menu lijst kerst  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Muziek: 
de keuzes van Erna (7)

naar onder
Alles afspelen
Playlist downloaden

 
2 januari. Nieuwjaar 2017 en een nieuwe bladzijde. Ik had The Pianoman HT van Billy Joel uitgezocht. Aan het eind van het jaar verschijnt in de krant altijd de lijst van de 2000 populairste 'nummers' van nu. Meestal zul je daar geen Weinachtsoratorium of zo aantreffen. Bijna altijd - behalve vorig jaar toen er een actie voor Imagine all the people van John Lennon was geweest na de aanslag in Parijs - staan Bohemian Rhapsody en Hotel California aan top en ik heb daar niks mee. Nr 3 was Stairway to heaven en dat ken ik niet eens ... The Pianoman, op 4, kan ik wel waarderen. Vandaar de keus.
We zijn een paar dagen weg geweest en hebben veel in de auto gezeten. Gisteren hoorde ik twee dingen die mijn aandacht trokken: Missa pro defunctis van ene Tomás Victoria. Dat vond ik mooi, het kleine stukje dat ze lieten horen over de radio; maar toen ik het thuis nog eens beluisterde kreeg ik er al gauw genoeg van. Oude muziek en Erna gaat meestal niet goed samen.
Het andere werd gezongen door een koor a capella. Wishful singing heette het koor en af en toe was het vreselijk, maar het begon in ieder geval leuk met iets dat Afrikaans klonk. Bring me a little water, Silvy  HT en niet Afrikaans, maar van ene Huddie Ledmetter en Amerikaans. Het wordt uitgevoerd met body percussion, handen/voeten. De opname is van Julie Gaulke, die dit helemaal in haar eentje doet. Kijk op YT naar het filmpje, grappig!
6 januari. Op de radio toepasselijk Januari HT van Tchaikovski. Gespeeld door Sviatoslav Richter. Iemand zat hinderlijk te hoesten bij de opname en ik heb dat eruit geknipt, kun je misschien nog een beetje horen, maar dat is m.i. minder erg dan dat gehoest. 
11 januari. Oud en stijf en nog geen 80. Maar wel 79! Ik werd wakker met Patsy. HT Een heerlijke smartlap, gezongen door Rein de Vries. Ik hoef gelukkig niet de hele tekst uit te typen, zoals bij al die kerstliedjes, want je kunt Rein heel prima verstaan. 
17 januari. De repetitie voor de Matthäus zijn alweer een week geleden begonnen. Vanavond hebben we een van mijn favorieten gerepeteerd: Sein Blut. HT Daar wil  ik best even een blauw knopje van opladen, maar er is iets veranderd met de converter. Daarmee heb ik pas één keer iets gedaan en ik weet niet meer hoe het moet. Ko is bridgen ... OK, gelukt. We zingen het bij Ex Animo wat sneller.
Op de radio luisterden we naar de 3e sonate van Chopin, gespeeld door Argerich N.B. Het was niet te geloven hoe verschrikkelijk daar doorheen gehoest werd. Volgens mij hoef je niet te hoesten als je geconcentreerd luistert, maar als je echt last van je keel hebt en problemen voorziet ga je niet naar een concert. Toch? Je wilt toch niet andere concertgangers ergeren met je geblaf. Dat stomme gehoest is de reden waarom ik zelden of nooit naar een concert ga. 
20 januari. OP de radio hoorde ik lieflijke gitaarmuziek Dat hoor je wel vaker, maar de componist was verrassend: Leo Brouwer en dat is een ... Cubaan!!! Berceuse HT (Cancion de cuna) daar ga ik natuurlijk direct voor. Het wordt gespeeld door Ronny Wiesauer. Ook een aantrekkelijke titel: Un dia de Noviembre. HT  Dat kan niks wezen, een novemberdag, maar Brouwer weet er iets moois van te maken samen met Tatyana Ryzhkova die het speelt.
21 januari. Gisteren was de herdenkingsdienst van de plotseling overleden man van mijn nichtje Barthe, met wie ik in november ben wezen scratchen. Een van de gespeelde muziekstukken bij dit verdrietige, indrukwekkende, liefdevolle afscheid was Dance me to the end of love van Leonard Cohen HT.  
17 maart. Hier ben ik lang niet geweest!! Maar vandaag weer in de auto met van alles. Alleen maar naar de dierenarts, twee korte ritjes. Op de heenweg iets strijkerigs en blazerigs, dat me direct deed denken aan een eigenaardig concert, lang geleden, in een abdij Fontfroide in de buurt van Narbonne: Jordi Savall cum suis. Rare instrumenten, safidische liederen, tamelijk eng allemaal. Naar onze smaak dan. Ik houd al niet erg van oude muziek, maar dat was bizar en heel oud. Er vlogen gelukkig vleermuizen door het gewelf, dat zorgde voor wat afleiding. 
