' van Berlioz. Dat heb ik voor het
eerst gehoord bij een serie colleges over het Franse lied,
gegeven door een professor die blind was en niet kon zien dat
er een clandestiene klant tussen zijn gehoor zat ... foei. De
professor sprak over die liederencyclus en liet hem horen,
gezongen door Kiri te Kanawa. Daar had ik toen nog nooit van
gehoord. Wel gelijk de plaat aangeschaft. Vilanelle HTuit Nuits d'été van Berlioz
gezongen door Kiri te Kanawa dus.
Kiri zingt ook een van de mooiste kerstliederen die ik ken.
Mooiste is misschien niet het juiste woord. Sappigste?
Lekkerste? (Transeamus blijft mijn favoriete kerstlied) The
most wonderful birthday of all HTOok
weer een heerlijke Engelse wals, lege zaal, een wat langere
partner die goed kan dansen en je goed vasthoudt, mmm.
Ik heb het verdorie meegemaakt, van die lege zaal en zo. Mijn
partner was weliswaar niet veel langer dan ik, niet bepaald knap en
begrafenisondernemer, maar hij kon
wel erg goed dansen. We trainden voor goud, (3e certificaat). Voor de gouden test
kreeg je alle ruimte, geen andere paren op de vloer. N. had de
sleutel van de dansschool en we gingen 3 of 4 keer in de week
een paar uur oefenen. Heerlijk!
Ik kon redelijk goed dansen, geen écht talent, want ik kan me van
nature niet elegant bewegen, en wedstrijddansen
zat er niet in. De verplichte hakken waren ook niks voor
mij.
Ik kwam trouwens een keer voor een training, vertelde die knul
me dat hij die morgen mijn oma had begraven. Moet je nagaan!
ik wist van niks. Mijn moeder kwam echt niet op het idee om me
op te bellen (ik woonde op kamers in dezelfde stad als zij) om
me te vertellen dat haar moeder dood was. Ik was niet zo dol
op mijn oma en had er geen hartzeer van, maar toch een beetje raar!
Ik dans nog altijd graag. Vóór Frankrijk dansten Ko en ik 10 jaar
bij
Karel, sinds vorig jaar bij de bejaarden via Activite.
Vanmiddag nog, op een vloer van laminaat, 5 paren van rond de
80 - de groep vergevorderden! - en Yvonne, die met
engelengeduld ons van alles probeert bij te brengen. Vandaag
de heelturn in de slowfox.
Jessye Norman zingt prachtig Strauss. HT Zueignung
heet dit, maar ik kan het beter onthouden als 'Habe
Dank'. Ze heeft een loei van een stem, ik heb het lied iets
van 5 keer verzwakt ... Zij zou de Gloria in de Glagolitische
mis van Janacek moeten zingen, maar daar heb ik nog nooit iets
over gevonden. Vier Letzte Lieder, ook Strauss, zingt ze ook
prachtig, al denkt Har dat Schwartzkop het beter kan. Hij is
niet goed wijs!
9 oktober Als
ik bij mijn geboorte had mogen kiezen voor een stem zou ik die
van Olivia Newton John gekozen hebben. Ik hou niet erg
van een stem met vibrato en meestal zingt Olivia zonder, behalve
als het erg emotioneel is en dan vind ik het eigenlijk wel
weer prachtig. Zoals hier, de beheersing is fantastisch in Don't
cry for me Argentina HTen Xanadu HTvind
ik ook een geweldig liedje.
Voor het leuk nog even een schattig stukje, dat ik vandaag
toevallig tegenkwam. Het is uit een serie stukjes voor piano
voor kinderen en het heet Song of the skylarkHT Tchaikovsky.
11 oktober Ko
en ik zagen/hoorden gisteren Madame Butterfly in
Carré en daarmee ging een oude wens van me in vervulling,
want dat was een opera die ik graag eens wilde bijwonen.
Uitverkochte zaal, we hadden de 2 allerlaatste plaatsen en het
was de laatste voorstelling ... Beetje eng, hoog in de
engelenbak!
Ik vind het neuriënkoor Puccini HTaltijd mooi, maar het publiek vond het blijkbaar niet heel
interessant, want er werd flink gehoest, terwijl het verder
erg rustig was.Let op: zachtjes!
Die Pinkerton is wel een eersteklas hufter, maar dat betekent
niet dat ie niet mooi kan zingen. Nicolai Gedda in 'Addio' HT. Wat
een rotzak: je vrouw (zwanger) in de steek laten, jaren later terugkomen en dan ook nog je
verse, Amerikaanse vrouw meenemen!
Ik luister liever thuis naar muziek, dan in een concertzaal,
want ik erger me kapot aan het gehoest. Het gekke is, dat als
er aangekondigd wordt dat het concert wordt opgenomen, het stil
is; en ook als het publiek erg ingenomen is met het gebodene!
