menu lijst kerst  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Muziek: 
de keuzes van Erna (3)

naar onder
Alles afspelen
Playlist downloaden

Deel 3 Klik op het blauwe blokje als wilt luisteren.
4 oktober Zo veel jaar in Frankrijk gewoond en bijna nooit iets over Franse chansons gemeld. Alleen Bécaud is aan de beurt geweest. Allicht, dat was de eerste Franse zanger waar ik, op de middelbare school nog, mee in aanraking kwam. 
In mijn studententijd waren Franse liedjes erg populair, maar het is een beetje aan me voorbijgegaan. Ik herinner me 'Feuilles Mortes' gezongen door Juliëtte Greco, mooie tekst. Ik hou erg van Brassens met 'La première Fille' HT  en 'Le petit Cheval Blanc' HT een heel droevig liedje over een paardje, dat helemaal nooit mooi weer meemaakt en toch altijd blij blijft, ik moet er bijna van huilen! Mouloudji 'Comme un petit coquelicot' HT ook al zo triest. Hoewel je natuurlijk wel om moeilijkheden vraagt als je halfnaakt gaat liggen slapen in een korenveld. Komt er een stel van die graancirkeldraaiers langs, een foute gast ertussen en daar lig je dan af te koelen, met 3 druppeltjes bloed, als een klaproosje met één afgevallen blaadje, op je borst.
Ook Mouloudji 'Un jour tu verras' HT, lekker romantisch plus lekkere Engelse wals. Bovendien helemaal te verstaan, neem er een voorbeeld aan, singer songwriters!
Aznavour kan ik wel bijna compleet downloaden. Ik ben dol op één liedje en ik moet nog uitvinden hoe het heet en met wie hij het zingt. Ik vind de combinatie van deze twee, allebei ietwat hese stemmen ongelofelijk. HT Het heet w.s. Insolitement - nee, zo heet het album - en de zangeres is nog onbekend. Daar is ie, leve internet maar weer: 'On s'éveille à la vie' en hij zing het met Hélène Ségara. Ik heb wel meer moeite met hem/hen te verstaan. Dit lied heeft een heel mooie tekst: je ontwaakt in het leven als je de liefde tegenkomt.  
Op Youtube vond ik nog iets dat Aznavour zingt met zijn dochter en zijn kleindochter, alle drie even muzikaal HT  Het heet 'Hier encore' = nog pas gisteren. 
5 oktober Trompet als solo-instrument? Niet waar je meteen aan denkt, tenzij je toevallig zelf trompet speelt. Trompet is leuk in Aïda en in het 2e Brandenburgs concert. En in de optocht, toch? 
Hier het eerste deel van een concertje van Haydn HT  De soliste is Alison Balsom en het is een opname van the last Night of the Proms van een paar jaar geleden. Ik kan het me nog herinneren, want daar luisteren/kijken we bijna altijd naar.
6 oktober Vanmorgen - 7 uur aantreden! - is mijn 2e oog geopereerd: staar HT  Dat is een prachtige operatie, met groots effect, waar je helemaal niets van voelt; de tandarts is vervelender. Als de oogarts met je bezig is is er een geluid alsof een beginnend saxofonist zit te oefenen, wonderlijk. Ik heb een tijdje gezocht op Youtube en heb uiteindelijk het geluid gevonden, flink ingekort en de oogarts in kwestie praat er doorheen. Ik weet niet hoe ik dat van het geluidsbandje moet afhalen. De saxofonist had geen vorderingen gemaakt tussen de vorige keer, een maand geleden, en vanmorgen.
(De volgende dag was ik voor controle bij de oogarts. Die vertelde me, dat hij het geluid van die saxofoon nodig heeft omdat hij niet alles kan zien, maar wel kan horen of hij niet vacuüm zuigt.)

Op de terugweg luisterden we in de auto naar het dubbel vioolconcert van Bach. We vielen binnen tijdens het 2e deel en hoorden nog een stukje van het 3e deel. Helaas werd dat erg snel gespeeld. Zo'n musicus laat dan wel zijn virtuositeit horen, maar eigenlijk ten koste van de muziek. Kijken of ik daar een voorbeeld van kan vinden: HT ook dat 3e deel, gespeeld door Lara en Scott St John. Ach, wat hebben ze een haast. Jammer! Om het goed te maken het aangrijpende 2e deel HT uitgevoerd door Gilles Colliard en Saskia Lethiec. Wat moet het heerlijk zijn om zó viool te kunnen spelen.