De muziek in de auto was inderdaad Jordi Savall. Een strijker en een duduk HT. Ik zal het nog even nakijken, want ik klets misschien uit mijn nek. Haïg Sarikouyoumdjian is de dudukspeler, een blaasinstrument en ik heb maar iets van YT geplukt. Je krijgt heel rekbare wangen van duduk spelen, zo te zien!
Op de terugweg was er al net zoiets, ik dacht weer J.S., maar dit was een ander: Terry Riley. We hoorden ongeveer 35 keer 'slaapt gij nog' op een of ander strijkinstrument. Psychedelische muziek en daarbij zet ik een vraagteken achter muziek. Terry Riley is van de Indiase muziek en ik van 'wat de boer niet kent lust ie niet' op muziekgebied ... 
Daarna kwam er iets van Hildegard von Bingen, die muziek componeerde en kruiden verzamelde en volgens de maker van het programma wellicht behoorlijk stoned was als ze componeerde. Hildegard is ooit heilig verklaard, door een of andere onfeilbare paus.  
De maker van het programma vertelde ook nog iets over Beethoven die 'het laatste sacrament afgenomen werd' ? waarna hem rode wijn werd aangeboden en toen ging het verder gewoon over Moessorgski, die aan de drank was, en zijn schilderijen. Want het programma had drugs en drank als thema als je dat nog niet had begrepen. Ik hoef geen fragment toe te voegen van mezelf; die grote poort van Kiev en de rest van de schilderijen van Moessorgski vind ik wel aardig, maar de rest allemaal helemaal niks. Ik ga maar gewoon weer verder met de kerstliedjes (op een aparte pagina), niet dat dát erg opschiet ...
23 maart. Ik zocht naar iets anders en kwam in mijn MP3 bestanden Intermezzo 117 van Brahms tegen. Om even te controleren of dat was wat ik gisteren geladen had keek ik het even na via Audacity en zag, dat het veel te zachtjes was. Dat kan ik tegenwoordig makkelijk versterken. Zo gezegd, zo gedaan en nu even zoeken in die 7 bladzijden waar ik iets over dat Intermezzo heb geschreven. Helaas, dat lukte niet. Hier dan nog maar een keer HT want ik vind het een schattig stukje, althans dat deel wat hier te beluisteren valt, want daarna komt er een woester gedeelte en dat zie ik niet zitten!! 
Maar daar ging het niet over, want ik zocht iets anders van Brahms. Een trio voor piano, viool en hoornHT, dat ik op de radio had gehoord en de moeite waard vond. Hier een uitvoering van Brahms Trio Prague. 
3 april. En dan nog maar een trio  voor HT piano, viool en klarinet. Katchaturian.
14 april. Goede Vrijdag, dag van soberheid. Vanmiddag naar de Lucas geluisterd. De laatste aria 'Lass mich ihn nog einmal küssen' kan ik niet zo waarderen, maar er zitten prachtige stukken in. Een juweeltje: 'Aus der Tiefe rufe ich: Jesu Gnade tröste mich. Ich hab' Unrecht schwar getan aber Jesu nimmt mich an', HT het einde van het eerste deel. Gezongen door Petrus, die zich bewust wordt van zijn gebrek aan vriendschap door Jezus te verloochenen. Het wordt subtiel begeleid door een harp?
15 april. In mijn katholieke jeugd was de vasten een tijd van geen snoepjes en geen dansles. De vasten eindigde op paaszaterdag 12 uur. Gingen de klokken luiden, op de radio het Hallelujah HT van Händel en wij kregen een paaseitje! 
14 mei. Gisteren naar Ein Deutsches Requiem geweest, want M&M zongen in het koor. Met dat koor was niks mis, behalve dat de sopranen in het begin de hoogte soms niet haalden, maar de vierhandig en hard gespeelde begeleiding op piano was niet erg mooi; ik ben ook niet zo Brahms. Bovendien hield een of andere juffrouw een inleiding voor het concert - dat requiem is een beetje kort voor een avondvullend programma - en die duurde véél te lang. De dame was geen begenadigd verstelster en maakte de nodige vergissingen, zowel in haar verhaal als in de bediening van een machine om geluid weer te geven, CD speler of zo. Ze liet wel een aardige tekening zien van Brahms op jeugdige leeftijd. Toch al 20! Heel beleefd publiek, dat niet uit verveling begon te hoesten ...