16 oktober Er
zat alweer Dvorak in mijn hoofd vandaag. Misschien ben ik wel
gewoon een liefhebster van Dvorak, al houd ik niet zo van zijn
Requiem ... Dit keer Celloconcert en het wordt
gespeeld door de topmeestercellospeler YoYo Ma.
Ik heb alleen wat problemen met het samenvoegen van deel 1, 2
en 3, 'geript' van de CD (in ons bezit). Daar is een speciaal
programma voor, maar dat lust vandaag de titel niet. Kijken of
we het kunnen oplossen.
Hebbes! HT Terwijl
Ko op het probleem zit te broeden heb ik de muziek al gevonden op Youtube,
geconverteerd en hierin gezet, haha!
Weemoedige muziek.
Een van de bijzonderheden bij het
schrijven van deze pagina en het invoegen van muziek of
fragmenten ervan, is, dat ik in de titel nooit accenten
e.d. mag gebruiken. Dus het accent, dat officieel op de
r in Dvorak staat en het meer algemene accent op de a
moet ik weglaten. Als ik het vergeet kan ik geen
muziekbestand invoegen. Wat een nijdige kop had hij trouwens.
18 oktober Er
kwam een prachtig stuk muziek langs toen we naar de radio
luisterden in de auto. Bij discutabel werden 3
uitvoeringen van jaren geleden vergeleken, maar ik heb het
hier 'gewoon' met Yo Yo Ma: Cellosonate deel 3HT van
Rachmaninov. De pianist is Emanuel Ax. Wat raar, dat ik
het niet kende. Maar nu wel, want ik heb het inmiddels een
keer of vijf in verschillende uitvoeringen beluisterd.
Al doende kom je natuurlijk ook weer allerlei andere zaken
tegen. Ja hoor, weer eens een slaapliedje: Slumber my
darling HT
dat wordt gezongen door ene Alison Krauss en begeleid door Yo
Yo Ma. Een liedje van de componist Stephen Foster. Die leefde
in de 19e eeuw en ik had er tot op vandaag nog nooit van
gehoord. Schattig liedje.
En speelt Kreisler zelf zijn Liebesleid,
ach .... opname uit 1930 of zo. HT
19 oktober Ik
stond op met een sonatine van ClementiHT . Aardig
als je een jaar of 10 bent en het van je pianoleraar moet oefenen, maar
niet iets om hier anderen voor te enthousiasmeren. Helemaal
vergeten was ik het 2e deel. Daar werd bij ons thuis vroeger
ook dikwijls op gezongen: 'Help, help, riep zij, en liet haar
traantjes vloeien'. HT en
dat werd uiteraard gezongen als er iemand om iets begon te
huilen. Keihard stelletje 'besans' (broers en zusjes).
Alweer heb ik het mis, maar dit keer kan ik er niet veel aan
doen. Broers/zusjes en naaste familie werden bij ons thuis met
het Maleise woord besans aangeduid zoiets als 'your kin' -
maar dit wordt blijkbaar gebruikt voor schoonfamilie van je
kinderen. Ik zal kijken of ik er meer over kan vinden. (Niet
gelukt)
Er
stond iets over Bachs Hohe Messe in de krant. Is dat een beter onderwerp?
Ik ken de Hohe Messe niet, het wordt hoog tijd. Voordat ik op
MP naar een CD ging speuren heb ik eerst een blik geworpen in
eigen collectie, en ja hoor, daar stond ie tussen, dus naar
alle waarschijnlijkheid heb ik er wel al eens naar geluisterd.
Nog eens beluisteren kan geen kwaad; ik heb me gezet aan de
favoriete muziekluistercombinatie, die met een legpuzzel.
Puzzelen is een tamelijk stom, visueel karweitje
en je kunt intussen je oren goed gebruiken.
Helaas loop ik niet
warm voor de Hohe Messe, ik vind het veel van hetzelfde.
Misschien moet ik nog een keer of 10 luisteren, legpuzzels
genoeg in huis, haha! Een vroegere kennis, Celia, - uit Brazilië
kwam ze en ze wilde Nederlands van me leren - had 9 uitvoeringen
van de
Hohe Messe. Zij en haar man hadden een apart kamertje voor hun
CD verzameling. Celia, een lieve vrouw, die geen feeling had
voor Nederlands, maar heel veel in huis had op muzikaal
terrein, is helaas tamelijk jong overleden. Toch geen Hohe Messe
vandaag.
Ik heb nog wel wat van gisteren. Yo Yo Ma deed indertijd
vaak iets bijzonders met muziek uit andere culturen. Ik heb
hem eens zien spelen bij en met Bushmen - op de TV dan - en hoorde
gisteren iets, dat aangeleverd werd met als naam Sakura, cello
en 2 Japanse instrumenten. HT De
informatie erover zegt: volkswijsje met 'harpsichord' en Japanse fluit. Over harpsichord
heb ik mijn bedenkingen, want volgens mij is dat een
klavecimbel (zotte spelling trouwens, ik kijk zulke woorden
tegenwoordig na bij van Dale!) en dit lijkt me eerder een
harpachtig instrument. Het stuk heeft ook niet echt een
duidelijke naam.