8 oktober Het lijkt soms alsof ik alleen maar van zangers houd en nauwelijks van zangeressen, maar dat is absoluut niet waar. Ik hoor Fauré graag van Bernard Kruyssen, ja, da's wel waar. Maar ik vind dat er massa's geweldige zangeressen zijn. Ik kom b.v. direct bij Elly Ameling terecht die Bist du bei mir HT  (Bach) zingt. Ik heb een tijdje via Youtube zitten luisteren naar dingen die zij gezongen heeft en kwam van alles tegen. Sommige dingen heb ik opgeslagen om nog vaker naar te luisteren. Misschien later. Elly A. zingt ook 'Aan de Amsterdamse grachten', vreselijk, met van dat hele keurige zangeressen-Nederlands. 
Ze zong ook 'Nuits d'été' van Berlioz. Dat heb ik voor het eerst gehoord bij een serie colleges over het Franse lied, gegeven door een professor die blind was en niet kon zien dat er een clandestiene klant tussen zijn gehoor zat ... foei. De professor sprak over die liederencyclus en liet hem horen, gezongen door Kiri te Kanawa. Daar had ik toen nog nooit van gehoord. Wel gelijk de plaat aangeschaft. Vilanelle HT  uit Nuits d'été van Berlioz gezongen door Kiri te Kanawa dus. 
Kiri zingt ook een van de mooiste kerstliederen die ik ken. Mooiste is misschien niet het juiste woord. Sappigste? Lekkerste? (Transeamus blijft mijn favoriete kerstlied) The most wonderful birthday of all HT Ook weer een heerlijke Engelse wals, lege zaal, een wat langere partner die goed kan dansen en je goed vasthoudt, mmm.
Ik heb het verdorie meegemaakt, van die lege zaal en zo. Mijn partner was weliswaar niet veel langer dan ik, niet bepaald knap en begrafenisondernemer, maar hij kon wel erg goed dansen. We trainden voor goud, (3e certificaat). Voor de gouden test kreeg je alle ruimte, geen andere paren op de vloer. N. had de sleutel van de dansschool en we gingen 3 of 4 keer in de week een paar uur oefenen. Heerlijk! 
Ik kon redelijk goed dansen, geen écht talent, want ik kan me van nature niet elegant bewegen, en wedstrijddansen zat er niet in. De verplichte hakken waren ook niks voor mij.

Ik kwam trouwens een keer voor een training, vertelde die knul me dat hij die morgen mijn oma had begraven. Moet je nagaan! ik wist van niks. Mijn moeder kwam echt niet op het idee om me op te bellen (ik woonde op kamers in dezelfde stad als zij) om me te vertellen dat haar moeder dood was. Ik was niet zo dol op mijn oma en had er geen hartzeer van, maar toch een beetje raar!
Ik dans nog altijd graag. Vóór Frankrijk dansten Ko en ik 10 jaar bij Karel, sinds vorig jaar bij de bejaarden via Activite. Vanmiddag nog, op een vloer van laminaat, 5 paren van rond de 80 - de groep vergevorderden! - en Yvonne, die met engelengeduld ons van alles probeert bij te brengen. Vandaag de heelturn in de slowfox.  