Het is wel een interessant werk, want niks geen Kyrië en/of Dona eis requiem aeternam, maar verschillende bijbelteksten op muziek gezet. Wel mooi vind ik de aria voor sopraan Ihr habt nun Traurigkeit (Johannes, 16 - 22). Het enige gegeven, dat ik over de uitvoering heb is dat Herbert von Karajan de dirigent is, maar ik weet niet eens de naam van de sopraan, prachtige stem van een dame met een getinte huidskleur zoals dat tegenwoordig heet. HT Uitvoering met Jessye Norman ook heel mooi. Zal aan die getinte huid liggen misschien.

18 mei. Ik heb het al zo vaak over het een of ander wiegenliedje gehad, maar nog nooit over het mooie liedje van onze eigen Annie M.G. Schmidt. Stekelvarkentjes wiegenlied. HT Daar zullen veel liefhebbers van klassieke muziek hun neus voor ophalen, maar luister nou eens wat een mooie melodie en wat een mooie begeleiding. En wat een mooie tekst natuurlijk. Geen zanger of zangeres zou ervoor hoeven schamen. Muziek van Paul Christaan van Westering. Onderschatte componist! Het wordt wel saai gezongen door de Amsterdammertjes of zo.
9 augustus. Andere dingen te doen. Ik hoorde iets van Gounod deze week en ging er naar luisteren. Daar moet ik nog iets mee doen. Maar bij het zoeken kwam zijn Missa brevis langs. Een lekkere mis, die je zo van het blad af mee kunt zingen. Wel wat eigenaardigheden: er is een Sanctus, maar geen Benedictus*), geen Credo (dat is vaak zo) en na de Sanctus 'O salutaris hostia' en dat hoort niet tot de gangbare onderdelen van een mis. Hier het Agnus Dei HT 
*) Aan componeren heb ik niet vaak gedaan. Toevallig kwam ik gisteren een kinderliedje met muziek tegen dat ik ooit geschreven heb, een opdracht in een schrijfcursus, lang geleden. Voor deze Missa brevis heb ik ooit een Benedictus gemaakt, maar de dirigente van het koor beweerde, dat je niet ineens een andere maat kunt gebruiken??? en componeerde er toen snel zelf een, die voor  latere uitvoeringen werd gebruikt. 
Ik heb een paar keer dingen gemaakt, zoals iets voor Claire toen ze viool speelde en de cadens in een concertje nét iets te moeilijk  was voor haar. Een opname van Claire die het speelde heb ik nog, maar de 'partituur' moet ook wel ergens zijn, maar waar? Zo moet die Benedictus ook ergens zijn ... Opus 1 of 2 had ik er NB boven gezet!!
Kijk nou 's: gevonden. Een stukje in 3/4 maat, dan 4/4 met een vertragend effect, dan weer 3/4 terwijl de rest van de mis in 4/4 was ... Maar dat van Opus nr zoveel had ik mis. Rechts twee begeleidingen van een kerstlied, ooit met Meneer Goddijn uitgevoerd op een Kerst-in voor bejaarden, hier in de Eendenkooi, weet ik hoe lang geleden, met erboven  met iets van opus 2 en 3 erboven.
Ik weet technisch niks van muziek en van componeren dus ook niet, maar af en toe heb je iets nodig. Zo hebben Ko en ik, toen mijn zus Paula 75? werd en dat vierde, 'Aufforderung zum Tanz' gespeeld, 4 handig, en hebben het stukje wals erin vervangen door 'Happy Birthday', uiteraard bewerkt. Lachen!
Ik vond zojuist 2 grote multomappen met dgl zaken op zolder. Ik heb me er NB een tijdje geleden suf naar gezocht. Stonden nogal wat kerstliedjes in, mooi zo. Maar geen cadens voor een vioolconcertje.

 15 augustus. In de auto iets aardigs, op een fluit. 'Heb jij ooit gespeeld' zei ik tegen Ko. Fauré? Nee, Schumann Romance nr 2, van 3 romances voor hobo, opus 94. HT Hier uitgevoerd op hobo door Celine Moinet met Florian Uhlig aan de piano. Ko speelde het op de fluit, maar ik vond deze uitvoering mooier dan die ik op YT vond met fluit.