Ik heb een flink tijdje zitten zoeken, zowel op internet
als bij Youtube en ik geloof dat ik er iets meer van begrijp:
'Sakura, sakura' zijn de eerste twee woorden van een Japans liedje. Sakura betekent kersenbloesem. De melodie,
zie/luister hierboven is welbekend en werd o.a. door Puccini
gebruikt in Madame Butterfly. En ik maar denken dat Sakura een
Japanse componist is ... Het 2e instrument naast de fluit is
w.s. een 'koto', een snaarinstrument, dat op de grond ligt en
met een plectrum bespeeld wordt, als ik het goed heb
gezien.
Yo Yo Ma speelde ook de muziek van de sprookjesachtige film - niet
de hele film, maar vooral het eerste gedeelte - Crouching
Tiger; muziek van Tan Dun en het heet Farewell. HT
De zangeres is misschien Coco Lee.
21 oktober Ko
had dienst vandaag. D.w.z. dat hij de leiding heeft over 'de
woensdagmiddag'; vrij bridgen voor wie zich komt aanmelden,
met de ene week flessen wijn als prijzen en de andere week een
kroketje aan het eind van de 4e ronde. Ik speel alleen
kroketjes, want wijn kan me, ondanks jaren Frankrijk, niet
echt boeien. Ko draait alleen diensten op wijnmiddagen. Hij
kan dan meestal niet spelen, tenzij er één persoon zonder
partner overblijft plus één paar en de andere week speelt hij gezellig met
mij.
Ko was de deur nog niet uit - vrij vroeg, want hij moet
voorbereiden en inschrijven - of Radio 4 stond hier aan. Het
begon met pech in de vorm van Berlioz over die heksen, muziek
waar ik flink de pest aan heb (Symfonie fantastique). Ten
onrechte misschien, maar mijn eerste serieuze vriendje - die
had behoorlijk ADHD, weet ik ook pas dik 50 jaar later! - hield
niet van klassieke muziek en wist er ook niks van, maar dit
kende hij wel en dat moest steeds weer opnieuw beluisterd
worden. Hij was een drammerig type.
Ik bleef vanmiddag wel naar Radio 4 luisteren en na Berlioz' heksenwals ging
het weer op normaal volume. Toen kwam er ineens iets heel beeldigs
voorbij: Grieg. De presentator noemde het 'De laatste
lente' en het werd gezongen door een Noors koor: Varen HTis
de Noorse naam.
Dat vriendje hield gelukkig wel van Harry Belafonte en Jamaica
Farewell HT
22 oktober In
de auto luisteren we veel naar muziek. Meestal Radio
4, maar dat kan soms knap vervelend wezen. We moesten naar Haarlem,
half uurtje heen, half uurtje terug. Heen: Mendelssohn, piano
met orkest, 'Allegro giocoso'. Ik vond het niks en Ko
ook niet. Voorts variaties op een thema van het een of ander
(Paganini, strijkkwartet, deel 3 andantino met variaties);
veel noten, weinig muziek, noemde Ko het! Op de terugweg: Glinka - ik
moest het opzoeken, want het was al bezig - met een eindeloos
herhaald riedeltje (Kamarinskaya) waar Glinka zelf blijkbaar
nooit genoeg van kreeg. Radio uit!
Er zijn zo veel leuke dingen die je nooit hoort. Hier: Pianoconcert
nr 1 van Scharwenka HT.
Nou jij! Je moet even een paar seconden door het begin
heen. Er zijn er nog meer ...
23 oktober Nu
ik zo'n mooie, rooie jas heb wil ik ook een rokje, da's
mooier onder een mantel. Naar Leiden voor een rokje, het
worden er zelfs twee!
Als ik op de bus naar Zoeterwoude sta te wachten klinkt
het carillon van het stadhuis 'Sah ein Knab ein Röslein
stehn'. Dat is een raar lied, hoor! Dat ventje ziet een
ROOD roosje, op de hei. Denk je: die gaat meteen
Natuurmonumenten bellen, want een rood roosje op de hei
is echt héél bijzonder. Nee, wat doet die vandaal: hij
zegt tegen het roosje 'Ik ga jou plukken'. Zegt dat
roosje 'Ga ik jou steken, zodat je altijd aan me zult
denken'. Een bijzondere waarneming mislukt en dat joch
voor altijd een hekel aan rozen.
Nou ga ik natuurlijk op zoek naar iets met rozen en wat
vind ik? Een verschrikkelijke opname van ... Erna Berger
die 'The last rose of summer' HT zingt. Lachen!