Jessye Norman zingt prachtig Strauss. HT  Zueignung heet dit, maar ik kan het beter onthouden als 'Habe Dank'. Ze heeft een loei van een stem, ik heb het lied iets van 5 keer verzwakt ... Zij zou de Gloria in de Glagolitische mis van Janacek moeten zingen, maar daar heb ik nog nooit iets over gevonden. Vier Letzte Lieder, ook Strauss, zingt ze ook prachtig, al denkt Har dat Schwartzkop het beter kan. Hij is niet goed wijs!
9 oktober Als ik bij mijn geboorte had mogen kiezen voor een stem zou ik die van Olivia Newton John gekozen hebben. Ik hou niet erg van een stem met vibrato en meestal zingt Olivia zonder, behalve als het erg emotioneel is en dan vind ik het eigenlijk wel weer prachtig. Zoals hier, de beheersing is fantastisch in Don't cry for me Argentina HT  en Xanadu HT  vind ik ook een geweldig liedje.
Voor het leuk nog even een schattig stukje, dat ik vandaag toevallig tegenkwam. Het is uit een serie stukjes voor piano voor kinderen en het heet Song of the skylark HT Tchaikovsky. 
11 oktober Ko en ik zagen/hoorden gisteren Madame Butterfly in Carré en daarmee ging een oude wens van me in vervulling, want dat was een opera die ik graag eens wilde bijwonen. Uitverkochte zaal, we hadden de 2 allerlaatste plaatsen en het was de laatste voorstelling ... Beetje eng, hoog in de engelenbak! 
Ik vind het neuriënkoor Puccini HT altijd mooi, maar het publiek vond het blijkbaar niet heel interessant, want er werd flink gehoest, terwijl het verder erg rustig was. Let op: zachtjes!
Die Pinkerton is wel een eersteklas hufter, maar dat betekent niet dat ie niet mooi kan zingen. Nicolai Gedda in 'Addio' HT. Wat een rotzak: je vrouw (zwanger) in de steek laten, jaren later terugkomen en dan ook nog je verse, Amerikaanse vrouw meenemen!
Ik luister liever thuis naar muziek, dan in een concertzaal, want ik erger me kapot aan het gehoest. Het gekke is, dat als er aangekondigd wordt dat het concert wordt opgenomen, het stil is; en ook als het publiek erg ingenomen is met het gebodene!
16 oktober Er zat alweer Dvorak in mijn hoofd vandaag. Misschien ben ik wel gewoon een liefhebster van Dvorak, al houd ik niet zo van zijn Requiem ... Dit keer Celloconcert en het wordt gespeeld door de topmeestercellospeler YoYo Ma. 
Ik heb alleen wat problemen met het samenvoegen van deel 1, 2 en 3, 'geript' van de CD (in ons bezit). Daar is een speciaal programma voor, maar dat lust vandaag de titel niet. Kijken of we het kunnen oplossen. 
Hebbes! HT Terwijl Ko op het probleem zit te broeden heb ik de muziek al gevonden op Youtube, geconverteerd en hierin gezet, haha! 
Weemoedige muziek.
Een van de bijzonderheden bij het schrijven van deze pagina en het invoegen van muziek of fragmenten ervan, is, dat ik in de titel nooit accenten e.d. mag gebruiken. Dus het accent, dat officieel op de r in Dvorak staat en het meer algemene accent op de a moet ik weglaten. Als ik het vergeet kan ik geen muziekbestand invoegen. Wat een nijdige kop had hij trouwens.
18 oktober Er kwam een prachtig stuk muziek langs toen we naar de radio luisterden in de auto. Bij discutabel werden 3 uitvoeringen van jaren geleden vergeleken, maar ik heb het hier 'gewoon' met Yo Yo Ma: Cellosonate deel 3 HT van Rachmaninov. De pianist is Emanuel Ax. Wat raar, dat ik het niet kende. Maar nu wel, want ik heb het inmiddels een keer of vijf in verschillende uitvoeringen beluisterd. 
Al doende kom je natuurlijk ook weer allerlei andere zaken tegen. Ja hoor, weer eens een slaapliedje: Slumber my darling HT  dat wordt gezongen door ene Alison Krauss en begeleid door Yo Yo Ma. Een liedje van de componist Stephen Foster. Die leefde in de 19e eeuw en ik had er tot op vandaag nog nooit van gehoord. Schattig liedje.
En speelt Kreisler zelf zijn Liebesleid, ach ....  opname uit 1930 of zo. HT 
19 oktober Ik stond op met een sonatine van Clementi HT . Aardig als je een jaar of 10 bent en het van je pianoleraar moet oefenen, maar niet iets om hier anderen voor te enthousiasmeren. Helemaal vergeten was ik het 2e deel. Daar werd bij ons thuis vroeger ook dikwijls op gezongen: 'Help, help, riep zij, en liet haar traantjes vloeien'. HT en dat werd uiteraard gezongen als er iemand om iets begon te huilen. Keihard stelletje 'besans' (broers en zusjes). 
Alweer heb ik het mis, maar dit keer kan ik er niet veel aan doen. Broers/zusjes en naaste familie werden bij ons thuis met het Maleise woord besans aangeduid zoiets als 'your kin' - maar dit wordt blijkbaar gebruikt voor schoonfamilie van je kinderen. Ik zal kijken of ik er meer over kan vinden. (Niet gelukt)
Er stond iets over Bachs Hohe Messe in de krant. Is dat een beter onderwerp? Ik ken de Hohe Messe niet, het wordt hoog tijd. Voordat ik op MP naar een CD ging speuren heb ik eerst een blik geworpen in eigen collectie, en ja hoor, daar stond ie tussen, dus naar alle waarschijnlijkheid heb ik er wel al eens naar geluisterd. Nog eens beluisteren kan geen kwaad; ik heb me gezet aan de favoriete muziekluistercombinatie, die met een legpuzzel. Puzzelen is een tamelijk stom, visueel karweitje en je kunt intussen je oren goed gebruiken. 
Helaas loop ik niet warm voor de Hohe Messe, ik vind het veel van hetzelfde. Misschien moet ik nog een keer of 10 luisteren, legpuzzels genoeg in huis, haha! Een vroegere kennis, Celia, - uit Brazilië kwam ze en ze wilde Nederlands van me leren - had 9 uitvoeringen van de Hohe Messe. Zij en haar man hadden een apart kamertje voor hun CD verzameling. Celia, een lieve vrouw, die geen feeling had voor Nederlands, maar heel veel in huis had op muzikaal terrein, is helaas tamelijk jong overleden. Toch geen Hohe Messe vandaag. 

Ik heb nog wel wat van gisteren. Yo Yo Ma deed indertijd vaak iets bijzonders met muziek uit andere culturen. Ik heb hem eens zien spelen bij en met Bushmen - op de TV dan - en hoorde gisteren iets, dat aangeleverd werd met als naam Sakura, cello en 2 Japanse instrumenten. HT De informatie erover zegt: volkswijsje met 'harpsichord' en Japanse fluit. Over harpsichord heb ik mijn bedenkingen, want volgens mij is dat een klavecimbel (zotte spelling trouwens, ik kijk zulke woorden tegenwoordig na bij van Dale!) en dit lijkt me eerder een harpachtig instrument. Het stuk heeft ook niet echt een duidelijke naam. 
Ik heb een flink tijdje zitten zoeken, zowel op internet als bij Youtube en ik geloof dat ik er iets meer van begrijp: 'Sakura, sakura' zijn de eerste twee woorden van een Japans liedje. Sakura betekent kersenbloesem. De melodie, zie/luister hierboven is welbekend en werd o.a. door Puccini gebruikt in Madame Butterfly. En ik maar denken dat Sakura een Japanse componist is ... Het 2e instrument naast de fluit is w.s. een 'koto', een snaarinstrument, dat op de grond ligt en met een plectrum bespeeld wordt, als ik het goed heb gezien.  