28 augustus. Heel leuk op Radio 4: Wim Statius Muller, een componist uit Curaçao; hij speelt het zelf: Tumba HT Ko heeft gezocht naar bladmuziek, maar daar zitten uiteraard nog auteursrechten op en je zult het wel ergens moeten kopen. Van een andere tumba heeft hij één blaadje, ziet er bepaald niet makkelijk uit!!
Iets anders dat langs kwam was Cubaanse Ouverture van Gerschwin. Ik zal er iets aan doen, later. HT Goh, wat een lekkere muziek, carnaval!! En nog nooit gehoord, bij mijn weten.
30 augustus. De radio is altijd goed voor iets nieuws. Gisteren hoorde ik dit wonderschone Adagio uit Souvenir de Florence van Tchaikovsky HT gespeeld door het strijkkwartet The Kontras Quartet. Ze zijn echter met z'n zessen!
31 augustus. Laatste dag van de zomer, maar ik hoop dat er net als vorig jaar nog veel mooi weer komt. Legpuzzel op tafel, Ko niet thuis, radio aan. Wat komt er langs? Brahms - waar ik geen liefhebber van ben, maar wel van dit stuk Intermezzo opus 117. Daar heb ik het al eens over gehad en toen onder het vlaggetje een stuk weggelaten, omdat ik het middengedeelte (tot vandaag) niet mooi vond. Maar op radio 4  sprookjesachtig mooi gespeeld door ene Arcadi Volodos. Helaas is de op YT gevonden opname LIVE met onopgevoed publiek, want er wordt regelmatig doorheen gescharreld en gehoest. 
Als er tevoren wordt aangekondigd dat er een opname wordt gemaakt en men vriendelijk wordt verzocht niet te hoesten hoest er niemand!!! Ook als de muziek uiterst boeiend is is het stil. Wibi Soerjadi vertelde eens na een van zijn concerten in Twisk lang geleden - vragen stellen na afloop - dat hij NOOIT hoefde hoesten of niezen, omdat hij daarvoor te veel geconcentreerd was. Maar goed, ondanks het hoesten (de laatste keer in een superzacht gedeelte, heb ik kunnen wegmoffelen via Audacity) het hele werk, met tussenstuk. HT Let op: zachtjes!
13 september. Vandaag hoorde ik op Radio 4 de commentator zeggen, dat er iets was in een concertzaal in Seoul. 'Muisstil publiek, lelijke concertzaal', zei hij. Nou, lijkt me beter dan fraaie concertzaal met hoestend publiek.
Debussy, Danse sacrée et danse profane HT gespeeld door de harpiste Anneleen Lenaerts. Als je het opzoekt krijg je de verwijzing Danses sacrée et profane; dat ziet er nogal fout uit, danses meervoud, maar geen s achter de bijvoeglijke naamwoorden. Ja, ik blijf een schoolfrik!
20 september. Toen ik heel klein was, 3 of zo, was ik al dol op 'n stuk muziek van Schubert. Die zong ik - heb ik me laten vertellen uiteraard - met een eigen tekst: 'Ik zing van de leeuw van de zeebarbeeuw ...' Laat zulke zaken maar over aan een driejarige! Schattige muziek, trouwens: Balletmuziek nr 2 uit Rosamunde HT Dikke 75 jaar later vraag ik me af waarom ik het kende? Ik kan me niet voorstellen, dat mijn moeder het op de piano speelde, maar dat was w.s. wel de voornaamste bron van kennismaking met muziek. Zouden mijn ouders platen gehad hebben? Of een radio? Ik betwijfel het en kan het hun helaas niet meer vragen. 
10 oktober. Iets liefs van Ennio Morricone. Hobo en piano: Gabriel's Oboe. HT De uitvoerenden kan ik niet vermelden,  want die worden in het YT fimpje alleen in Japanse karakters gemeld. Ik kan die karakters helaas niet lezen.
17 oktober. Ik ben alleen thuis en dus staat de radio aan. Er komt iets bekends langs, maar geen idee wat het is. Daarvoor hebben we dan weer Google en vervolgens YT voor. Wat talen betreft komt hier een zootje ongeregeld!
Ik vind alleen een Engelse titel: Dance of the blessed spirits HT uit Orpheus en Eurydice van C.W. Gluck. (C.W. = Christoph Willibald. Leuke vraag voor de Eggheads, waar staat die W voor? Hij schijnt zelf dat Willibald nooit te hebben gebruikt) Ik geloof dat die opera in het Frans geschreven is; de meest bekende aria 'J'ai perdu mon Euridice' heb ik wel eens begeleid op een muziekavond op mijn laatste school, waarbij een collega het zong. Goh, lang geleden!! Ik zou iets van Orhpée et Eyridice moeten vinden en een Franse naam voor het stuk muziek. Gaan we zoeken! Later: het wordt me niet echt duidelijk ...
Hier is wat ik vind: Gluck sprak van huis uit Tsjechisch. De opera was van origine in het Italiaans Orfeo ed Euridice, maar werd later aan de Franse smaak aangepast met een Frans libretto. 
Wat me verbaast is dat Gluck in 1714 werd geboren, 42 jaar eerder dan Mozart. Had ik nooit kunnen raden. En dat Salieri een protégé was van Gluck. Die ging zich toch later bemoeien met Mozart? Was ie daar niet verschrikkelijk jaloers op? Of heb ik Amadeus helemaal verkeerd onthouden?
Ik ging natuurlijk even nalezen bij wat Wikipedia te melden heeft over Mozart en daar las ik weer zoiets opvallends: Mozart hoorde in april 1767 het Miserere van Allegri en kon het toen hij weer thuis was foutloos optekenen. Hij was dan ook tamelijk geniaal! Ik weet helemaal niks van data e.d. van componisten, maar dat soort rare feitjes vind ik heerlijk en ik onthoud ze ook nog. 
23 oktober. Ene Beijer speelde op radio 4 - wij in de auto - Albeniz Evocación HT, fascinerend hoor! Ik kon de pianist niet vinden op YT, maar Alicia speelt het ook erg mooi, zij het iets minder. Vooral in het laatste gedeelte kon je bij hem goed horen, dat er in de gitaaruitvoering flageoletten gespeeld worden en dat kun je bij Alicia de Larrocha minder goed horen.
Ene Jet, die het programma op de radio bracht, had het uitgekozen, omdat het een van de weinige stukken met 7 mollen is. 