Benjamin Britten heeft ook iets met dat Ierse volksliedje
gedaan, maar ik kan het niet erg waarderen. Geef mij maar in
de plaats 'Down by the Salley gardens' HT, zitten
we toch nog in de natuur. De zanger is Nicolai Gedda,
begeleider Gerald Moore. Of 'The ash grove'.
Wordt gezongen door Dorothea Jacob HT,
piano Tom Deneckere. Een beetje vlak en ook niet heel goed te
verstaan, maar ik kan niets anders vinden. Die liederen van
Britten zijn niet zo populair. Maar ik vind het een prachtig
lied, met name in de begeleiding, en Dorothea heeft wel een
aantrekkelijke stem. Hier is de tekst:
Down yonder green valley where streamlets meander when
twilight is fading I pensively rove
Or at the bright moontide in solitude wander amid the dark
shades of the lonely Ash grove.
'Twas there while the blackbird was joyfully singing I first
met my dear one the joy of my heart
Around us for gladness the bluebells were ringing, Ah! then
little thought I how soon we would part.
Still grows the bright sunshine o'er valley and mountain,
still warbles the blackbird his note from the tree
Still trembles the moonbeam on streamlet and fountain, but
what are the beauties of nature to me?
With sorrow, deep sorrow, my bosom is laden, all day I
go mourning in search of my love
Ye echoes, O tell me, where is the sweet maiden? She sleeps
'neath the green turf down by the Ash grove.
24 oktober Vandaag
lees ik in de krant een stukje over Calefax.
Daar heb ik deze week op radio 4 al meer dan eens iets over
gehoord, want Calefax jubileert. Niet dat ik ooit eerder van
Calefax gehoord had. Het blijkt een ensemble van rietblazers
te zijn: Saxofoon, hobo, fagot, klarinet en basklarinet. Nou, mooi! Ook, zo lees ik, staat een indrukwekkende lijst
componisten op hun programma: Francesconi, Abrahamsen,
Lindberg, Volans en Muhly. Laat ik daar nou ook nog nooit van
gehoord hebben. Kun je nagaan hoeveel ik van muziek weet
...
Maar om mezelf en mijn eventuele lezers - die natuurlijk
allang alles van Calefax wisten? - een idee te geven hier een
klein stukje. Het is van Rameau, heet Les boreales en
er wordt op gedanst in het Youtube fimpje HT
best aardig om te zien, maar verder ben ik niet erg onder de
indruk.
25 oktober In
de auto radio 4 aan. Vind jij het wat? vraagt Ko. Nee, ik vind
het niks. Zet hij andere muziek aan met zo'n memorystick en
komt dit: HTLa
vie antérieure, Duparc en Bernard Kruysen. Noël Lee
begeleidt. Waarom zou je ergens anders naar luisteren als je
dit kunt horen? Ik weet NB niet eens waarover het gaat. Dat ga
ik dan nu uitzoeken. Eerst het accent van de titel halen
anders gaat uploaden niet lukken!
De tekst is een gedicht van Beaudelaire, opgedragen aan ...
Ropartz, van dat prachtige requiem.
(Dit zingt) iemand die lang heeft vertoeft in een zeer ruim
gebouw van zuilen aan zee, waar zijn voorhoofd wordt met
wuivende palmbladeren gekoeld door naakte, geurige slaven.
Wiens enige zorg was: .. 'approfondir le secret douloureux
qui me fasait languir' en dat is abacadrabra voor me. Ik
begrijp de woorden, maar niet wat ermee bedoeld wordt. Dat heb
je zo wel eens. Wiens enige zorg was het pijnlijke geheim te
doorgronden dat me deed wegkwijnen? Weet je nog niks! Maar dat
doet niks af aan het feit dat ik hier heel graag naar luister.
26 oktober Elke
dag zitten we meestal wel even in de auto en gelijk bij de
start gaat radio 4 aan. We vielen in het 3e deel van
een vioolconcert. Meestal weet ik wel meteen of
het een eerste, tweede of derde deel is als het tenminste een
concert is dat ik ken, maar of het nou Mendelssohn is, of Beethoven - Tsjaichovski niet, dat ken ik goed
genoeg - of nog iets anders,
dat is wat veel gevraagd. Het was BruchHT en
wordt gespeeld door Jeanine Jansen.
27 oktober Van
vriendin Marleen moet ik de site van een fuchsiakweker bekijken en het
Stabat Mater van Dvorak beluisteren. Bij de eerste noten weet
ik al dat ik dat Stabat Mater heel goed ken, alleen een tijd
niet aan gedacht. Gaat mooi samen, fuchsia's kijken en muziek
luisteren.
Twee
fragmenten, het begin HT en
een mooi stukje verderop HT De
uitvoering heb ik van Youtube, want ik kan hem in eigen
collectie niet vinden. Die uitvoering is van
Harnoncourt en ik heb er twee bezwaren tegen: het koor is niet
te verstaan en de solisten zijn zeer mwah, vooral de sopraan
met een vibrato van jewelste. Daar om heb ik maar twee stukjes
gedownload: het begin tot ongeveer waar de wat schreeuwerige
bariton van start gaat en een tweede stukje, dat sterk aan de
wals van de 7e symfonie doet denken, o zo Dvorak!