Yo Yo Ma speelde ook de muziek van de sprookjesachtige film - niet de hele film, maar vooral het eerste gedeelte - Crouching Tiger; muziek van Tan Dun en het heet FarewellHT De zangeres is misschien Coco Lee.
21 oktober Ko had dienst vandaag. D.w.z. dat hij de leiding heeft over 'de woensdagmiddag'; vrij bridgen voor wie zich komt aanmelden, met de ene week flessen wijn als prijzen en de andere week een kroketje aan het eind van de 4e ronde. Ik speel alleen kroketjes, want wijn kan me, ondanks jaren Frankrijk, niet echt boeien. Ko draait alleen diensten op wijnmiddagen. Hij kan dan meestal niet spelen, tenzij er één persoon zonder partner overblijft plus één paar en de andere week speelt hij gezellig met mij.
Ko was de deur nog niet uit - vrij vroeg, want hij moet voorbereiden en inschrijven - of Radio 4 stond hier aan. Het begon met pech in de vorm van Berlioz over die heksen, muziek waar ik flink de pest aan heb (Symfonie fantastique). Ten onrechte misschien, maar mijn eerste serieuze vriendje - die had behoorlijk ADHD, weet ik ook pas dik 50 jaar later! - hield niet van klassieke muziek en wist er ook niks van, maar dit kende hij wel en dat moest steeds weer opnieuw beluisterd worden. Hij was een drammerig type.
Ik bleef vanmiddag wel naar Radio 4 luisteren en na Berlioz' heksenwals ging het weer op normaal volume. Toen kwam er ineens iets heel beeldigs voorbij: Grieg. De presentator noemde het 'De laatste lente' en het werd gezongen door een Noors koor: Varen HT is de Noorse naam. 
Dat vriendje hield gelukkig wel van Harry Belafonte en Jamaica Farewell  HT
22 oktober In de auto luisteren we veel naar muziek. Meestal Radio 4, maar dat kan soms knap vervelend wezen. We moesten naar Haarlem, half uurtje heen, half uurtje terug. Heen: Mendelssohn, piano met orkest, 'Allegro giocoso'. Ik vond het niks en Ko ook niet. Voorts variaties op een thema van het een of ander (Paganini, strijkkwartet, deel 3 andantino met variaties); veel noten, weinig muziek, noemde Ko het! Op de terugweg: Glinka - ik moest het opzoeken, want het was al bezig - met een eindeloos herhaald riedeltje (Kamarinskaya) waar Glinka zelf blijkbaar nooit genoeg van kreeg. Radio uit!
Er zijn zo veel leuke dingen die je nooit hoort. Hier: Pianoconcert nr 1 van Scharwenka HT. Nou jij! Je moet even een paar seconden door het begin heen. Er zijn er nog meer ...
23 oktober Nu ik zo'n mooie, rooie jas heb wil ik ook een rokje, da's mooier onder een mantel. Naar Leiden voor een rokje, het worden er zelfs twee! 
Als ik op de bus naar Zoeterwoude sta te wachten klinkt het carillon van het stadhuis 'Sah ein Knab ein Röslein stehn'. Dat is een raar lied, hoor! Dat ventje ziet een ROOD roosje, op de hei. Denk je: die gaat meteen Natuurmonumenten bellen, want een rood roosje op de hei is echt héél bijzonder. Nee, wat doet die vandaal: hij zegt tegen het roosje 'Ik ga jou plukken'. Zegt dat roosje 'Ga ik jou steken, zodat je altijd aan me zult denken'. Een bijzondere waarneming mislukt en dat joch voor altijd een hekel aan rozen.  

Nou ga ik natuurlijk op zoek naar iets met rozen en wat vind ik? Een verschrikkelijke opname van ... Erna Berger die 'The last rose of summer' HT zingt. Lachen!
Benjamin Britten heeft ook iets met dat Ierse volksliedje gedaan, maar ik kan het niet erg waarderen. Geef mij maar in de plaats 'Down by the Salley gardens' HT, zitten we toch nog in de natuur. De zanger is Nicolai Gedda, begeleider Gerald Moore. Of 'The ash grove'. Wordt gezongen door Dorothea Jacob HT, piano Tom Deneckere. Een beetje vlak en ook niet heel goed te verstaan, maar ik kan niets anders vinden. Die liederen van Britten zijn niet zo populair. Maar ik vind het een prachtig lied, met name in de begeleiding, en Dorothea heeft wel een aantrekkelijke stem. Hier is de tekst:

Down yonder green valley where streamlets meander when twilight is fading I pensively rove
Or at the bright moontide in solitude wander amid the dark shades of the lonely Ash grove.
'Twas there while the blackbird was joyfully singing I first met my dear one the joy of my heart
Around us for gladness the bluebells were ringing, Ah! then little thought I how soon we would part.
Still grows the bright sunshine o'er valley and mountain, still warbles the blackbird his note from the tree
Still trembles the moonbeam on streamlet and fountain, but what are the beauties of nature to me?
With sorrow, deep sorrow, my bosom is laden,  all day I go mourning in search of my love
Ye echoes, O tell me, where is the sweet maiden? She sleeps 'neath the green turf down by the Ash grove. 
24 oktober Vandaag lees ik in de krant een stukje over Calefax. Daar heb ik deze week op radio 4 al meer dan eens iets over gehoord, want Calefax jubileert. Niet dat ik ooit eerder van Calefax gehoord had. Het blijkt een ensemble van rietblazers te zijn: Saxofoon, hobo, fagot, klarinet en basklarinet. Nou, mooi! Ook, zo lees ik, staat een indrukwekkende lijst componisten op hun programma: Francesconi, Abrahamsen, Lindberg, Volans en Muhly. Laat ik daar nou ook nog nooit van gehoord hebben. Kun je nagaan hoeveel ik van muziek weet ... 
Maar om mezelf en mijn eventuele lezers - die natuurlijk allang alles van Calefax wisten? - een idee te geven hier een klein stukje. Het is van Rameau, heet Les boreales en er wordt op gedanst in het Youtube fimpje HT best aardig om te zien, maar verder ben ik niet erg onder de indruk.
25 oktober In de auto radio 4 aan. Vind jij het wat? vraagt Ko. Nee, ik vind het niks. Zet hij andere muziek aan met zo'n memorystick en komt dit: HT  La vie antérieure, Duparc en Bernard Kruysen. Noël Lee begeleidt. Waarom zou je ergens anders naar luisteren als je dit kunt horen? Ik weet NB niet eens waarover het gaat. Dat ga ik dan nu uitzoeken. Eerst het accent van de titel halen anders gaat uploaden niet lukken!
De tekst is een gedicht van Beaudelaire, opgedragen aan ... Ropartz, van dat prachtige requiem. 
(Dit zingt) iemand die lang heeft vertoeft in een zeer ruim gebouw van zuilen aan zee, waar zijn voorhoofd wordt met wuivende palmbladeren gekoeld door naakte, geurige slaven. Wiens enige zorg was: .. 'approfondir le secret douloureux qui me fasait languir' en dat is abacadrabra voor me. Ik begrijp de woorden, maar niet wat ermee bedoeld wordt. Dat heb je zo wel eens. Wiens enige zorg was het pijnlijke geheim te doorgronden dat me deed wegkwijnen? Weet je nog niks! Maar dat doet niks af aan het feit dat ik hier heel graag naar luister.
26 oktober Elke dag zitten we meestal wel even in de auto en gelijk bij de start gaat radio 4 aan. We vielen in het 3e deel van een vioolconcert. Meestal weet ik wel meteen of het een eerste, tweede of derde deel is als het tenminste een concert is dat ik ken, maar of het nou Mendelssohn is, of Beethoven - Tsjaichovski niet, dat ken ik goed genoeg - of nog iets anders, dat is wat veel gevraagd. Het was Bruch HT en wordt gespeeld door Jeanine Jansen.
27 oktober Van vriendin Marleen moet ik de site van een fuchsiakweker bekijken en het Stabat Mater van Dvorak beluisteren. Bij de eerste noten weet ik al dat ik dat Stabat Mater heel goed ken, alleen een tijd niet aan gedacht. Gaat mooi samen, fuchsia's kijken en muziek luisteren.
Twee fragmenten, het begin HT en een mooi stukje verderop HT De uitvoering heb ik van Youtube, want ik kan hem in eigen collectie niet vinden. Die uitvoering is van Harnoncourt en ik heb er twee bezwaren tegen: het koor is niet te verstaan en de solisten zijn zeer mwah, vooral de sopraan met een vibrato van jewelste. Daar om heb ik maar twee stukjes gedownload: het begin tot ongeveer waar de wat schreeuwerige bariton van start gaat en een tweede stukje, dat sterk aan de wals van de 7e symfonie doet denken, o zo Dvorak! 
Het hele werk - 90 minuten! - kun je hier HT beluisteren. Dit is een Tsjechische uitvoering onder leiding van Wolfgang Sawallisch, wie dat dan ook mag zijn, solisten onbekend. Ik vind deze mooier dan Harnoncourt en ook de solisten hoor ik liever.

Het schilderij Stabat Mater is van Rogier van der Weyden. De rechterfiguur is Johannes, als je dat toevallig niet wist: 'Vrouw, ziedaar uw zoon; zoon, ziedaar uw moeder', toch? Een ingewikkelde jurk heeft Maria aan ...