27 oktober
. Ik ben al dagen op zoek naar de partituur van de Tumba van Statius Muller (hierboven, bij 28/8), want het lijkt me leuk en geschikt om zelf te spelen. Dat zoeken valt nog niet mee, waarschijnlijk is het stuk nooit uitgegeven als bladmuziek. Inmiddels weet ik wel dat het uit Suite Pikiña komt en Opus 7 heet; via via heb ik ook het e-mail adres van de kleinzoon van de componist. Die heb ik een mail gestuurd, maar geen antwoord tot nu toe.  
Er zou een programma moeten zijn dat, als je muziek laat horen, de noten op je scherm doet verschijnen. Als het er nog niet is dan komt het ongetwijfeld! 
Maar als je zoekt kom je natuurlijk weer van alles tegen, zoals The cat and the mouse van Copland HT. Zoek het op op YT en je ziet een filmpje van een meisje van een jaar of 10, dat het met veel verve speelt, terwijl Lang Lang er bezorgd bij zit te kijken, heel grappig!
2 november. Ik weet niet of ik dat hier al eens gemeld heb, maar bijna altijd vind ik het muzikale programma van Witteman op TV niet erg interessant. Avant-gardistische muziek heeft mijn belangstelling niet en zijn min of meer vaste ensemble Fuse kan me zelden boeien. Ze spelen vaak Piazolla-achtige dingen. Ze zijn wel zeer vaardig met hun violen, die dames! 
Een dag of wat geleden echter 'vielen' we in een stokoude violist - Ivry Gitlis? - en een jonkie, Daniel Rowland, zijn leerling, mij beiden onbekend. De oude baas was in de 90, hij leek op Jehudi Menuhin. Hij speelde, niet heel mooi, maar wel heel ontroerend, een Sicilienne van M.T. von Paradis. HT Het wordt hier gespeeld door Itzhak Perlman. Vond ik eens iets leuks bij Witteman!
Maar ja, even later speelden Mike Boddé en Diederik van Vleuten aan 2 vleugels een stuk van ene Steve Reich, 'Piano Phase', een riedeltje van 12 of 14 of misschien wel meer noten, steeds in hetzelfde tempo herhaald op de ene piano, terwijl iemand op de tweede piano het zelfde riedeltje in een steeds sneller tempo speelt. Gruwelijk en er kwam geen eind aan. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat iemand dat geniaal en fantastisch vindt. 