Het hele werk - 90 minuten! - kun je hier HT
beluisteren.
Dit is een Tsjechische uitvoering onder leiding van
Wolfgang Sawallisch, wie dat dan ook mag zijn, solisten
onbekend. Ik vind deze mooier dan Harnoncourt en ook de
solisten hoor ik liever.
Het schilderij Stabat Mater is van Rogier van
der Weyden. De rechterfiguur is Johannes, als je dat
toevallig niet wist: 'Vrouw, ziedaar uw zoon; zoon,
ziedaar uw moeder', toch? Een ingewikkelde jurk
heeft Maria aan ...
De opzet is hetzelfde als in b.v. die Hohe Messe of het
Gloria van Vivaldi, opgedeeld in verschillende strofen van de
tekst met elk hun eigen muziek. Het begin van de tekst Stabat mater
dolorosa juxta crucem lacrimosa wordt gebruikt dus in het
eerste deel, gaat naadloos verder met de solist en ... dum
pendebat filius ... De
tekst van het tweede fragment van Harnoncourt kan ik niet verstaan, terwijl ik
de tekst wel moet kennen, want die werd op Goede Vrijdag in de kerk
gezongen 's middags bij de Kruisweg. Als ong. 14jarige kende ik al
die teksten uit mijn hoofd, want mocht ik me eens vervelen,
dan was het een plezierige en w.s. nuttige bezigheid om die
Latijnse teksten te vertalen.
Gevonden: een heel eind verdop in de tekst - waarvan een groot
deel niet in de kerk gebruikt werd, denk ik, want ik herken
het niet: Tui nati vulnerati ... Je kunt alles opzoeken bij Google!!
28 oktober Al
een paar keer was er ergens iets over Frank Sinatra de laatste
tijd. Ik heb niks met hem, een stem die me totaal onbewogen
laat. Ik heb ook al niks met Barbara Streisand. Je moet
blijkbaar ergens door geraakt worden om het te kunnen
waarderen. Ik luister wel graag naar Ray Charles of
Sting en naar Chi Coltrane of Olivia Newton John. Net zoiets
als wél van aalbessen houden, maar niet van yoghurt, toch
allebei zuur, haha!
Dit liedje van Ray Charles voel ik in mijn nekharen HTYou
don't know me, woordelijk te verstaan, neem er een
voorbeeld aan singer songwriters!
Ook Stings HTPractical
arrangement uit zijn laatste album doet me wat. Mooie
tekst. Het loopt trouwens mis met die Practical arrangement (in:
I love
her, but she loves someone else, zelfde album, maar dat vind
ik minder.)
30 oktoberHT Hoewel
ik geen liefhebster ben van Brahms, zoals mijn zus Paula, kwam
bij het speuren op Youtube het vioolconcert van Brahms
in beeld. Dit 2e deel vind ik mooi, gespeeld door Jeanine
Jansen.
Voor de broodnodige variatie: een hoboconcertje HT
van Vivaldi en dat duurt amper 7 minuten, heel
leuk. Met excuses aan de hoboïst; haar of zijn naam wordt
niet vermeld.
31 oktober Iemand
zei, dat in Zerbinetta's aria, waar ik het een tijd geleden
over heb gehad, geen hoge f *) voorkwam. Ik heb de plaat van
Sylvia Geszty een jaar of 40 geleden gekocht en in die tijd
had ik zangles. Ik ben van huis uit sopraan en kon toen goed -
wat heet goed - een a zingen en kwam in een loopje, uitgerust en niet 's
morgens vroeg soms bij de hoge b. Zoiets weet je van jezelf. Nu
ik oud ben kom ik amper bij de g ...
Toen ik deze aria voor het eerst hoorde zette ik bij wijze van
spreken grote ogen op toen ik het loopje hoorde waarin Sylvia
zo idioot hoog zingt. Het komt ná een stukje waarin ze in
alle rust ergens flink hoog komt - ik weet even niet precies, tot de
hoge c of zo - maar snel daarna
komt er een tweede stukje, heel kort, waarin ze in een klein
loopje die hoge f
aantikt. Ik heb het toen gecontroleerd en gisteren weer.
Toen ik nog veel jonger was en mijn zus Magda nog in huis was
- zij was van toneel en opera - viel in huis wel eens de naam Yma
Sumac. Dat was een fenomeen van Peruviaanse origine, een
Inca prinses?, zangeres met een bereik van maar liefst 5 octaven.
In de vijftiger jaren heel bekend. Ook zij haalde moeiteloos
een hoge f! Ik heb een heel klein stukje
opgenomen via Youtube, curieus en niet bepaald mooi, Chuncho HTen heeft iets met oerwoudgeluiden te maken. Die
geluiden maakt zij allemaal, behalve de pompommepom van de begeleiding.. Het past
heel goed bij Haloween
...