De opzet is hetzelfde als in b.v. die Hohe Messe of het Gloria van Vivaldi, opgedeeld in verschillende strofen van de tekst met elk hun eigen muziek. Het begin van de tekst Stabat mater dolorosa juxta crucem lacrimosa wordt gebruikt dus in het eerste deel, gaat naadloos verder met de solist en ... dum pendebat filius ... De tekst van het tweede fragment van Harnoncourt kan ik niet verstaan, terwijl ik de tekst wel moet kennen, want die werd op Goede Vrijdag in de kerk gezongen 's middags bij de Kruisweg. Als ong. 14jarige kende ik al die teksten uit mijn hoofd, want mocht ik me eens vervelen, dan was het een plezierige en w.s. nuttige bezigheid om die Latijnse teksten te vertalen. 
Gevonden: een heel eind verdop in de tekst - waarvan een groot deel niet in de kerk gebruikt werd, denk ik, want ik herken het niet: Tui nati vulnerati ... Je kunt alles opzoeken bij Google!!
28 oktober Al een paar keer was er ergens iets over Frank Sinatra de laatste tijd. Ik heb niks met hem, een stem die me totaal onbewogen laat. Ik heb ook al niks met Barbara Streisand. Je moet blijkbaar ergens door geraakt worden om het te kunnen waarderen. Ik luister wel graag naar Ray Charles  of Sting en naar Chi Coltrane of Olivia Newton John. Net zoiets als wél van aalbessen houden, maar niet van yoghurt, toch allebei zuur, haha!
Dit liedje van Ray Charles voel ik in mijn nekharen HT You don't know me, woordelijk te verstaan, neem er een voorbeeld aan singer songwriters!
Ook Stings HT Practical arrangement uit zijn laatste album doet me wat. Mooie tekst. Het loopt trouwens mis met die Practical arrangement (in: I love her, but she loves someone else, zelfde album, maar dat vind ik minder.) 
30 oktober HT Hoewel ik geen liefhebster ben van Brahms, zoals mijn zus Paula, kwam bij het speuren op Youtube het vioolconcert van Brahms in beeld. Dit 2e deel vind ik mooi, gespeeld door Jeanine Jansen. 
Voor de broodnodige variatie: een hoboconcertje HT  van Vivaldi en dat duurt amper 7 minuten, heel leuk. Met excuses aan de hoboïst; haar of zijn naam wordt niet vermeld.
31 oktober Iemand zei, dat in Zerbinetta's aria, waar ik het een tijd geleden over heb gehad, geen hoge f *) voorkwam. Ik heb de plaat van Sylvia Geszty een jaar of 40 geleden gekocht en in die tijd had ik zangles. Ik ben van huis uit sopraan en kon toen goed - wat heet goed - een a zingen en kwam in een loopje, uitgerust en niet 's morgens vroeg soms bij de hoge b. Zoiets weet je van jezelf. Nu ik oud ben kom ik amper bij de g ...
Toen ik deze aria voor het eerst hoorde zette ik bij wijze van spreken grote ogen op toen ik het loopje hoorde waarin Sylvia zo idioot hoog zingt. Het komt ná een stukje waarin ze in alle rust ergens flink hoog komt - ik weet even niet precies, tot de hoge c of zo - maar snel daarna komt er een tweede stukje, heel kort, waarin ze in een klein loopje die hoge f aantikt. Ik heb het toen gecontroleerd en gisteren weer. 
Toen ik nog veel jonger was en mijn zus Magda nog in huis was - zij was van toneel en opera - viel in huis wel eens de naam Yma Sumac. Dat was een fenomeen van Peruviaanse origine, een Inca prinses?, zangeres met een bereik van maar liefst 5 octaven. In de vijftiger jaren heel bekend. Ook zij haalde moeiteloos een hoge f! Ik heb een heel klein stukje opgenomen via Youtube, curieus en niet bepaald mooi, Chuncho HT en heeft iets met oerwoudgeluiden te maken. Die geluiden maakt zij allemaal, behalve de pompommepom van de begeleiding.. Het past heel goed bij Haloween ...
*) mogelijkerwijs toch een e

Het doet haar geen recht, want ze kan best heel goed zingen. Ga nog een stukje zoeken met mooie hoogte! Gevonden: HT  Een naamloos stukje, dat ik geselecteerd heb uit een enorm bestand en dat kun je zelf opzoeken op Youtube, iets met 'Yma Sumac en idoles'. Die hoge f houdt ze gewoon een tijdje aan en nog mooi ook, niet geknepen of zo. Bizar hè? Ze stierf in 2008, morgen precies 7 jaar geleden.


Ik ben bezig geweest met opschonen van het MP3 bestand. Klinkt goed toch? alsof ik er alles vanaf weet. Dat is niet zo hoor, maar ik kwam nog heerlijke en tot nu toe niet gebruikte muziek tegen. Zoals een juweeltje van een sonate van Scarlatti HT of dit lied van Roussel met de intrigerende titel 'Reponse d'une épouse sage' HT Elly Ameling zingt met Rudolf Jansen aan de vleugel. Wel een beetje een zootje vandaag!
Try not to get worried HT uit Lloyd Webber's 'Jesus Christ Superstar', de film, waanzinnig mooi liedje. Voornamelijk gezongen door Yvonne Elliman, die eruit ziet als een Inca prinses! - zie hierboven bij Yma - Ted Neeley als Jesus en Carl Anderson als Judas. 

Op de foto met z'n drieën aan de koffie!

3 november In de Margriet heb ik gisteren een column zitten lezen van Aaf en die was enthousiast over Adagio for strings, van Barber. Ik heb het in 2 uitvoeringen beluisterd (gedeeltelijk), maar die waren allebei zo zachtjes, dat ik nauwelijks kon horen wat er gebeurde en dat is wat mij betreft het einde van Barber en zijn adagio. Ga ik vandaag maar voor HT Vivaldi. John Williams speelt een gitaarconcert. Het is wel een beetje hard en ik heb het al verzwakt. Nog maar eens aandacht aan besteden misschien. Ik vind Vivaldi bijna altijd leuk, op zijn 4 jaargetijden na en dat is w.s. alleen maar omdat ik het zo vreselijk vaak hoor/gehoord heb.
Toetje: nog iets anders voor gitaar: Vals criollo HT. De gitarist is John Williams en de componist heet Lauro. Dan gaan we het volgende keer over Misa criolla hebben, hoihoi!

4 november 1958 was het jaar dat Missa Luba in Europa werd uitgevoerd, n.l. op de EXPO en was iets heel nieuws: een Afrikaanse mis, gedeeltelijk in het toen nog voorgeschreven Latijn, verder Afrikaanse muziek, een tenor, een koor en drums. Opwindend. Een missionaris - Guido Haazen - te werk gesteld in Kamina, Congo, werd geraakt door de daar gehoorde Afrikaanse muziek en zo is het gekomen. Veel muzikaal materiaal werd aangeleverd door een leraar van de school in Kamina, Joachim Ngooyi. Hij is ook de tenor. En dat heb ik allemaal uit Wikipedia. Hier het Kyrië HT De opname is van 1965. 
1965 was het jaar de plaat van Misa Criolla verscheen, van de componist is Ariel Ramirez. Als liefhebster van zingen, missen en Zuid-Amerikaanse muziek was ik er uiteraard direct weg van. Maar pas in de negentiger jaren heb ik zelf in het projectkoor van Wim de Ru meegezongen in meerdere uitvoeringen ervan.
Dat projectkoor bestond in een kaartenbak, geoefende koorzangers uit Leiden en (soms verre omgeving) in alle stemsoorten, beheerd door Wims vrouw. Als er iets ging gebeuren kreeg je, als je naam in die bak zat, een uitnodiging om mee te doen. Thuis instuderen, een stuk of 4 repetities in de Lokhorstkerk in Leiden en dan één of twee uitvoeringen. Te gek!