Ik kreeg vanavond een heel leuke mail van de kleinzoon van Statius Muller; ik zoek de partituur van S.M.'s  Tumba, uit Opus 7. Zie 27/10. Daar wordt ook door de kleinzoon zelf naar gezocht, want hij wil een ander stuk eruit spelen op een concert. Helaas: de partituur bestaat, maar is onvindbaar!!!! 

5 november. Joke ging naar een middag van de 'Vrienden van het Lied', hier in Zoeterwoude, en gezien Ko met zijn (klein)zoons naar een escape room ging, kon ik mooi met Joke mee. Een Australische zangeres en een Belgische pianiste brachten liederen van o.a. Schumann en Brahms, Ik vond de pianiste heel goed en de zangeres mooi in laag, midden en tamelijk zacht of iets luider, maar al haar hogere, hardere tonen begon ze zachtjes en liet ze dan hard worden en dat kon ik niet zo waarderen. De ruimte was misschien ook te klein. 
Ik was vooral verrast door liederen van Julius Röntgen. M.n. Die geheimnisvolle Flöte HT kon me bekoren. Het hoorde tot een cyclus Chinese liederen, de oorspronkelijke tekst is van Li Tai Po.  Hier gezongen door ene Robbert Muuse, begeleid door Micha van Weers. 

Mondnacht van Schumann mag ik ook graag horen. HT Fischer Diskau met aan de piano Günter Weissenborn of door Jessye Norman HT, die begeleid wordt door Irwin Gage. 

Mondnacht.

Es war, als hätt' der Himmel, die Erde still geküsst
Dass sie im Blütenschimmer von ihm nur träumen musst.

Die Luft ging durch die Felder, die Äheren wogen sacht,
Es rauschten leis die Wälder, so sternklar war die Nacht.

Und meine Seele spannte weit ihre Flügel aus,
Flog durch die stillen Lande, als flöge sie nach Haus.

 

Van deze twee opnames krijg ik kippenvel van Fisher Diskau, maar de begeleiding door Irvin Gage vind ik mooier, iets langzamer. Jessye vind ik ook prachtig trouwens.
7 november. Op de wachtlijst al een tijdje: Poulenc synfonietta HT 3e deel. Ik heb niet zo vaak iets voor een orkest zonder solo-instrument. Geen symfonieënliefhebster. Dit hoorde ik 'n keer op de radio en ik weet niet of ik de rest ook gehoord heb. 
19 november. Over het algemeen kan ik wel aardig luisteren, maar nu vergiste ik me toch behoorlijk. Händel Son nata a lagrimar. HT De lage stem is een mevrouw, Nicole Stutzman, en de hoge een man, Philippe Jaroussky.
27 november. Kijk nou eens wat ik heb gekregen!!! Een foto van de partituur van de Tumba van Statius Muller. Wow! 

Het is niet makkelijk om te spelen, maar wel te doen. Het kost wat moeite om me het ritme met triolen links of rechts en de 'gewone' maat aan de andere kant. 

Ko vnl probeert het in makkelijker leesbaar bladmuziek om te zetten.

2 december. In de auto gebruiken we vaak een 'stick' waarop muziek van dit blog. Nu vind ik regelmatig dingen op YT waarvan ik denk: Nog eens luisteren en laad ze dan vast op, om ze vervolgens te vergeten. Soms komt er dan in de auto iets langs waarvan ik denk: Hè, nee! Dus moest ik die stick eens opschonen, 2 tellen vioolconcert van Tsjaikovsky eraf omdat ik lang geleden hier iets geïllustreerd heb met die twee tellen (een vriend waarvoor je die twee tellen maar hoefde te neuriën en hij neuriede vervolgens non-stop dat concert, heel grappig, lukte altijd). 
Bij het opschonen kwam ik een beeldig stukje tegen van Toldra, viool en piano, en het heet Ave Maria. Niet bepaald een originele titel, maar schattig stukje muziek. HT
DeTumba heeft Ko inmiddels via een componeerprogramma omgezet in gewone notatie. Dat is lang niet zo mooi als zo'n handgeschreven partituur, maar het leest iets makkelijker.  HT
Ik heb zo'n vaag vermoeden, dat ik per ongeluk e.e.a. gewist heb, maar kan dat niet ongedaan maken. Op naar blz 8 dan maar ...

naar boven