*) mogelijkerwijs toch een e
Het doet haar geen recht, want ze kan best heel goed zingen.
Ga nog een stukje zoeken met mooie hoogte! Gevonden: HT Een
naamloos stukje, dat ik geselecteerd heb uit een enorm bestand
en dat kun je zelf opzoeken op Youtube, iets met 'Yma Sumac en
idoles'. Die hoge f houdt ze gewoon een tijdje aan en nog mooi
ook, niet geknepen of zo. Bizar hè? Ze stierf in 2008, morgen
precies 7 jaar geleden.
Ik ben bezig geweest met opschonen van het MP3 bestand. Klinkt
goed toch? alsof ik er alles vanaf weet. Dat is niet zo hoor,
maar ik kwam nog heerlijke en tot nu toe niet gebruikte muziek
tegen. Zoals een juweeltje van een sonate van Scarlatti
HTof
dit lied van Roussel met de intrigerende titel 'Reponse d'une
épouse sage' HTElly Ameling zingt met Rudolf Jansen aan de vleugel. Wel een
beetje een zootje vandaag!
Try not to get worried HTuit Lloyd Webber's 'Jesus Christ Superstar', de film,
waanzinnig mooi liedje. Voornamelijk gezongen door Yvonne Elliman, die
eruit ziet als een Inca prinses! - zie hierboven bij Yma - Ted Neeley als Jesus en Carl Anderson
als Judas.
Op de foto met z'n drieën aan de koffie!
3 november In
de Margriet heb ik gisteren een column zitten lezen van Aaf en die was
enthousiast over Adagio for strings, van Barber. Ik heb het in 2 uitvoeringen
beluisterd (gedeeltelijk), maar die waren allebei zo zachtjes, dat ik
nauwelijks kon horen wat er gebeurde en dat is wat mij betreft het
einde van Barber en zijn adagio. Ga ik vandaag maar voor HTVivaldi. John Williams speelt een gitaarconcert. Het is
wel een beetje hard en ik heb het al verzwakt. Nog maar eens aandacht aan
besteden misschien. Ik vind Vivaldi bijna altijd leuk, op zijn 4 jaargetijden
na en dat is w.s. alleen maar omdat ik het zo vreselijk vaak hoor/gehoord heb.
Toetje: nog iets anders voor gitaar: Vals criolloHT.
De gitarist is John Williams en de componist heet Lauro. Dan gaan we
het volgende keer over Misa criolla hebben, hoihoi!
4 november 1958
was het jaar dat Missa Luba in Europa werd uitgevoerd, n.l. op
de EXPO en was iets heel nieuws: een Afrikaanse mis, gedeeltelijk in het toen
nog voorgeschreven Latijn, verder Afrikaanse muziek, een tenor, een koor en
drums. Opwindend. Een missionaris - Guido Haazen - te werk gesteld in Kamina,
Congo, werd geraakt door de daar gehoorde Afrikaanse muziek en zo is het
gekomen. Veel muzikaal materiaal werd aangeleverd door een leraar van de
school in Kamina, Joachim Ngooyi. Hij is ook de tenor. En dat heb ik allemaal
uit Wikipedia. Hier het Kyrië HT
De opname is van 1965.
1965 was het jaar de plaat van Misa Criolla verscheen, van de componist is
Ariel Ramirez. Als liefhebster van zingen, missen en Zuid-Amerikaanse muziek
was ik er uiteraard direct weg van. Maar pas in de negentiger jaren heb ik
zelf in het projectkoor van Wim de Ru meegezongen in meerdere uitvoeringen
ervan.
Dat projectkoor bestond in een kaartenbak, geoefende koorzangers uit Leiden en
(soms verre omgeving) in alle stemsoorten, beheerd door Wims vrouw. Als er
iets ging gebeuren kreeg je, als je naam in die bak zat, een uitnodiging om
mee te doen. Thuis instuderen, een stuk of 4 repetities in de Lokhorstkerk in
Leiden en dan één of twee uitvoeringen. Te gek!
Zelfs als je muziek op het oor goed kent is het soms
verbazend moeilijk om je die muziek eigen te maken. Misa Criolla heeft
een Spaanse tekst en is heel ritmisch en die combinatie is vaak
behoorlijk moeilijk.
Voorbeeld hier rechts, zowel de tekst als het ritme en noten.
Een sopraan moet in deze mis ook veel neuriën.
Toen ik het voor het eerst meezong waren er voor de uitvoering vier
Argentijnse solisten. Zij vormden tezamen Opus Cuatro, 4 mannen met fluwelen,
Zuid-Amerikaanse stemmen. Naast hun zangtalent bespeelden ze allemaal de
nodige instrumenten.