Zelfs als je muziek op het oor goed kent is het soms verbazend moeilijk om je die muziek eigen te maken. Misa Criolla heeft een Spaanse tekst en is heel ritmisch en die combinatie is vaak behoorlijk moeilijk.  
Voorbeeld hier rechts, zowel de tekst als het ritme en noten.
Een sopraan moet in deze mis ook veel neuriën.


Toen ik het voor het eerst meezong waren er voor de uitvoering vier Argentijnse solisten. Zij vormden tezamen Opus Cuatro, 4 mannen met fluwelen, Zuid-Amerikaanse stemmen. Naast hun zangtalent bespeelden ze allemaal de nodige instrumenten. 
De laatste repetitie zal ik nooit vergeten. Wim zette de zangers allemaal door elkaar, zonder partituur, fantastisch. In een operakoor moet dat ook heerlijk zijn, je moet wel verdraaid goed weten wat je doet. 
Wat ik ook ontzettend leuk vond was, dat die vier Argentijnse heren totaal geen kapsones hadden. Ze zaten gewoon bij ons de de bus en niet eens bij elkaar. Geen aparte solistenkamer voor hen. Op één uitzondering na heb ik dat verder eigenlijk nooit meegemaakt, solisten zijn in mijn ervaring ver boven het gewone volk verheven. Die uitzondering was de bas die de Christuspartij in de Matthäus zong, lang geleden. Hij heette iets als Cor Niessen, maar ik kan het (nog) niet vinden. Die kwam altijd een praatje maken met de koorleden, bij de generale repetitie in de stadsgehoorzaal. Dat was trouwens ook altijd feest! Hier is Misa Criolla van Ramirez. HT In een uitvoering van Opus Cuatro met een ander koor. Dat zou ik graag elk jaar een keer, of twee, of drie, zingen.
Vorig jaar werd Misa Criolla 'gescratcht' in Rotterdam, samen met Navidad Nuestra, het kerstverhaal van Ramirez. Ook dat kende ik goed op het oor, maar verbazend lastig om te zingen. Met het schattige regeltje 'Y un poncho de alpaca real' als cadeautje van de drie koningen. Het was in ieder geval een dagje flink genieten, samen met mijn nichtje Barthe!

5 november Op zoek naar de CD van Misa Criolla gisteren (de CD was nergens te vinden, maar was aanwezig in de muziekbibliotheek van de computer) kwam ik dingen tegen in de verzameling en dacht: luisteren. Het was 's middags maar stilletjes in huis toen ik zat te (leg)puzzelen. Dat vraagt om muziek en luisteren. Het werd CD: Bernstein Stravinsky Symphony of Psalms, maar hij begon met het Gloria van Poulenc
Het irriteerde me dat de accenten in de tekst 'verkeerd' waren, tot ik me ineens realiseerde, dat dat voor Poulenc natuurlijk helemáál niet zo was. Wij zeggen - ' voor de lettergreep waar het accent op valt - 'Gloria in ex'celsis 'Deo, maar de Fransen Glori'a in excel'sis De'o, want Fransen leggen nou eenmaal het accent op de laatste lettergreep. (Er is een liedje van ik meen Kayak 'O, my ruthless queen' waar het accent muzikaal op - 'less valt i.p.v. op 'ruth-, ook al zo hinderlijk!)
Het is een compositie voor sopraan en koor, in strofen, zoals al eerder hier gezien en je kunt luisteren naar de eerste HT met die malle accenten. Erg mooi vind ik het 5e deel: 'Domine Deus' HT. De sopraan is Judith Blegen, mijn soort sopraan, niks te vibrato. Nice clean voice!
Goh, wat waren die CD's duur: 29,95 staat erop, wel guldens nog ... Afgezien van nog een mooi stukje van Bernstein, Chichester Psalms131 & 133, met kleine jongetjes, ligt de CD me niet niet lekker in het gehoor.

Maar ik zag bij het zoeken naar Criolla ook uit een ooghoek ook het vioolconcert van Katchaturian staan. Dat is w.s. de enige compositie waarvan ik precies weet wanneer ik hem voor het eerst heb gehoord. Bij de ouders van Mieke ...
De jongste broer van mijn ex-man zaliger - kun je het nog volgen? - vree met een meisje van Hongaarse afkomst. Zij woonde in Wassenaar en was reuze keurig. Toen het stel ging trouwen werden we bij haar ouders een keer te eten gevraagd, ook reuze keurig, wel heel gezellig, en Mieke's vader zette het vioolconcert van Katchaturian aan. Wow, wat een heerlijk concert! Na de bruiloft heb ik die muzikale vader nooit meer gezien, het stel verhuisde naar Engeland en daar heb ik haar nog één keer gezien en toen ging iedereen scheiden en zag niemand niemand meer, maar Katchaturian bleef! Hier het vrolijke derde deel HT. Mocht je het niet kennen luister dan vooral eens naar het hele concert. Het is het soort concert dat je vaak kunt horen zonder dat het gaat vervelen. Kun je van de Turkse mars van Mozart niet zeggen ...
 