De laatste repetitie zal ik nooit vergeten. Wim zette de zangers allemaal door
elkaar, zonder partituur, fantastisch. In een operakoor moet dat ook heerlijk zijn, je moet wel
verdraaid goed weten wat je doet.
Wat ik ook ontzettend leuk vond was, dat die vier Argentijnse heren totaal
geen kapsones hadden. Ze zaten gewoon bij ons de de bus en niet eens bij
elkaar. Geen aparte solistenkamer voor hen. Op één uitzondering na heb ik
dat verder eigenlijk nooit meegemaakt, solisten zijn in mijn ervaring ver
boven het gewone volk verheven. Die uitzondering was de bas die de
Christuspartij in de Matthäus zong, lang geleden. Hij heette iets als Cor
Niessen, maar ik kan het (nog) niet vinden. Die kwam altijd een praatje maken
met de koorleden, bij de generale repetitie in de stadsgehoorzaal. Dat was
trouwens ook altijd feest! Hier is Misa Criolla van Ramirez.
HT
In een uitvoering van Opus Cuatro met een ander koor. Dat zou ik graag elk
jaar een keer, of twee, of drie, zingen.
Vorig jaar werd Misa Criolla 'gescratcht' in Rotterdam, samen met Navidad
Nuestra, het kerstverhaal van Ramirez. Ook dat kende ik goed op het oor, maar
verbazend lastig om te zingen. Met het schattige regeltje 'Y un poncho de
alpaca real' als cadeautje van de drie koningen. Het was in ieder geval
een dagje flink genieten, samen met mijn nichtje Barthe!
5 november Op zoek naar de CD van Misa
Criolla gisteren (de CD was nergens te vinden, maar was aanwezig in de
muziekbibliotheek van de computer) kwam ik dingen tegen
in de verzameling en dacht: luisteren. Het was 's middags maar stilletjes in huis toen ik
zat te (leg)puzzelen. Dat vraagt om muziek en luisteren. Het werd CD:
Bernstein Stravinsky Symphony of Psalms, maar hij begon met het Gloria
van Poulenc.
Het irriteerde me dat de accenten in de tekst
'verkeerd' waren, tot ik me ineens realiseerde, dat dat voor Poulenc
natuurlijk helemáál niet zo was. Wij zeggen - ' voor de lettergreep waar het
accent op valt - 'Gloria in ex'celsis 'Deo, maar de Fransen Glori'a
in excel'sis De'o, want Fransen leggen nou eenmaal het accent op de
laatste lettergreep. (Er is een liedje van ik meen Kayak 'O, my ruthless
queen' waar het accent muzikaal op - 'less valt i.p.v. op 'ruth-, ook al zo
hinderlijk!)
Het is een compositie voor sopraan en koor, in strofen, zoals al eerder hier
gezien en je kunt luisteren naar de eerste HT
met die malle accenten. Erg mooi vind ik het 5e deel: 'Domine Deus' HT.
De sopraan is Judith Blegen, mijn soort sopraan, niks te vibrato. Nice clean
voice!
Goh, wat waren die CD's duur: 29,95 staat erop, wel guldens nog ... Afgezien
van nog een mooi stukje van Bernstein, Chichester Psalms131 & 133, met
kleine jongetjes, ligt de CD me niet niet lekker in het gehoor.
Maar ik zag bij het zoeken naar Criolla ook uit een ooghoek ook het
vioolconcert van Katchaturian staan. Dat is w.s. de enige compositie waarvan
ik precies weet wanneer ik hem voor het eerst heb gehoord. Bij de ouders van
Mieke ...
De jongste broer van mijn ex-man zaliger - kun je het nog volgen? - vree met
een meisje van Hongaarse afkomst. Zij woonde in Wassenaar en was reuze keurig.
Toen het stel ging trouwen werden we bij haar ouders een keer te eten
gevraagd, ook reuze keurig, wel heel gezellig, en Mieke's vader zette het vioolconcert
van Katchaturian aan. Wow, wat een heerlijk concert! Na de bruiloft heb ik die
muzikale vader nooit meer gezien, het stel verhuisde naar Engeland en daar heb
ik haar nog één keer gezien en toen ging iedereen scheiden en zag niemand
niemand meer, maar Katchaturian bleef! Hier het vrolijke derde deel HT.
Mocht je het niet kennen luister dan vooral eens naar het hele concert. Het is
het soort concert dat je vaak kunt horen zonder dat het gaat vervelen. Kun je
van de Turkse mars van Mozart niet zeggen ...
6 november Vriendin
Marleen ging gisteren naar Josh Groban luisteren, zo liet ze me weten.
Nooit van gehoord, dacht ik zonder nadenken, maar toen ik ging zoeken op
Youtube had ik hem wel eens gezien. Bij Oprah. Prettige stem, maar qua muziek - voor
zover ik geluisterd heb - een beetje voorspelbaar. Dit nummer heet You raise me up
HT
en ik heb het aan beide kanten
ingekort.