6 november Vriendin Marleen ging gisteren naar Josh Groban luisteren, zo liet ze me weten. Nooit van gehoord, dacht ik zonder nadenken, maar toen ik ging zoeken op Youtube had ik hem wel eens gezien. Bij Oprah. Prettige stem, maar qua muziek - voor zover ik geluisterd heb - een beetje voorspelbaar. Dit nummer heet You raise me up HT en ik heb het aan beide kanten ingekort. 
De eerste twee regels kwamen me verbazend bekend voor en al gauw wist ik waarom: het waren dezelfde twee regels als in Were you there when they crucified my Lord HT. Dat wordt hier gezongen door Paul Robeson (1898 -1976) met een stem waarbij je direct een hele grote, zwarte man ziet met je geestesoog en dat was hij ook. Dit is een opname van voor de oorlog en m.i. erg traag. Ik had al van Paul Robeson gehoord toen ik 10 was, denk ik. 

Zijn naam wordt bij mij direct geassocieerd met Old Man River, maar als ik dat via YT hoor is het eigenlijk een beetje saai. Ik gebruik een programma dat Audacity heet om dingen in te korten, te versterken, fade in/out en daarbij verschijnt de muziek visueel, als twee blauwe patronen met pieken en dalen. Paul Robesons Old Man River heeft nauwelijks pieken en ook geen dalen: ja, saai! Maar ... hij zingt ook Jerusalem en dat is natuurlijk nooit weg!!HT Wat een heerlijke uitvoering.

9 november De afgelopen dagen ben ik meer bezig geweest met het invoeren van de index en het daaruit verwijderen van slordigheden en fouten: soms hoofdletter/soms niet, accenten, onduidelijkheden, toevoegen van de aanduiding 'fragment' (soms maar 4 nootjes, zoals het eind van Rach 3) etc. Het karwei is geklaard en fouten zitten er ongetwijfeld nog steeds in, maar nu gaan we weer aan de muziek.
Ik kies voor rustig en piano. Fauré  Ballade HTvoor piano staat in de MP3lijst. De uitvoering is door Robert Casadesus en ik vind hem een beetje snel, met name aan het begin. Misschien is er een andere die me beter bevalt.
Van een geweldige CD met de préludes van Debussy, gespeeld door een van mijn favoriete pianisten Krystian Zimerman: Bruyères HT en Ondine HT. Ik hou heel veel van Bruyères. 
Een andere Ondine HT, nu uit Gaspard de la Nuit van Ravel. Gespeeld door Valentine Lisitsa. En tevens uit Gaspard: Le Gibet HT, Martha Argerich aan de vleugel. 
Ik zou echt dagenlang naar Debussy en Ravel kunnen luisteren en Beethoven, Mozart en zelfs Chopin waarschijnlijk geen minuut missen!

Ik heb al vaker bij een uitvoering  van een pianowerk gekozen voor Valetina Lisitsa, voor mij volslagen onbekend! Dit lees ik over haar in Wikipedia: Ze is iets jonger dan mijn jongste dochter, een week of 6. Ze werd ongeveer geboren op de dag dat Anne Claire gedoopt werd, haha! Ze komt uit een niet muzikaal gezin, gaf op vierjarige leeftijd al een recital en was van plan een grootmeesteres schaken te worden. Bizar verhaal.

Ernst Daniel Smit had gisteren een aantal aria's en liederen van Andrea Bocelli in zijn programma. Een aria van Puccini vond ik wel mooi, een reden om er eens even wat aandacht aan besteden. Ik vond bij YT een lied, dat hij samen met Marco Borsato zingt, maar het publiek joelt er doorheen en Borsato is deels onverstaanbaar, jammer. Toen zocht ik bij Parelvissers HT en vond het beroemde duet waar Bocelli samen Bryn Terfel zingt. Die kennen we al, van Awgorad, toch? Aangename stem, Bocelli; jammer voor hem dat hij niet kan zien, maar dat zou geen reden moeten zijn om zich niet te scheren. Dat ziet er zo armoedig uit!

10 november Ik werd wakker met de intro van de serie op zondagavond over die zwarte tulp. Wel een aardige serie, maar er wordt vaak slecht geacteerd en het verhaal is uiteraard, met die spokende grootvader, zeer ongeloofwaardig. Maar het introliedje is fascinerend: Come wander with me HT gezongen door ene Bonnie Beecher. Het heeft ooit gehoord bij een aflevering van de Twilight zone, lees ik in Wikipedia. Ik heb het wel een beetje ingekort.
Wat ik er aan onthouden had was 'Come closer to me' en bij het zoeken kwam ik dus bij Nat King Cole met Acercate mas HT. Heerlijke rumba, in het Spaans gezongen met een fors Amerikaans accent. Die plaat - iets van Nat King Cole Español - heb ik héél lang gelden grijs gedraaid. 

11 november Ben zonder muziekje wakker geworden, is dat even raar. Vandaag dan maar wat nuttigs doen en dat is op iedere pagina een hokje zetten met wat er op de pagina in kwestie wordt besproken. Ben ik wel even mee bezig. Daarna wordt het wel weer tijd voor een nieuwe pagina naar deel 4!

 

 

 

naar boven