De eerste twee regels kwamen me verbazend bekend voor en al gauw wist ik
waarom: het waren dezelfde twee regels als in Were you there when they
crucified my Lord HT.
Dat wordt hier gezongen door Paul Robeson (1898 -1976) met een stem waarbij je direct
een hele grote, zwarte man ziet met je geestesoog en dat was hij ook. Dit is
een opname van voor de oorlog en m.i. erg traag. Ik had al van Paul Robeson
gehoord toen ik 10 was, denk ik.
Zijn naam wordt bij mij direct geassocieerd met Old Man River, maar als ik
dat via YT hoor is het eigenlijk een beetje saai. Ik gebruik een programma dat
Audacity heet om dingen in te korten, te versterken, fade in/out en
daarbij verschijnt de muziek visueel, als twee blauwe patronen met pieken en
dalen. Paul Robesons Old Man River heeft nauwelijks pieken en ook geen dalen:
ja, saai! Maar ... hij zingt ook Jerusalem en dat is natuurlijk
nooit weg!!HT
Wat een heerlijke uitvoering.
9 november De
afgelopen dagen ben ik meer bezig geweest met het invoeren van de index
en het daaruit verwijderen van slordigheden en fouten: soms hoofdletter/soms niet, accenten, onduidelijkheden, toevoegen van de aanduiding
'fragment' (soms maar 4 nootjes, zoals het eind van Rach 3) etc. Het
karwei is geklaard en fouten zitten er ongetwijfeld
nog steeds in, maar nu gaan we weer aan de muziek.
Ik kies voor rustig en piano. FauréBalladeHTvoor piano staat in de
MP3lijst. De uitvoering is door Robert Casadesus en ik vind hem een
beetje snel, met name aan het begin. Misschien is er een andere die me
beter bevalt.
Van een geweldige CD met de préludes van Debussy, gespeeld door een van
mijn favoriete pianisten Krystian Zimerman: Bruyères HT en Ondine HT.
Ik hou heel veel van Bruyères.
Een andere Ondine HT,
nu uit Gaspard de la Nuit van Ravel. Gespeeld door Valentine Lisitsa. En
tevens uit Gaspard: Le Gibet HT,
Martha Argerich aan de vleugel.
Ik zou echt dagenlang naar Debussy en Ravel kunnen luisteren en
Beethoven, Mozart en zelfs Chopin waarschijnlijk geen minuut missen!
Ik heb al vaker bij een uitvoering van een pianowerk gekozen
voor Valetina Lisitsa, voor mij volslagen onbekend! Dit lees ik over
haar in Wikipedia: Ze is iets jonger dan mijn jongste dochter, een week
of 6. Ze werd ongeveer geboren op de dag dat Anne Claire gedoopt werd,
haha! Ze komt uit een niet muzikaal gezin, gaf op vierjarige leeftijd al
een recital en was van plan een grootmeesteres schaken te worden. Bizar
verhaal.
Ernst Daniel Smit had gisteren een aantal aria's en
liederen van Andrea Bocelli in zijn programma. Een aria van Puccini
vond ik wel mooi, een reden om er eens even wat aandacht aan besteden. Ik vond bij YT
een lied, dat hij samen met Marco Borsato zingt, maar het publiek joelt er
doorheen en Borsato is deels onverstaanbaar, jammer. Toen zocht ik bij Parelvissers
HT
en vond het beroemde duet waar Bocelli samen Bryn Terfel zingt. Die
kennen we al, van Awgorad, toch? Aangename stem, Bocelli; jammer voor
hem dat hij niet kan zien, maar dat zou geen reden moeten zijn om zich
niet te scheren. Dat ziet er zo armoedig uit!
10 november Ik
werd wakker met de intro van de serie op zondagavond over die zwarte tulp.
Wel een aardige serie, maar er wordt vaak slecht geacteerd en het verhaal is uiteraard,
met die spokende grootvader, zeer ongeloofwaardig. Maar het introliedje
is fascinerend: Come wander with me HTgezongen door ene Bonnie Beecher. Het heeft ooit gehoord
bij een aflevering van de Twilight zone, lees ik in Wikipedia. Ik heb het
wel een beetje ingekort.
Wat ik er aan onthouden had was 'Come closer to me' en bij het
zoeken kwam ik dus bij Nat King Cole met Acercate mas HT.
Heerlijke rumba, in het Spaans gezongen met een fors Amerikaans accent.
Die plaat - iets van Nat King Cole Español - heb ik héél lang gelden
grijs gedraaid.
11 november Ben
zonder muziekje wakker geworden, is dat even raar. Vandaag dan maar wat
nuttigs doen en dat is op iedere pagina een hokje zetten met wat er op
de pagina in kwestie wordt besproken. Ben ik wel even mee bezig. Daarna wordt het wel weer tijd voor een nieuwe
pagina naar deel 4!